طالبان و آمریکا میان خود توافقاتی پنهانی دارند

© Sputnik / PM طالبان و آمریکا میان خود توافقاتی پنهانی دارند
 طالبان و آمریکا میان خود توافقاتی پنهانی دارند   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان پس از یک و نیم سال مذاکره توسط نمایندگان دو طرف در دوحه قطر به امضا رسید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از باشگاه، بر اساس این توافقنامه، نیرو‌های ناتو باید ظرف ۱۴ ماه به طور کامل از افغانستان خارج شوند و در مقابل، طالبان نیز تعهد داده اند که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی علیه منافع آمریکا صورت نگیرد.

در این توافقنامه همچنین آمریکا تعهد کرده است که ۵ هزار زندانی طالبان را تا قبل از آغاز مذاکرات بین الافغانی در تاریخ ۲۰ حوت از زندان‌های دولت افغانستان آزاد کند. این موضوع مخالفت شدید دولت افغانستان را در پی داشت و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان یک روز پس از امضای این توافقنامه در یک نشست خبری تاکید کرد که هیچ تعهدی برای آزادی زندانیان طالبان وجود ندارد و اساسا آمریکا از چنین حقی برخوردار نیست که درباره آزادی زندانیان دولت افغانستان تصمیم گیری کند.

در همین راستا دکتر عصمت اللهی، رئیس بورد تخصصی مشورتی ریاست جمهوری سابق افغانستان در گفتگو با این خبرگزاری گفت: متن توافقنامه آمریکا و طالبان دو بخش دارد؛ در یک بخش فقط کلیات را گفته اند اما از متن اصلی توافقنامه صلح آمریکا و طالبان نه دولت افغانستان اطلاعی دارد و نه گروه های سیاسی.

بازی های نظامی بین امریکا و روسیه در محراق توجه تمام جهان قرار دارند  - اسپوتنیک افغانستان
پمپئو: توافق با طالبان دو عنصر اجرایی "محرمانه" دارد

این متن جایی منتشر نشده و فقط آمریکا و طالبان از آن مطلع هستند. جزئیات این توافق برای هیچ کسی معلوم نیست و در هاله ای از ابهام است.

آقای عصمت اللهی همچنین گفته است که آمریکا می خواهد اراده خود را به ملت افغانستان تحمیل کند اما زمان تحمیل اراده گذشته است. هیچ یک از اتباع افغانستان اعمال طالبان را به عنوان خشن ترین جریان قوم گرای متحجر که حدود پنج سال در افغانستان حکومت کرده و عملکرد ضد انسانی و اسلامی داشته اند را فراموش نمی کنند.   

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала