ارگ: رهایی زندانیان طالب تا برگزاری مذاکرات میان افغان‌ها ممکن نیست

© Photo / ARG / ARGارگ ریاست جمهوری
ارگ ریاست جمهوری - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ارگ ریاست جمهوری می‌گوید، تا هنگامی که مذاکرات رسمی بین حکومت افغانستان و گروه طالبان آغاز نشود آزادی زندانیان طالب غیرممکن است.

به گزارش اسپوتنیک، دفتر رسانه‌ای ارگ ریاست جمهوری کشور می‌گوید، آزادی زندانیان طالبان جزء آجندای مذاکرات میان افغان‌ها است و تا زمانی که مذاکرات رسمی بین حکومت افغانستان و گروه طالبان آغاز نشود آزادی زندانیان این گروه ممکن نیست.

بر اساس توافق صلح ایالات متحده و طالبان، قرار است که 5 هزار زندانی گروه طالبان تا تاریخ 10 مارچ (20 حوت) از زندان‌های افغانستان آزاد شوند. اما حکومت افغانستان تاکید دارد که آزادی زندانیان از صلاحیت آمریکا نبوده و افغانستان هیچ تعهدی در این زمینه ندارد.

 توافقنامه صلح آمریکا و طالبان/  قهرمان اصلی این بازی کی خواهد بود؟ - اسپوتنیک افغانستان
توافقنامه صلح آمریکا و طالبان/ قهرمان اصلی این بازی کی خواهد بود؟

ارگ ریاست جمهوری تاکید دارد تا زمانیکه مذاکرات میان افغان‌ها آغاز نشود آزادی زندانیان طالبان غیرممکن است.

در همین حال پس از تاکید «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان مبنی بر اینکه کابل هیچ تعهدی برای آزادی زندانیان طالبان ندارد، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان تصریح کرد که در صورت عدم آزادی زندانیان این گروه حاضر به پیوستن به گفت‌وگوهای میان افغان‌ها نخواهد بود.

مجاهد گفت: ما برای گفت‌وگوهای بین افغان‌ها کاملاً آماده هستیم اما منتظر آزادی پنج هزار زندانی خود می‌باشیم.

وی تصریح کرد: اگر پنج هزار زندانی ما، 100 یا 200 نفر کمتر یا بیشتر مهم نیست، اگر این زندانیان آزاد نشوند وارد گفت‌وگوهای میان افغان‌ها نمی‌شویم.

در توافق آمریکا و طالبان در بند مربوط به آزادی زندانیان طالبان آمده که  آمریکا متعهد است که با همکاری و تأیید همه طرف‌های ذیربط بطور فوری در رابطه با آزادسازی سریع اسیران جنگی و سیاسی طالبان برای اعتمادسازی اقدام کند و براین اساس قرار است تا 5 هزار نفر از زندانیان طالبان آزاد شوند و در مقابل نیز طالبان هزار زندانی از نیروهای امنیتی افغان را آزاد خواهد کرد.

در همین حال دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در تماس با ملا برادر گفته است که مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا به زودی با حکومت افغانستان حرف می‌زند تا موانع در برابر مذاکرات میان افغان‌ها برداشته شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала