قریشی: کابل باید زندانیان طالب را آزاد و مذاکرات داخلی را زودتر آغاز کند

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر Встреча глав МИД РФ и Пакистана С. Лаврова и Ш. Куреши
Встреча глав МИД РФ и Пакистана С. Лаврова и Ш. Куреши - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر خارجه پاکستان از دولت افغانستان خواست تا به توافق آمریکا و طالبان برای آزادی زندانیان طالبان پایبند باشد و مذاکرات داخلی را هرچه زودتر آغاز کند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از جیو نیوز، «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان با اعلام اینکه اسلام آباد همه تلاشش را برای برقراری امنیت دائمی در افغانستان انجام داده است از دولت افغانستان خواست تا به توافق آمریکا و طالبان برای آزادی زندانیان طالبان پایبند باشد و مذاکرات داخلی را هرچه زودتر آغاز کند.

وزیر خارجه پاکستان در بیانیه‌ای از طالبان و دولت افغانستان خواست تا خویشتن‌داری کرده و برای آغاز گفت‌وگوهای میان افغان‌ها به سر میز مذاکره بیایند.

 وزیر خارجه پاکستان اظهار داشت: توافق آمریکا و طالبان می‌گوید که تبادل زندانیان صورت خواهد گرفت و رئیس جمهور غنی باید از آمریکا خواستار توضیح درباره توافق شود.

واکنش وزارت خارجه افغانستان به سخنان وزیر خارجه پاکستان  - اسپوتنیک افغانستان
واکنش وزارت خارجه افغانستان به سخنان وزیر خارجه پاکستان

قریشی افزود که پاکستان همچنان از گفت‌وگوهای میان افغان‌ها حمایت می‌کند اما دو طرف باید دست از «لجبازی» بردارند.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات من نماینده آمریکا دولت افغانستان را در جریان مذاکرات قرار می‌داد؛ در گذشته نیز تبادل زندانیان اتفاق افتاده، وقتی شما از جنگ به سمت صلح می‌روید نیاز است اقداماتی برای ایجاد اعتماد انجام دهید.

وزیر خارجه پاکستان تاکید کرد که بازیگران سیاسی افغانستان باید «منافع شخصی» را کنار گذاشته و روند صلح را به جلو پیش ببرند.

گفتنی است که در توافق  آمریکا و طالبان درباره تبادل زندانیان نوشته شده که «آمریکا متعهد است که با همکاری و تأیید همه طرف‌های ذیربط بطور فوری در رابطه با آزادسازی سریع اسیران جنگی و سیاسی طالبان برای اعتمادسازی اقدام کند و براین اساس قرار است تا 5 هزار نفر از زندانیان طالبان آزاد شوند و این گروه نیز در مقابل هزار نیروی امنیتی افغان را آزاد می‌کند».

اشرف غنی اما با آزادی زندانیان طالبان به عنوان پیش شرطی برای آغاز مذاکرات مخالفت کرده و می‌گوید دولت هیچ تعهدی در این باره ندارد و مسئله رهایی زندانیان طالبان باید در گفت‌وگوهای میان افغان‌ها مورد بحث قرار گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала