دانشمندان: زمین باستانی سراسر آب بود

© Photo / Roskosmos / Anton Shkaplerov دانشمندان: زمین باستانی سراسر آب بود
  دانشمندان: زمین باستانی سراسر آب بود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که زمین ابتدایی، خانه برخی از اولین شکل‌های حیات در یک سیاره کاملا پوشیده از آب بوده است، بدون اینکه قاره‌ای در آن وجود داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک، یک مطالعه جدید که در مجله Nature Geoscience منتشر شده ، نشان می‌دهد که سطح زمین احتمالاً 3.2 میلیارد سال پیش توسط یک اقیانوس جهانی پوشیده شده بوده است.

یافته‌های این گروه می‌تواند دانشمندان را در درک بهتر چگونگی و مکان ظهور موجودات تک سلولی روی زمین کمک کند.

"بازول وینگ" پروفسور علوم زمین شناسی دانشگاه کلرادو می‌گوید: تاریخ حیات روی زمین پر از ابهام است. اگر یک جهان پوشیده از اقیانوس داشته باشیم، موجودات وابسته به خشکی در دسترس نخواهند بود.

این مطالعه همچنین بر خلاف بحث و گفتگوهایی است که در مورد زمین باستان گفته می‌شود ممکن است این سیاره در بدو تشکیل، بسیار داغ‌تر از امروز بوده است.

"بنیامین جانسون" سرپرست این تحقیق گفت: به نظر نمی‌رسید که این فرضیه درست باشد، بنابراین ما فکر کردیم که تلاش برای بررسی سناریوهای مختلف ایده خوبی است.

از نظر این دو محقق، چیزی غیر عادی در محوطه زمین شناسی « منطقه پانوراما » واقع در شمال غربی استرالیا وجود داشت.

"جانسون" می‌گوید: از شکل تپه‌هایی که توسط بسترهای خشک رودخانه دو پاره شده‌اند مشخص است که اینجا یک مکان دیوانه‌وار است که محل بجا مانده از اقیانوسی است که 3.2 میلیارد سال پیش در اینجا وجود داشته است.

کشف سیارات نو توسط دانشمندان و قانونمندی که آنها را حیرت زده می سازد - اسپوتنیک افغانستان
کشف یک سیاره «قابل سکونت» به اندازه زمین

محققان این محل را فرصتی برای یافتن سرنخ‌هایی درباره شیمی آب اقیانوس چند میلیارد سال قبل دانستند.

"جانسون" افزود: هیچ نمونه‌ای از آب‌های باستانی اقیانوس در این اطراف وجود ندارد، اما ما صخره‌هایی داریم که با آن آب تعامل داشته‌اند.

وی توضیح داد که این روند مانند تجزیه و تحلیل زمین‌های قهوه به منظور جمع آوری اطلاعات در مورد آبی است که به آن داده شده است.

محققان برای انجام این کار داده‌های بیش از 100 نمونه سنگ را از سراسر این منطقه تجزیه و تحلیل کردند. آنها به ویژه به دنبال دو ایزوتوپ اکسیژن بودند که در سنگ‌ها به دام افتاده باشند که آنها را یافتند؛ یک اتم کمی سنگین‌تر به نام "اکسیژن-18" و یک اتم سبک‌تر به نام "اکسیژن-16".

این تیم نظریه سازی کرد که محتمل‌ترین توضیح برای کشف بیش از حد "اکسیژن-18" در بقایای اقیانوس باستانی این است که هیچ قاره خاکی وجود نداشته تا ایزوتوپ‌ها را بمکد. البته این بدان معنا نیست که هیچ زمین خشکی در اطراف وجود نداشته است.

"وینگ" گفت: ما نمی‌گوییم که در زمین ابتدایی خشکی وجود نداشته است، فقط می‌دانیم که خشکی به شکل قاره‌های امروزی وجود نداشته است و بسیاری از سطح زمین پوشیده از آب بوده است.

اما سؤال بزرگی که به وجود می‌آید این است صفحات تکتونیک چه موقع تکه‌های سنگی را بالا آورده‌اند تا سرانجام تبدیل به قاره‌هایی شوند که ما اکنون می‌شناسیم؟

محققان جواب این سوال را نمی‌دانند، اما قصد دارند با مطالعه و بررسی بیشتر به آن پی ببرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала