وزارت خارجه امریکا: موافقت نامه به خاطر صلح در افغانستان

© AFP 2023 / Giuseppe Cacace وزارت خارجه امریکا: موافقت نامه به خاطر صلح در افغانستان
 وزارت خارجه امریکا: موافقت نامه به خاطر صلح در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
متن کامل موافقت نامه صلح که در تاریخ 29 فبروری سال 2020 توسط نماینده ویژه ایالات متحده درباره افغانستان و رهبر طالبان عبدالغنی برادر در دوحه به امضا رسید. ترجمه از متن انگلیسی صورت گرفته است.

موافقت نامه صلح بین امارت اسلامی افغانستان که از طرف ایالات متحده به مثابه دولت به رسمیت شناخته نشده و بنام طالبان* شهرت دارد، و ایالات متحده امریکا.

29 فبروری سال 2020 که با تاریخ 5 رجب سال 1441 هجری قمری و 10 حوت سال 1398 هجری شمسی مطابقت دارد.

موافقت نامه جامع صلح از چهار بخش تشکیل شده است:

1- تضمینات و میکانیزم های کنترول که مانع استفاده از سرزمین افغانستان توسط هر شخص یا گروهی از مردم در برابر امنیت ایالات متحده و متحدان آن می شود.

2- تضمینات و میکانیزم های کنترول و اعلام زمان خروج کلیه نیروهای خارجی از افغانستان.

3- پس از اعلام ضمانت ها مبنی بر خروج کامل نیروهای خارجی و موعد آن در حضور شاهدان بین المللی و همچنین ضمانت نامه ها و اعلام در حضور شاهدان بین المللی در مورد اینکه از سر زمین افغانستان علیه امنیت ایالات متحده امریکا و متحدان آن استفاده نخواهد شد، امارت اسلامی افغانستان که از طرف ایالات متحده به مثابه دولت به رسمیت شناخته نشده و بنام طالبان* شهرت دارد، مذاکرات داخلی بین الافغانی را در تاریخ 10 مارچ سال 2020، مطابق با 15 رجب سال 1441 هجری قمری و 20 حوت سال 1398 هجری شمسی آغاز میکند.

4 - یکی از نقاط اجندای گفتگوها و مذاکرات بین الافغانی، آتش بس دائمی و جامع خواهد بود. شركت كنندگان مذاكرات بین الافغانی، در مورد تاريخ و شرايط آتش بس دائمی و جامع، از جمله مكانيزم هاي اجراي مشترك آن كه پس از اتمام و توافق در مورد نقشه راه آينده سياسي افغانستان، اعلام خواهد شد، بحث خواهند كرد.

چهار بخش فوق الذکر با هم متقابلاً مرتبط هستند و هر یک از آنها طبق جدول زمانی جداگانه توافق شده و با شرایط توافق شده جداگانه تحقق خواهد یافت. توافق دو بخش اول راه را برای دو قسمت آخری هموار می سازند.

در زیر متن توافق نامه راجع به اجرای قسمت های اول و دوم ذکر میگردد. هر دو طرف موافق هستند که این دو بخش به هم مربوط هستند. تعهدات امارت اسلامی افغانستان که از طرف ایالات متحده به مثابه دولت شناخته نشده و در این توافق به عنوان طالبان یاداوری شده است، تا زمان تشکیل حکومت جدید اسلامی پس از جنگ در افغانستان مطابق گفتگو و مذاکرات بین الافغانی، در مناطقی تحت کنترول آن فعالیت خواهد کرد.

قسمت اول

ایالات متحده متعهد می شود که در طی چهارده (14) ماه از اعلام این توافق، کلیه نیروهای نظامی ایالات متحده، متحدین و شرکای ائتلاف، از جمله کلیه پرسونل غیر نظامی دیپلوماتیک، قراردادیان امنیتی خصوصی، مربیان، مشاوران و کارمندان پشتیبانی را از افغانستان خارج کند. و اقدامات زیر را در این رابطه انجام خواهد داد:

الف - ایالات متحده، متحدان آن و ائتلاف اقدامات زیر را در یک صد و سی و پنج (135) روز اول انجام خواهند داد:

1) آنها تعداد سربازان امریکایی را در افغانستان به هشت هزار و ششصد (8600) نفر کاهش می دهند و به همین تناسب تعداد نیروهای متفقین و نیروهای ائتلاف را کاهش می دهند.

2) ایالات متحده، متحدانش و ائتلاف تمام نیروهای خود را از پنج (5) پایگاه نظامی خارج می کنند.

ب) در صورت اجرای تعهدات امارت اسلامی افغانستان که از طرف ایالات متحده به مثابه دولت به رسمیت شناخته نشده و بنام طالبان* شهرت دارد، ایالات متحده، متحدانش و ائتلاف تعهدات آتی اجرا می کنند:

1)ایالات متحده، متحدان آن و ائتلاف خروج کلیه نیروهای باقی مانده را از افغانستان طی 9 و نیم ماه (5،9) ماه انجام می دهند.

2) ایالات متحده، متحدانش و ائتلاف تمام نیروهای خود را از پایگاههای دیگر خارج خواهند کرد.

تماس تیلیفونی ترامپ با اشرف غنی درباره توافق نامه صلح  - اسپوتنیک افغانستان
تماس تیلیفونی ترامپ با اشرف غنی درباره توافق نامه صلح

ج - ایالات متحده با قاطعیت كامل متعهد است كه فوراً با همه طرفهای ذیربط در مورد طرحی برای آزادی اسیران جنگی و زندانیان سیاسی در اسرع وقت اقدام به اعتماد سازی با هماهنگی و تأیید همه طرفهای ذیربط عمل كند. حداکثر پنج هزار (5000) زندانی امارت اسلامی افغانستان که از طرف ایالات متحده به مثابه دولت به رسمیت شناخته نشده و بنام طالبان* شهرت دارد، و تا هزار (1000) زندانی از طرف دیگر تا 10 مارچ سال 2020، اولین روز مذاکرات بین الافغانی که به روز 15 رجب سال 1441 هجری قمری و 20 حوت سال 1398 هجری شمسی مطابقت دارد، آزاد شوند.

جوانب مربوطه قصد دارند، تا زندانیان باقی مانده را در ظرف سه ماه آینده آزاد كنند. ایالات متحده متعهد به دستیابی به آن است. امارت اسلامی افغانستان که از طرف ایالات متحده به مثابه دولت به رسمیت شناخته نشده و بنام طالبان* شهرت دارد، تعهد می کند که زندانیان آزاد شده اش وظایف مذکور در این توافق نامه را انجام می دهند و تهدیدی برای امنیت ایالات متحده و متحدان آن به بار نخواهد آورد.

 روسیه: حملات هوایی آمریکا به طالبان توافق نامه میان واشنگتن و طالبان را نقض می کند     - اسپوتنیک افغانستان
وزارت خارجه روسیه: حملات هوایی آمریکا به طالبان توافق نامه میان واشنگتن و این گروه را نقض می کند

د. با شروع مذاکرات بین الافغانی، ایالات متحده تجدید نظر اداری بر تحریم های جاری ایالات متحده و لیست تشویقی اعضای امارت اسلامی افغانستان که از طرف ایالات متحده به مثابه دولت به رسمیت شناخته نشده و بنام طالبان* شهرت دارد، را، با هدف رفع این تحریم ها تا 27 اگست سال 2020 که با 8 محرم سال 1441 و هجری قمری و 6 سنبله سال 1399 هجری شمسی مطابق است، آغاز خواهد کرد.

 ه. با شروع مذاکرات بین الافغانی، ایالات متحده تعامل دیپلوماتیک را با سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل و افغانستان آغاز خواهد کرد، تا اعضای امارت اسلامی افغانستان را که از طرف ایالات متحده به مثابه دولت به رسمیت شناخته نشده و بنام طالبان* شهرت دارد، از لیست تحریم ها خارج گردند و برای دستیابی به این هدف تا 29 می سال 2020 که با 6 شوال سال 1441 هجری قمری و 9 جواز سال 1399 هجری شمسی مطابقت دارد، سعی خواهد کرد.

ف) ایالات متحده و متحدانش از تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی افغانستان یا دخالت در امور داخلی آن خودداری خواهند کرد.

قسمت دوم

در رابطه با اعلام این توافق نامه، امارت اسلامی افغانستان كه از طرف ایالات متحده به مثابه دولت به رسمیت شناخته نشده و بنام طالبان* شهرت دارد، اقدامات زیر را انجام خواهد داد، تا به هر گروه یا شخص از جمله «القاعده»* اجازه استفاده از سرزمین افغانستان برای ایجاد تهدیدات برای امنیت ایالات متحده و متحدان نه دهد.

1. امارت اسلامی افغانستان که از طرف ایالات متحده به مثابه دولت به رسمیت شناخته نشده و بنام طالبان* شهرت دارد، به هیچ یک از اعضای آن اجازه نخواهد داد، خواه این گروهی از افراد یا گروهی از جمله «القاعده»* باشد، از سرزمین افغانستان برای ایجاد تهدید برای امنیت ایالات متحده و متحدانش استفاده کنند.

پیام کریم خلیلی در پیوند به امضای توافق نامه صلح میان امریکا و طالبان - اسپوتنیک افغانستان
پیام کریم خلیلی در پیوند به امضای توافق نامه صلح میان امریکا و طالبان

2. امارت اسلامی افغانستان که از طرف ایالات متحده از طرف ایالات متحده به مثابه دولت به رسمیت شناخته نشده و بنام طالبان* شهرت دارد، سیگنال واضحی خواهد داد که افرادی که تهدیدی برای امنیت ایالات متحده و متحدان آن محسوب می شوند، در افغانستان جای ندارند و همچنین به اعضای امارت اسلامی افغانستان که از طرف ایالات متحده از طرف ایالات متحده به مثابه دولت به رسمیت شناخته نشده و بنام طالبان* شهرت دارد، نیز دستور می دهند که با گروه ها یا افرادی که امنیت ایالات متحده و متحدان آن را تهدید می کنند، همکاری نه کنند.

3. امارت اسلامی افغانستان که از طرف ایالات متحده به مثابه دولت به رسمیت شناخته نشده و بنام طالبان* شهرت دارد، مانع هر گروه و افراد در افغانستان خواهد شد که باعث تهدید برای امنیت ایالات متحده و متحدان آن می شود و به آنها اجازه نخواهد داد که کار جذب، آماده سازی و جمع آوری وجوه و غیره را انجام دهند و همچنان آنها را مطابق تعهدات مندرج در این توافق نامه نخواهد پذیرفت و جابجا نخواهد کرد.

حمدالله محب: ما با ذکر نام «امارت اسلامی» در توافق نامه صلح موافق نیستیم - اسپوتنیک افغانستان
حمدالله محب: ما با ذکر نام «امارت اسلامی» در توافق نامه صلح موافق نیستیم

4. امارات اسلامی افغانستان که از طرف ایالات متحده به مثابه دولت به رسمیت شناخته نشده و بنام طالبان* شهرت دارد، متعهد می شود طبق قوانینی که در قانون مهاجرت بین المللی و مفاد این توافقنامه وجود دارند، نسبت به کسانی که می خواهند پناهندگی یا اجازه اقامت در افغانستان بدست آورند، اقدام کند، تا اینگونه افراد تهدیدی برای امنیت ایالات متحده و متحدان آن ایجاد نکنند.

5. امارات اسلامی افغانستان که از طرف ایالات متحده به مثابه دولت به رسمیت شناخته نشده و بنام طالبان* شهرت دارد، ویزا، پاسپورت، مجوز ورود به افغانستان و سایر اسناد رسمی را برای کسانی که تهدیدی برای امنیت ایالات متحده و متحدان آن محسوب می شود، صادر نخواهد کرد.

قسمت سوم

1. ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل می خواهد كه این توافق را به رسمیت بشناسد و تأیید كند.

مراسم امضای توافق نامه میان امریکا و طالبان برای آوردن صلح به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
مراسم امضای توافق نامه میان امریکا و طالبان برای آوردن صلح به افغانستان

2. ایالات متحده و امارت اسلامی افغانستان که از طرف ایالات متحده مثابه دولت به رسمیت شناخته نشده و بنام طالبان* شهرت دارد، در صدد هستند تا روابط مثبت با یکدیگر ایجاد کنند و انتظار دارند که روابط بین ایالات متحده و حکومت جدید اسلامی اسلامی افغانستان که پس از حل اوضاع ایجاد خواهد شد، مثبت خواهند بود، همانطور که در گفتگو و مذاکرات بین الافغانی مشخص خواهد شد.

3. ایالات متحده جهت همکاری اقتصادی با حکومت جدید اسلامی اسلامی افغانستان که بعد از گفتگوها و مذاكرات بین الافغانی ایجاد شود، تلاش خواهد کرد و در امور داخلی آن دخالت نخواهد كرد.

در دوحه، قطر، در تاریخ 29 فبروری سال 2020، مطابق با 5 رجب سال 1441 هجری قمری و و 10 حوت سال 1398 هجری شمسی امضا شد، در دو نقل، به زبان پشتو، دری و انگلیسی ترتیب شده، هر متن به عین اندازه معتبر است.

*سازمان های ممنوع در فدراسیون روسیه

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала