خلیلزاد: تبادله زندانیان بخشی از توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان است

© Photo / AMB Zalmai Khalilzadخلیلزاد: تبادله زندانیان بخشی از توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان است
خلیلزاد: تبادله زندانیان بخشی از توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان تاکید می ورزد، که تبادله زندانیان بخشی از توافق نامه امریکا با طالبان است.
کابلوف: خلیلزاد قسم خورد که امریکا با طالبان توافق پنهانی ندارد - اسپوتنیک افغانستان
کابلوف: خلیلزاد قسم خورد که امریکا با طالبان توافق پنهانی ندارد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان تاکید می ورزد، که تبادله زندانیان بخشی از توافق نامه امریکا با طالبان  بوده و واشنگتن  متعهد است تا هرگونه موانع در برابر آغاز مذاکرات میان افغانستانی را بردارد. درهمین حال ریاست جمهوری افغانستان بار دیگر تاکید می ورزد، که رهایی زندانیان طالب پیش از آغاز مذاکرات میان افغانستانی امکان پذیر نیست.

فرستاده امریکا برای صلح افغانستان، که سرگرم دیدار با رهبران حکومت و دیگر طرف ها در کابل است. ادامه خشونت ها از سوی طالبان را تهدید در برابر توافق صلح خوانده است. خلیلزاد در یک رشته تویت هایش نوشته است، که  تبادله زندانیان بخشی از توافق نامه صلح میان امریکا و طالبان است و واشنگتن متعهد است تا این روند را تسهیل کند.

خلیلزاد در تویتی نوشت:- "ایالات متحده، متعهد است که با توجه به توافق‌نامۀ طالبان و اعلامیۀ مشترک ایالات متحده و افغانستان، برای تبادل زندانیان زمینه‌سازی کند و واشنگتن از هر طرف برای رهایی شمار قابل توجهی از زندانیان پشتیبانی خواهد کرد".

ریاست جمهوری افغانستان اما دراین باره دیدگاه دیگری دارد.

لطیف محمود معاون سخنگوی ریاست جمهوری میگوید:- "توقع مردم این است که طالبان از انسان کشی دست بردارند و به مذاکرات رو در رو با حکومت حاضر شوند، رهایی زندانیان یکی از اجندای مذاکرات میان افغانی خواهد بود".

ازسوی هم روزنامه وال استرییت ژورنال از قول یک منبع در ریاست جمهوری نوشته است، که رییس جمهور افغانستان دیدار با آقای خلیلزاد را که قرار بود روز چهارشنبه صورت گیرد، رد کرده است. هرچند سخنگوی ریاست جمهوری، گفت که این خبرصحت ندارد.

منابع در ریاست اجرایی می گویند، که عبدالله عبدالله با رهایی زندانیان طالب موافقت نشان داده است.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرایی میگوید:- "دراین دیدار دو طرف روی روند صلح و بحران انتخابات گفتگو کردند و خلیلزاد از عبدالله بخاطر حسن نیت اش در باره صلح قدر دانی کرد".

بربنیاد توافق نامه امضا شده میان امریکا و طالبان، قرار است تا پنج روز دیگر مذاکرات میان افغانستانی برگزار شود.

اما رییس جمهور غنی نه تنها با رهایی ۵ هزار زندانی طالب مخالفت کرده است، بل با چهره های سیاسی روی ترکیب هیئت مذاکره کننده نیز به توافق نرسیده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала