عبدالله: حاضرم در یک دولت با طالبان کار کنم

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaعبدالله: حاضرم در یک دولت با طالبان کار کنم
عبدالله: حاضرم در یک دولت با طالبان کار کنم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس اجرایی کشور اعلام کرده است که درصورتیکه زندانیان دو طرف (طالبان و نیروهای افغانستان) در قید باشند صلح به وجود نخواهد آمد.

به گزارش اسپوتنیک، داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه افغانستان، در گفتگو با طلوع نیوز شب گذشته گفت اگر دولت آینده براساس ارزش‌های مردم‌سالاری تشکیل شود، او حاضر است با طالبان در یک دولت کار کند.
آقای عبدالله، افزود که تعداد زندانیان طالبان در زندان‌های افغانستان حدود 13 هزار نفر است و به گفته او "صلح تحقق پیدا نمی‌کند اگر هزارها زندانی این دولت و طالبان در زندان‌ها باشند."
وی تاکید کرد که توافقنامه امریکا و طالبان مشروط به اجرای تعهدات دو جانبه است و در مدت 135روز که در موافقتنامه آمده، بخشی از نیروهای امریکا از افغانستان خارج می‌شوند.

داکتر عبدالله و اشرف غنی در گفتگو با طالبان هیئت‌های جداگانه می‌فرستند - اسپوتنیک افغانستان
داکتر عبدالله و اشرف غنی در گفتگو با طالبان هیئت‌های جداگانه می‌فرستند

رئیس اجرایی افغانستان در مصاحبه‌ی تلویزیونی همچنان گفت که توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان شامل مواردی محرم است و جزئیات خروج نیروهای امریکایی در آن گنجانیده شده است. به گفته‌ی او، ترتیبات خروج نیروها در ولایات و پایگاه‌های امریکایی در هماهنگی با مسئولان امنیتی افغانستان پیش می‌رود.
از سویی هم، وی اظهار داشته است اطمینان دارد که در نهایت امریکا افغانستان را به طالبان نمی‌سپارد و اگر طالبان فکر می‌کنند که با زور بر افغانستان حاکم می‌شوند، اشتباه بزرگی می‌کنند.
عبدالله گفت که برای جلوگیری از ضایع شدن فرصت برای صلح، شروع مذاکرات با طالبان باید بدون قید و شرط باشد. او در مورد هیأت مذاکره‌کننده نیز گفت که بهتر است یک هیأت از سوی حکومت افغانستان به مذاکره با طالبان برود، در غیر آن ممکن است چند هیأت با طالبان وارد مذاکره شوند که به نفع افغانستان نیست.
عبدالله عبدالله که خود را پیروز انتخابات ریاست جمهوری نیز می‌داند، گفت در صورتی که میان‌جیگری دوستان بین‌المللی یا شخصیت‌های کشور به نتیجه نرسد، او نیز مراسم تحلیف دیگری همزمان با اشرف غنی برگزار خواهد کرد.
آقای عبدالله خواستار یک ابتکار و راه‌حل مشترک شد که به به گفته او "با تدبیر، حکمت، آینده‌نگری و خودگذری" از هر دو تیم مشکل حل شدنی است.
شایان ذکر است که اشرف غنی بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهور افغانستان انتخاب شد، اما عبدالله عبدالله رقیب وی در این انتخابات نیز همچون دوره قبل اعلام پیروزی کرد و از قصد خود برای تشکیل دولت خبر داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала