آمادگی ارگ و سپیدار برای برگزاری مراسم‌های موازی تحلیف

© Photo / ارگآمادگی ارگ و سپیدار برای برگزاری مراسم‌های موازی تحلیف
آمادگی ارگ و سپیدار برای برگزاری مراسم‌های موازی تحلیف  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ریاست جمهوری و ریاست اجراییه افغانستان برای برگزاری مراسم های جداگانه تحلیف آمادگی می گیرند.
داکتر عبدالله و اشرف غنی در گفتگو با طالبان هیئت‌های جداگانه می‌فرستند - اسپوتنیک افغانستان
داکتر عبدالله و اشرف غنی در گفتگو با طالبان هیئت‌های جداگانه می‌فرستند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، قرار بود مراسم سوگند اشرف غنی به روز هشتم ماه حوت برگزار شود، اما به علت درخواست امریکا به نزدهم ماه حوت موکول شد.

هجده روز پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان، اکنون هم ریاست‌ جمهوری و هم ریاست‌ اجراییه این کشور برای برگزاری مراسم‌های جداگانۀ سوگند اشرف غنی و عبدالله عبدالله به‌ حیث رییس‌جمهور افغانستان آماد‌گی می‌گیرند.

قرار است ریاست‌ جمهوری و ریاست‌ اجراییه این مراسم‌ها را به روز دوشنبه، نزدهم ماه حوت برگزار کنند.

ریاست‌ جمهوری افغانستان می‌گوید، که همه ای آمادگی‌ها برای مراسم سوگند اشرف غنی همچون رییس‌جمهور، در ارگ ریاست‌جمهوری گرفته شده‌اند.

لطیف محمود معاون سخنگوی ریاست‌ جمهوری افغانستان در این باره گفت:- "کمیته‌یی که در این خصوص توظیف است، روی فهرست کار می‌کند؛ بلی! هم از داخل وهم از بیرون مهمانانی خواهیم داشت".

امید میثم معاون سخن‌گوی ریاست اجراییه نیز افزود:- "بزرگان افغانستان اشتراک کنند و همچنان همکاران بین‌المللی مان را هم دعوت می‌کنیم که آن‌ها هم در مراسم تحلیف رییس‌جمهور منتخب دولت همه‌شمول افغانستان اشتراک کنند".

یادآوری می کنیم، که کمیسیون مستقل انتخابات به تاریخ ۲۹دلو نتایج نهایی انتخابات ریاست‌ جمهوری را که در ششم ماه میزان برگزار شد، اعلام کرد. بربنیاد این نتایج اشرف غنی بیش از ۵۰ درصد آرا را گرفته‌است و عبدالله عبدالله هم بیش از ۳۹ درصد آرا را از آن خود کرده‌ است.

کمیسیون انتخابات، اشرف غنی را برندۀ این انتخابات اعلام کرد، اما عبدالله عبدالله که می‌گوید نتیجه بر بنیاد آرای تقلبی اعلام شده، آن را نپذیرفته‌ است و در تلاش ایجاد حکومت خودش است – حکومتی زیر نام «حکومت همه‌ شمول». تاکنون، دستۀ انتخاباتی آقای عبدالله در چند ولایت شمال والی‌هایی را نیز معرفی کرده‌ است.

قرار بود مراسم تحلیف پیش از امضای توافق صلح میان امریکا و طالبان برگزار شود – در آن زمان نیز ارگ و سپیدار قرار بود در یک روز مراسم‌های جداگانۀ تحیلف را برای اشرف غنی و عبدالله برگزار کنند.

اما، دربارۀ مراسم سوگند یک رییس‌جمهور، مادۀ ۴۷قانون انتخابات می‌گوید، که مراسم برای نامزد برنده سی روز پس از اعلام نتایج برگزار می‌شود. اما اکنون در حدود هژده روز از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری می‌گذرد.

نصرالله استانکزی، استاد حقوق در دانشگاه کابل گفت:- "در شرایطی که ما بحث مذاکرات را با طالبان و بحث صلح را داریم، تفرقه در کابل، ایجاد نفاق در کابل، دو دستگی‌ها و چند دسته‌گی‌ها در کابل، باعث این خواهد شد که ما این فرصت را از دست بدهیم و متآسفانه بازندۀ اصلی آن مردم افغانستان خواهد بود".

انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۳۹۸ افغانستان از جنجال برانگیزترین انتخابات‌های کشور شناخته شده‌ است؛ زیرا اشرف غنی و عبدالله عبدالله هر دو خودشان را برندۀ انتخابات می‌دانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала