رئیس جمهور غنی: آرزو ندارم حتا یک زندانی طالب داشته باشیم

© Photo / ARGاشرف غنی
اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور غنی می‌گوید، از خواست طالبان برای آغاز مذاکرات میان افغان‌ها آگاه است، اما مردم باید مطمئن شوند که آزادی زندانیان این گروه خطری را متوجه امنیت نمی‌سازد.

   به گزارش اسپوتنیک، رئیس ‌جمهور غنی، در سخنرانی خود  در مراسم افتتاح سال دوم تقنینی دور هفدهم شورای ملی گفت، رهایی زندانیان طالبان باید در یک روند شفاف صورت بگیرد تا ضمانت گرفته شود که آنان دوباره به میدان‌های جنگ برنمی‌گردند.

او افزود: «به عنوان رئیس جمهور من تمایل ندارم که  حتا یک زندانی طالب داشته باشیم؛ اما رهایی آن‌ها باید بر طبق  روند شفاف و مکانیزم واضح صورت گیرد تا مردم ما مطمئن شوند که بعد از رهایی زندانیان هیچ خطری متوجه امنیت آنها نیست».

اشرف غنی  - اسپوتنیک افغانستان
غنی: در مذاکرات با طالبان قانون اساسی و جمهوریت خط سرخ ماست

آقای غنی همچنین افزود که هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان برای مذاکره با طالبان تا 20 حوت تشکیل خواهد شد.

او تصریح کرد که این هیأت زیر چتر دولت افغانستان خواهد بود و مدافع قانون اساسی، جمهوریت و حقوق مردم خواهد کرد.

همزمان طالبان نیز اعلام کرده‌اند در صورتی که زندانیان این گروه آزاد شوند، مذاکرات میان افغان‌ها در 20 حوت آغاز خواهند شد.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توئیتر خود اعلام کرد: اگر طبق توافق‌نامه با آمریکا، زندانیان طالبان آزاد شوند، آماده انجام شود مذاکرات میان افغان‌ها در تاریخ 10 مارچ هستیم.

این گروه تاکید می‌کند اگر زندانیان طالبان آزاد نشوند، حاضر به مذاکره با دولت افغانستان نخواهد شد.

شاهین افزود: «تیم مذاکراتی و آجندای ما آمده است و طبق توافقنامه پیش می‌رویم. اگر مذاکرات از تاریخ مذکور به تعویق بیافتد مسئولیت آن با دیگران است».

این در حالی است که پیشتر رئیس جمهور غنی گفته بود که جمهوریت و قانون اساسی خط سرخ حکومت در مذاکرات صلح است و به عنوان رئیس جمهور حق ندارد از منافع ملی بگذرد. اما دیده می شود که ایالات متحده در حال اعمال فشار بر کابل است تا با این درخواست موافقت کند. در همین راستا، زلمی خلیلزاد شامگاه دیروز با آقای غنی دیدار کرده و مشخص نیست که در پی این فشارها آیا موضع او تغییر نموده است یا خیر.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала