غنی: هیئت مذاکرات کننده با طالبان تا سه روز دیگر آماده می شود

© Photo / Ashraf Ghani FBمحمد اشرف غنی
محمد اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور غنی می گوید که هیئت گفتگو کننده با طالبان زیر چتر دولت افغانستان خواهد رفت. اعضاى این هیئت که مدافعین قانون اساسی، جمهوریت و حقوق مردم افغانستان خواهند بود تا سه روز دیگر (10مارچ) آماده می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور غنی امروز شنبه(17 حوت) در مراسم افتتاح سال دوم کاری دوره هفدهم تقنینی شورای ملی گفت، دولت آماده است تا بر بنیاد اصول پذیرفته شده، وارد مذاکرات با گروه طالبان شود.

آقای غنی گفت که هیئت مذاکره کننده زیر چتر حکومت خواهد بود و در گفت‌وگوها با طالبان از «نظام جمهوریت» دفاع خواهد کرد: «نوع تصمیم‌گیری، این‌که چگونه بالای یک شورای عالی یا هر ساختار دیگری به نتیجه می‌رسیم، که در آن نمایندگی از همه وجود داشته باشد، مشورت‌ها صورت گرفته است».

اشرف غنی تاکید کرد که هیات گفتگو کننده‌ی حکومت تا 20 ماه حوت /10مارچ سال جاری آماده خواهد بود.

بازی های نظامی بین امریکا و روسیه در محراق توجه تمام جهان قرار دارند  - اسپوتنیک افغانستان
تلاش پمپئو برای وادار‌ کردن رئیس جمهور غنی به آزادی زندانیان طالب

او همچنان از شورای ملی خواست که هفت نفر مشمول دو عضو سنا-یک زن و یک مرد و پنج عضو مجلس نمایندگان را تا فردا برای عضویت در شورای عالی مصالحه به صورت رسمی معرفی کند.

رییس جمهور غنی تاکید کرد که دولت افغانستان متعهد است تا در جریان گفتگوها از پیشرفت‌های آن قدم به قدم، نماینده‌های مردم را در شورای ملی آگاه ساخته و مسوده‌ نهایی را برای تصویب با نماینده‌های مجلس و در صورت نیاز با لویه جرگه شریک خواهد کرد.

 او افزود که تعریف صلح از دیدگاه شهروند افغانستان این است که خشونت چهل ساله‌ی این کشور پایان یابد.

آقای غنی با اشاره به پنج هزار زندانی طالبان گفت: «من به عنوان رییس جمهور هیچ آرزویی ندارم که زندانی طالب داشته باشم؛ اما رهایی آنها براساس یک روند شفاف و مکانیسم واضح صورت گیرد تا مردم ما مطمین شوند که بعد از رهایی این زندانیان چگونه تغییر مثبت و تطبیق آتش‌بس کامل را شاهد خواهند بود.»

این اظهارات رییس جمهور غنی در حالی مطرح می شود که او روز گذشته در دیدار با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، در مورد آغاز مذاکرات تیم مذاکره کننده دولت با گروه طالبان گفتگو کرده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала