آیا توافقنامه صلح طالبان و آمریکا از سوی شورای امنیت سازمان ملل تأیید خواهد شد؟

© AFP 2023 / Giuseppe Cacaceزمان رای گیری شورای امنیت سازمان ملل در مورد توافقنامه صلح طالبان و آمریکا مشخص شد
زمان رای گیری شورای امنیت سازمان ملل در مورد  توافقنامه صلح طالبان و آمریکا  مشخص شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک منبع معتبر در شورای امنیت سازمان ملل در مورد تاریخ برگزاری رأی گیری این شورا را در خصوص توافقنامه صلح ایالات متحده و طالبان صحبت کرد.

به گزارش اسپوتنیک، منبع معتبر در سازمان ملل اعلام نمود که رأی گیری در شورای امنیت سازمان ملل درباره حمایت از توافقنامه صلح میان ایالات متحده و طالبان، روز سه‌شنبه (امروز دهم مارچ) برگزار خواهد شد.

پیش از این ایالات متحده آمریکا و طالبان در مراسمی در قطر،  نخستین توافقنامه صلح را پس از 18 سال جنگ امضا کردند. این توافقنامه خروج نیروهای خارجی از افغانستان را در 14 ماه و آغاز گفتگو های میان افغان‌ها و تبادله زندانیان طالب را فراهم می‌کند.

شورای امنیت: طالبان با انجام ۷۶ حمله، توافقنامه صلح را نقض کردند - اسپوتنیک افغانستان
شورای امنیت: طالبان با انجام ۷۶ حمله، توافقنامه صلح را نقض کردند

ایالات متحده متعهد شده است که تعداد سربازان این کشور را به 8.6 هزار نفر کاهش دهد. وزیر امور خارجه مایك پومپئو روز پنجشنبه گفت كه ایالات متحده اطمینان دارد كه رهبری طالبان تمام تلاش های خود را برای انجام توافق انجام می دهند.

 در پیش‌نویس این قطعنامه که یک کاپی آن به دسترس رسانه ها قرار گرفته است، ملل متحد و شرکای بین‌المللی به «حمایت متداوم» از تلاش‌های صلح، به شمول برگزاری «مذاکرات بین‌الافغانی به هدف رسیدن به یک راه حل سیاسی و آتش‌بس دایمی و همه شمول» ترغیب شده اند.

در این پیش‌نویس آمده است که شورای امنیت «به هدف حمایت از پروسه صلح» آماده است با شروع مذاکرات بین‌الافغانی تعزیرات وضع شده بر افراد و گروه‌ها را مورد بازبینی قرار بدهد. همچنین تاکید شده است که اعمال طالبان در کاهش خشونت و تقویت مذاکرات بر این بازبینی تاثیر می‌گذارد.

در این مسوده به خواست افغان‌ها مبنی بر صلح دایمی و ختم جنگ اذعان شده و آمده است که «صلح پایدار تنها از طریق یک پروسه زیر رهبری و مالکیت افغان‌ها که منجر به راه حل سیاسی ناشی از مذاکرات همه شول گردد، حاصل شده می‌تواند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала