پوتین جهت مبارزه با صنایع نفتی امریکا، از ولیعهد عربستان روگردان میشود

© AP Photo / Hans Punzپوتین جهت مبارزه با صنایع نفتی امریکا، از ولیعهد عربستان روگردان میشود
پوتین جهت مبارزه با صنایع نفتی امریکا، از ولیعهد عربستان روگردان میشود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کرملین نتیجه گرفت که تلاش برای حفظ قیمت ها در زمینه بیماری همه گیر کرونا ویروس که به کاهش شدید تقاضا به نفت منجر شده، هدیه واقعی برای صنعت نفت شیل امریکایی خواهد بود.

ایلیا آرخیپوف، ویل کینیدی (Will Kennedy)، اولگا تاناس و  گرانت سمیت (Grant Smith) در مقاله منتشره در نشریه Bloomberg (امریکا) می نویسند، در ساعت 10.16 بامداد روز جمعه، 6 مارچ، وزیر انرژی روسیه با این فکر که رئیس وی آماده است تا بازارهای جهانی نفت را ورشکست کند، وارد ساختمان دفتر مرکزی اوپیک گردید.

الكساندر نواك به همتای سعودی خود، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان گفت كه روسیه دیگر نمی خواهد تولید نفت را كاهش دهد. کرملین نتیجه گرفت که تلاش برای حفظ قیمت ها در زمینه بیماری همه گیر کرونا ویروس که به کاهش شدید تقاضا منجر شده، هدیه واقعی برای صنعت نفت شیل امریکایی خواهد بود. شركتهای نفتی امریكا كه نفت را توسط شیوه تخریب هیدرولیكی طبقات استخراج می كنند، میلیون ها بیرل نفت را وارد بازار جهانی كرده، وقتیکه شركت های روسی بیكار نشسته بودند. زمان آن رسیده است که امریکایی ها را تحت فشار قرار دهیم.

بهای نفت برنت بخاطر ویروس کرونا، به پایین‌ترین سطح سقوط کرد - اسپوتنیک افغانستان
بهای نفت برنت بخاطر ویروس کرونا، به پایین‌ترین سطح سقوط کرد

پس از پنج ساعت جروبحث های مودبانه، اما بی ثمر که طی آن روسیه به روشنی استراتژی خود را توضیح داد، مذاکرات با شکست روبرو شد. قیمت نفت بیش از 10 درصد کاهش یافت. این خبر نه تنها معامله گران را به تعجب واداشته است: وزرا چنان شوکه شدند که به گفته یکی از حاضرین، آنها نمی دانند چه چیز دیگری را می توان گفت. به گفته یک منبع دیگر، ناگهان فضای این جلسه به غذاداری شباهت یافت.

به مدت سه سال، روسیه تحت رهبری رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در ائتلاف اوپیک + شرکت کرد و با عربستان سعودی و سایر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای کاهش تولید نفت و حمایت از قیمت ها توافق نامه ای امضا کرد. علاوه بر این که این اتحاد به خزانه روسی کمک کرده است - صادرات منابع انرژی مهمترین منبع درآمدی بودجه روسیه است - به پوتین این امکان را داد، تا با ایجاد ارتباط بین وی و رهبر جدید سعودی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، برخی از مزایای سیاست خارجی بدست آورد.

ولی توافق اوپیک + نیز تأثیر مطلوبی بر صنعت نفت شیل امریکا داشت و روسیه از تمایل دولت ترامپ برای استفاده از انرژی به عنوان ابزاری برای نفوذ سیاسی و اقتصادی بسیار ناراضی بود. روسیه به ویژه بعد از آن عصبانی شد که ایالات متحده برای جلوگیری از تکمیل خط لوله گاز  Nord Nord Stream-2که می بایست معادن گاز در سایبریا را با آلمان وصل کند، از تحریم استفاده کرد. کاخ سفید همچنین بر تجارت شرکت دولتی روسیه روس نفت در ونزویلا ضربه زد.

 آمریکا در برابر بی‌ثباتی در بازارهای نفت مقابله می کند - اسپوتنیک افغانستان
آمریکا در برابر بی‌ثباتی در بازارهای نفت مقابله می کند

الكساندر دینكین، رئیس انستیتوت اقتصاد جهانی و روابط بین الملل در مسكو گفت: "كرملین تصمیم گرفت كه قرارداد اوپیك + را قربانی كند، تا جلو تولیدكنندگان نفت شیل امریكایی را بگیرد و ایالات متحده را به دلیل مداخله در اجرای پروژه Nord Stream-2 مجازات كند. واضحاً، برهم زدن روابط با عربستان سعودی می تواند یک اقدام خطرناک باشد، اما این استراتژی روسیه در حال حاضر - هندسه انعطاف پذیر منافع - است".

در کوتاه مدت، روسیه در وضعیت خوبی بقا نسبت سقوط قیمت نفت قرار دارد. قیمت اصغری نفت که در نتیجه آن بودجه روسیه متعادل خواهد شد، هر بیرل 42 دالر است و وزارت مالیه موفق شده است برای یک روز بحرانی میلیارد ها دالر را ذخیره کند. ولی هنوز ماهیت و میزان تأثیر کرونا ویروس بر اقتصاد جهانی مشخص نیست و با توجه به اینکه ممکن است بزودی میلیون ها بیرل نفت بیشتر وارد بازار شوند، تحلیلگران وال استریت هشدار می دهند که نفت می تواند به رقم بی سابقه کم 26 دالر هر بیرل سقوط کند.

 پیش بینی قیمت نفت در آینده نزدیک - اسپوتنیک افغانستان
پیش بینی قیمت نفت در آینده نزدیک

در عربستان سعودی، جایی که دولت تقریباً کاملاً به نفت وابسته است، تأثیر آن بر اقتصاد طولانی نخواهد بود. شاهزاده عبدالعزیز و ولیعهد محمد بن سلمان انگیزه های زیادی برای افزایش تولید و به حداکثر رساندن سود در زمان سقوط قیمت ها دارند.

روابط بین دو وزارتخانه انرژی همچنان گرم است و میکانیزم های دیپلماتیک گروه اوپیک + همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند، در صورتی که طرفین تصمیم به اتحاد مجدد اتخاذ کنند، درها را باز نگهمیدارند. روز جمعه، نواك به همكاران خود گفت كه هنوز پایان دادن به اوپیك + خیلی زود است.

ولی تصاویر اتاق کنفرانس که پس از ترک نمایندگان از آن گرفته شده، تصویری کاملاً متفاوت را نشان می دهد: پرچم کوچک روسیه در محل نواک واژگون شد. و شاهزاده عبدالعزیز ضمن خطاب به حضار در در سالون هشدار خشن داد و گفت: باور کنید،همه ما از این روز پشیمان خواهیم شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала