بیش از 3 میلیارد افغانی بانکنوت‌های نو سالانه به بازار عرضه می‌شود

© Photo / AFG Central bankبیش از 3 میلیارد افغانی بانکنوت‌های نو سالانه به بازار عرضه می‌شود
بیش از 3 میلیارد افغانی بانکنوت‌های نو سالانه به بازار عرضه می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بانک مرکزی، سالانه به‌گونۀ میانگین در حدود سه میلیارد و پنج‌صد میلیون افغانی بانک‌نوت‌های نو را وارد بازار می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، مسوولان این بانک، می‌گویند که در هژده سال گذشته در حدود 333 میلیارد افغانی بانک‌نوت‌های جدید نشر شده‌اند و در حدود 58 میلیارد افغانی بانک‌نوت‌های کهنه سوختانده شده‌اند.

بانک مرکزی: افغانستان 8.6 میلیارد دالر پول ذخیره کرده است - اسپوتنیک افغانستان
بانک مرکزی: افغانستان 8.6 میلیارد دالر پول ذخیره کرده است

واحدالله نوشیر، سرپرست بانک مرکزی در این باره گفت: «اوسط انفلاسیون 2.27 درصد است که نشان می‌دهد بانک مرکزی سیاست‌های پولی و دیگر سیاست‌های خود را به‌گونۀ درست عملی ساخته‌است».

اما، کمبود بانک‌نوت‌های ده، بیست و پنجاه افغانی و کهنه و فرسوده شدن بیش از حد بانک‌‎نوت‌ها در بازارها از شکایت‌های مردم استند.

محمد قسیم رحیمی، معاون بانک مرکزی می‌گوید که نشر بانک‌نوت‌های جدید و سوختاندن بانک‌نوت‌های کهنه با حضور هیئت مجلس نماینده‌گان، مجلس سنا، وزارت مالیه و اعضای هیئت مدیرۀ بانک مرکزی انجام می‌شود: «وقتی پول‌های کهنه جمع‌آوری می‌شود، بخشی از این پول‌ها سوراخ شده و پول‌های خُرد که حجم آن زیاد است فقط مُهر می‌شود. و بعد در حضور هیئت سوختانده می‌شود؛ پس هیچ امکان وجود ندارد که پول‌های کهنه دوباره به گردش انداخته شود».

آمارهای بانک مرکزی، نشان می‌دهند که در حال حاضر بیش از 275 میلیارد افغانی در اقتصاد کشور در گردش است که از این میان، بیش از 20 میلیارد آن بانک‌نوت‌های کوچک هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала