هیلاری کلینتون: سهم زنان افغان نباید در مذاکرات صلح نادیده گرفته شود

© Sputnik / Nikita Shohov هیلاری کلینتون:سهم زنان افغان نباید در مذاکرات صلح نادیده گرفته شود
 هیلاری کلینتون:سهم زنان افغان  نباید در مذاکرات صلح نادیده گرفته شود  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده در بیاناتی با اشاره به مذاکرات صلح افغانستان با طالبان گفت زنان افغان باید در این مذاکرات سهم داشته باشند و دستاورد های آنها نباید نادیده گرفته شود.

به گزارش اسپوتنیک، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه (20 حوت) در نشستی تحت نام "روند بین‌الافغانی صلح زمان حیاتی برای زنان افغان" در مقر سازمان ملل متحد صحبت می‌کرد، گفت که شماری از نیروهای آمریکایی  باید در افغانستان باقی بمانند.

وی گفت:"خروج نیروها باید مشروط به تطبیق تعهدات طالبان در موافقتنامه شود. نیرو‌ها در ساحه باید به حد مهمی نگهداشته شوند تا طالبان را مجبور به پایان خشونت کند. از دیر زمانی هدف ما این است که طالبان خصومت و خشونت را کاهش دهند، قانون اساسی و دیگر قوانین افغانستان را که از سوی پارلمان این کشور تصویب شده، قبول کنند."

احمد ولى مسعود به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهورى امروز ثبت نام كرد - اسپوتنیک افغانستان
نگرانی بانوان دسته‌های انتخاباتی از نقش کم‌رنگ بودن نقش زنان در گفت‌وگوهای صلح

وزیر خارجه پیشین آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زنان افغان امروز بیم آن را دارند که نه تنها حقوق‌شان در مذاکرات با طالبان نادیده گرفته شود بلکه دستاوردهایی که آنها در سالهای گذشته به دست آورده‌اند به یکباره برای "صلحی که ادامه دار نخواهد بود" از بین برود.

خانم کلینتون گفت در نظر نگرفتن زنان در روند صلح "نه تنها از نظر اخلاقی نادرست است بلکه خطرناک است. برای تمام کشورهایی که اینجا نمایندگان شان آمده‌اند خطر ناک است و افزود: «نباید اجازه بدهیم وحشت بر زنان حکمرانی کند...زنان افغانستان حالا آنقدر پیشرفت کرده‌اند که نباید از میز مذاکراتی که در مورد حقوق شان تصمیم می‌گیرد بیرون نگهداشته شوند.»

امریکا و طالبان به تاریخ 29 فبروری (10 حوت) پس از 18 ماه مذاکره و گفتگو توافقنامه صلح امضا کردند.

با بالا گرفتن بحث مذاکرات صلح افغانستان با طالبان پس از امضا شدن توافقنامه صلح آمریکا با این گروه بسیاری از فعالان نگران بازگشت طالبان به قدرت و محدود شدن حقوق زنان هستند. چرا که طالبان در زمان حاکمیت شان قوانین سختگیرانه‌ای در برابر زنان داشتند و گزارش‌های متعددی از نقض گسترده حقوق زنان از سوی طالبان وجود داشته است.

گفتنی است که نشست "روند بین‌الافغانی صلح زمان حیاتی برای زنان افغان" از سوی دفتر نمایندگی بریتانیا در سازمان ملل و همچنین نمایندگی افغانستان در سازمان ملل روز گذشته (سه‌شنبه 20 حوت) برگزار شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала