ارگ مراسم یادبود عبدالعلی مزاری را لغو کرد

© K. Bezhanبزرگداشت از 24مین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری در مسکو
بزرگداشت از 24مین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری در مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ریاست جمهوری افغانستان مراسم بیست و پنجمین سالگرد یادبود کشته شدن عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان را لغو کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، مراسم یادبود عبدالعلی مزاری قرار بود امروز پنجشنبه ۲۲ حوت در ارگ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شود اما رئیس جمهور غنی در یک پیام ویدیویی اعلام کرد که این مراسم به دنبال هشدار سازمان بهداشت جهانی و توصیه وزارت بهداشت افغانستان از خطر شیوع ویروس کرونا لغو شده است.

این در حالی است که سه روز پیش مراسم تحلیف محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با حضور بیش از پنج هزار مهمان در ارگ برگزار شده بود. این مراسم پیشتر برای ده روز به تعویق افتاده بود. اگرچه گفته شده بود که دلیل آن پیشبرد روند صلح میان امریکا و طالبان و حل جنجال‌های انتخاباتی است اما ارگ نگرانی از شیوع کرونا را از دلایل این تعویق خوانده بود.

تاکنون در افغانستان ۱۶۵ مورد مشکوک ویروس کرونا آزمایش شده که هفت مورد آن (پنج مورد در ولایت هرات و دو مورد در ولایت سمنگان) مثبت ثبت شده است.

مقام‌های صحی افغانستان، از ورود هزاران شهروند کشور از ایران به عنوان یک خطر برای شیوع بیماری کرونا یاد می‌کنند.

افغانستان پس از ثبت نخستین مورد مثبت این بیماری در این کشور، برای یک روز مرز با ایران را بست اما بعدا مجبور به باز کردن این مرز شد زیرا به گفته مقام‌ها هزاران افغان آن سوی مرز گیر مانده بودند.

اما شیوع کرونا در افغانستان سبب شد که ازبکستان مرزش را با این کشور ببندد و پاکستان نیز یکی از گذرگاه‌های مرزی‌اش را برای دو هفته با افغانستان مسدود کند.

طبق یک گزارش دیگر، هند برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس، صدور ویزای سیاحتی به این کشور را الی 15 اپریل متوقف کرده است.

سازمان جهانی صحت دیروز (چهارشنبه، 11 مارچ) نوع جدید کرونا ویروس را به عنوان یک بیماری همه گیر جهانی اعلام کرد. بر اساس آمار 11 مارچ، شمار مجموعی مبتلایان به این ویروس در سراسر جهان به 118 هزار نفر در 114 کشور جهان، می‌رسد. در نتیجه شیوع این ویروس 4291 نفر جان باخته اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала