سربازگیری القاعده از طالبان

© AP Photo / Reza Shirmohammadiسربازگیری القاعده از طالبان
سربازگیری القاعده از طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
والی کنر گفته است که شبکه القاعده کوشش دارد از گروه تروریستی طالبان به کمک استخبارات پاکستان سرباز جذب کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، عبدالستار میرزکوال، والی کنر گفته است که شبکه القاعده می‌خواهد آن طالبانی را جذب خودش کند که از این توافق ناراضی استند.

میرزکوال، گفت: «معلوماتی‌که ما در دست داریم درحال حاضر استخبارات پاکستان و همین‌طور شبکۀ القاعده کوشش دارند که آنعده از جنگ‌جویان طالبان به این پیام‌ها که رهبران شما [طالبان] به راه درستی در حرکت نیستند می‌خواهند جذب کنند».

ارگ: در بدل رهایی زندانیان باید برای مردم نوید داشته باشیم - اسپوتنیک افغانستان
ارگ: در بدل رهایی زندانیان باید برای مردم نوید داشته باشیم

درعین حال ولایت خان مشوانی، رییس شورای ولایتی کنر می‌گوید که گروۀ القاعده طی سالهای زیاد در کنار دیگر گروه‌های هراس‌افگن در ولایت کنر حضور دارد: اگر اینجا امنیت نیاید و این مناطق زیرتسلط گروۀ دیگر بیاید، معلوم دار است که آن‌ها به گروه‌های دیگر بیعت خواهند کرد.

ملک شاه زمین، عضو شورای ولایتی کنر نیز افزود: «القاعده دوباره به صحنه خواهند آمد و با گروه‌هایی که پیش از این در ارتباط بودند این ارتباط را ازسرگیرند».

این درحالیست که رییس جمهور غنی طی فرمانی، حکم رهایی 5 هزار زندانی طالبان را به منظور حسن نیت در آغاز گفتگوهای صلح با طالبان، از زندان‌های کشور صادر کرده است.

بر بنیاد این فرمان، روند رهایی 5 هزار زندانی طالبان روز شنبه آینده (24 حوت) با رهایی 1500 طالب از زندان بگرام ولایت پروان آغاز می‌شود.

آقای صدیقی گفته که 100 تن از زندانیان کسانی اند که سن شان بالا است، در وضعیت صحی بد قرار دارند و یا مدت حبس شان کم باقی مانده است.

بر بیناد فرمان رییس جمهور زندانیان که رها می‌شوند باید تعهد بسپارند که دیگر به میدان‌های جنگ برنمی‌گردند و نیز باید تمامی آنان بایومتریک شوند.

در ماده سوم فرمان آمده: بعد از آغاز و در جریان مذاکرات مستقیم میان هیات تعیین شده از جانب جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان، در هر دو هفته تعداد 500 تن از زندانیان مربوط به گروه طالبان که مجموع شان به 3500 تن می‌رسد، مشروط به این که سطح خشونت‌ها به طور چشمگیر کاهش یابد، رها گردند.

در فرمان رییس دفتر شورای امنیت ملی مسوولیت تطبیق این فرمان را به عهده دارد.

شایان ذکر است که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان از این اقدام رییس جمهور غنی استقبال کرده و از طالبان خواسته که خشونت‌ها را کاهش دهند.

پیش از این  سهیل شاهین سخنگوی دفتر قطر طالبان گفته بود که این گروه لیست 5 هزار زندانی را به امریکا سپرده و دولت افغانستان نمی‌تواند در رهایی زندانیان جعل کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала