واکنش مقامات عراق به حمله به پایگاه نیروهای امریکایی در بغداد

© Photo / U.S. Army/Sgt. Kissta Feldnerواکنش مقامات عراق به حمله به پایگاه نیروهای امریکایی در بغداد
واکنش مقامات عراق به حمله به پایگاه نیروهای امریکایی در بغداد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق، رئیس پارلمان و رئیس جمهور عراق ضمن محکوم کردن حمله شب گذشته به پایگاه «التاجی» بغداد، تایید کردند که چنین حملاتی، صرفا اوضاع در عراق را پیچیده‌تر می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه العالم، در پی حمله راکتی شامگاه چهارشنبه به پایگاه نظامی «التاجی» بغداد که محل استقرار نیروهای امریکایی، انگلیسی و سایر نیروهای ائتلاف بین‌الملل موسوم به ضد داعش است، مقامات ارشد عراقی واکنش نشان دادند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله که در آن دو نظامی امریکایی و یک نظامی انگلیسی کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند، برعهده نگرفته است.

به نوشته پایگاه خبری «الاخباریه»، فرماندهی عملیات مشترک عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق، ضمن هشدار درباره پیامدهای حمله به نیروهای ائتلاف، خواستار تحقیق درباره این مسئله و شناسایی هویت مهاجمان شد.

در این بیانیه تایید شده که چهارشنبه شب، در حمله راکتی به پایگاه التاجی واقع در 30 کیلومتری شمال شهر بغداد که از جمله پایگاه‌های حضور نیروهای ائتلاف است، سه نفر از این نیروها کشته و چندین نفر زخمی شدند.

هدف قرار گرفتن پایگاه التاجی امریکا در عراق  - اسپوتنیک افغانستان
هدف قرار گرفتن پایگاه التاجی امریکا در عراق

در این بیانیه آمده است: این حمله یک چالش امنیتی بسیار خطرناک و یک اقدام خصمانه به شمار می آید، لذا عادل عبدالمهدی، دستور داده تحقیقات فوری برای شناسایی عاملان این حمله راکتی به عنوان یک اقدام خصمانه و خطرناک انجام شود و سپس آنها وابسته به هر طرفی که باشند، تحت تعقیب قرار گیرند و تحویل نهاد قضایی کشور شوند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در ادامه از شهروندان عراقی خواست تا هرگونه اطلاعاتی که درباره عاملان این حمله دارند، ارائه کنند.

این فرماندهی در ادامه تاکید کرد که تدابیر قاطعی اتخاذ کرده و با هرگونه حمله به اردوگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی مقابله خواهد کرد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه نیروهای ائتلاف با موافقت دولت عراق در این کشور حضور دارند و وظیفه آنها نیز آموزش نیروهای این کشور و مبارزه با گروه تروریستی داعش است، آمده است: تصمیم دولت و پارلمان عراق مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای خارجی، به صورت رسمی به ائتلاف ابلاغ شده و مذاکراتی جدی در این زمینه در جریان است و چنین اقداماتی تنها مانع از تلاش‌های جاری می‌شود و اوضاع را در کشور پیچیده می‌کند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در ادامه نیز از شهروندان این کشور برای ارائه هر گونه اطلاعاتی در رابطه با عاملان حمله راکتی به اماکن استقرار نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش در اردوگاه تاجی درخواست کرد و خاطر نشان ساخت که تدابیر قاطعی اتخاذ کرده و با هر گونه حمله به اردوگاه ها و پایگاه های نظامی به شدت مقابله خواهد کرد.

به نوشته پایگاه خبری «السومریه»، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق نیز به این حمله واکنش نشان داد و از نخست‌وزیر پیشبرد امور خواست تا تصمیماتی قاطع برای حمایت از پایگا‌های نظامی که نیروهای ائتلاف در آن حضور دارند، اتخاذ کند.

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق نیز امروز (پنج‌شنبه)، حمله به پایگاه التاجی را محکوم کرد و خواستار تحقیق درباره عوامل این حمله شد.

ریاست‌جمهوری عراق طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «السومریه» منتشر شد، ضمن محکوم کردن این حمله، تاکید کرد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی در چارچوب مبارزه با تروریسم و به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارند. لذا چنین حمله‌ای عراق و امنیت آن را هدف قرار داده است و ما خواستار تحقیقات کامل درباره عوامل پشت پرده آن و پیگرد عناصر مسئول این حمله هستیم.

وی در ادامه از تمامی طرف‌ها خواست با خویشتن‌دار و حفظ آرامش موجب شوند تا دولت عراق به وظیفه خود در قبال امنیت و حفظ حاکمیت کشور، عمل کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала