به تاخیر افتادن رهایی زندانیان طالبان به دلیل مخالفت‌ها

© Photo / ریاست محبس مرکزی پلچرخیبه تاخیر افتادن رهایی زندانیان طالبان به دلیل مخالفت‌ها
به تاخیر افتادن رهایی زندانیان طالبان به دلیل مخالفت‌ها  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مخالفت‌ها دربارۀ چگونگی رهایی زندانیان طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان، منجر شد تا طبق وعده و فرمان رئیس‌جمهور روند رهایی این زندانیان امروز (شنبه، 24 حوت) آغاز نشود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بربنیاد فرمان رئیس‌جمهور غنی، قرار بود روند رهایی تا پنج‌هزار زندانی طالبان امروز به گونۀ تدریجی آغاز شود و در روز نخست، صد زندانی از زندان پروان آزاد شوند.

خلیلزاد: تبادله زندانیان بخشی از توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان است - اسپوتنیک افغانستان
خلیلزاد: تبادله زندانیان بخشی از توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان است

اما، منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که برنامۀ چگونگی رهایی زندانیان از سوی حکومت این روند را با چالش روبه‌رو کرده‌است و ممکن گفت‌وگوهای میان افغانان را آسیب بزند.

سید اکبر آغا، عضو پیشین گروۀ طالبان گفت: «اگر به‌گونه‌یی که بین امریکا و طالبان توافق شده‌است زندانیان طالبان رها نشود، به نقل از طالبان، معلوم می‌شود که مذاکرات هم شروع نمی‌شود.»

سمیع یوسفزی، خبرنگار آزاد در قطر نیز بیان داشت: «این مسوولیت امریکا است که پنج هزار زندانی را آزاد کند در غیر آن طالبان به مذاکرات آماده نمی‌شوند».

بربنیاد توافق صلحی که دوهفته پیش میان امریکا و طالبان امضا شد، امریکا به طالبان تعهد سپرده‌است که تا پنج‌هزار زندانی این گروه 10 روز پس از امضای این توافق‌نامۀ صلح از زندان‌های حکومت افغانستان آزاد خواهند شد.

اما، در فرمان رئیس‌جمهور غنی که سه روز پیش صادر شد، آمده‌است که این روند در چند مرحله خواهد بود و بربنیاد آن در نخست روزانه صد زندانی طالب از بند رها خواهند شد و پس از آغاز و ادامۀ گفت وگوهای مستقیم هیئت حکومت و کاهش چشم‌گیر خشونت‌ها از سوی طالبان، زندانیان دیگر نیز رها خواهند شد.

احمد سعیدی، آگاه سیاسی بیان داشت: «طالبان رهایی زندانیان خود را مدیون مقامات امریکایی به خصوص خلیل‌زاد می‌داند و هیچ نوع اعتنا و پروایی به فرامین اشرف غنی ندارد و آنچه که امریکایی وعده داده اورا می‌خواهند و من باور ندارم که طالبان تا آخرین لحظه با آقای اشرف غنی مذاکره کنند یا تمکین کنند».

در همین حال، شورای امنیت ملی که مسوولیت اجرایی فرمان رئیس‌جمهور غنی برای رهایی زندانیان را برعهده دارد، می‌گوید که حکومت راهکاری را برای روند صلح پیشنهاد کرده‌است که بربنیاد آن طالبان باید برای یافتن راه حل با حکومت کار کند تا زندانیان شان آزاد شوند.

جاوید فیصل، سخن‌گوی شورای امنیت ملی در این باره در تویترش نگاشته‌است: «ما برای پیش‌ رفتن روند صلح، یک راهکار پیشنهاد کرده‌ایم. طالبان باید با ما کار کنند تا یک راه حل پیدا شود، زندانیان شان رها شوند و برای صلح تلاش شود. توپ در میدان طالبان است تا تصمیم بگیرند که بخشی از مشکل می‌مانند و یا بخشی از راه حل می‌شوند».

درانی وزیری، معاون سخن‌گوی رئیس‌جمهور نیز در این باره گفت: «دولت افغانستان آماده‌گی کامل در این راستا دارد و ارزیابی از لیست طالبان آغاز گردیده‌است تا خطرات به صورت درست تحلیل شود و این پروسه به خوبی به پیش برود».

قرار بود ده روز پس از امضای توافق‌نامۀ صلح امریکا با طالبان گفت‌وگوهای میان افغانان آغاز شوند، اما تأخیر و پیش شرط حکومت افغانستان در رهایی زندانیان سبب شده‌است تا این گفت‌وگوها آغاز نشود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала