اتحادیه اروپا: حکومت افغانستان می تواند آزادانه در مورد رهایی زندانیان طالب تصیم بگیرد

© @ARG- FBرئیس جمهور غنی با زندانیان پلچرخی دیدار کرد
رئیس جمهور غنی با زندانیان پلچرخی دیدار کرد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان می گوید، زندانیان طالب در بند حکومت افغانستان اند و این کشور می تواند مستقلانه در مورد آن تصمیم بگیرد.

به گزارش اسپوتنیک، رولاند کوبیا، نماینده‌ی اتحادیه‌ی اروپا برای افغانستان با نشر پیام توییتری گفته است که حکومت افغانستان می‌‌تواند در مورد شرایط رهایی زندانیان گروه طالبان به‌گونه‌ی مستقل تصمیم بگیرد.

او همچنان با اشاره به شرایط آزادی زندانیان طالبان در توافق‌نامه‌ی صلح میان آمریکا و گروه طالبان گفته است که دولت افغانستان بخشی از این توافق‌نامه نیست و به آن هم مقید نمی‌باشد.

توافق‌نامه‌ی صلح میان آمریکا و گروه طالبان حدود دو هفته‌ی پیش (شنبه، 29 فبروری) در شهر دوحه، پایتخت قطر به امضا رسید. زلمی خلیل‌زاد و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر این توافق‌نامه را امضا کردند.

براساس این توافق‌نامه، قرار بود مذاکرات میان افغان‌ها در بیستم حوت آغاز شود. طالبان آزادی پنج هزار زندانی این گروه در ازای یکهزار زندانی دولت افغانستان را به‌عنوان پیش‌شرطی برای این مذاکرات تعیین کرده است.

محمد اشرف غنی سه روز پیش (20 حوت) فرمان آزادی این پنج هزار زندانی طالبان را امضا کرد. بر اساس فرمان آقای غنی، این تعداد زندانی در چند مرحله از زندان‌های کشور آزاد می‌شوند که نخستین مرحله‌ی آن قرار است از فردا آغاز شود.

گروه طالبان اما به فرمان مشروط محمد اشرف غنی در مورد رهایی پنج هزار زندانی این گروه، مخالفت کرده، گفته بود که با آزادی مشروط زندانیان طالبان توافق نمی‌کند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به خبرگزاری رویترز افزوده بود تا زمانی که این زندانیان بصورت همزمان آزاد نشوند، مذاکرات میان افغان‌ها نیز آغاز نمی‌شود.

این گروه پیش از این آغاز گفت‌وگوهای میان افغان‌ها را به رهایی پنج هزار زندانی‌اش در بدل رهایی یک هزار زندانی دولت افغانستان مشروط کرده‌اند. براساس موافقت‌نامه‌ی صلح آمریکا و طالبان قرار بود این مذاکرات پنج روز پیش (20 حوت) آغاز شود که تا کنون آغاز نشده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала