آیا غنی و عبدالله حکومت مشترک خواهند ساخت؟

© AP Photo / Alik Kepliczآیا غنی و عبدالله حکومت مشترک خواهند ساخت؟
آیا غنی و عبدالله حکومت مشترک خواهند ساخت؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع در افغانستان می‌گویند که رایزنی‌ها برای ایجاد یک حکومت مشترک از سوی غنی و عبدالله آغاز شده است.

به گزارش اسپوتنیک، طلوع نیوز نوشت، چهار روز پس از برگزاری مراسم های جداگانه تحلیف در ارگ و سپیدار و اعلام دو حکومت، اکنون اشرف غنی و عبدالله عبدالله برای ایجاد یک حکومت مشترک همه شمول رأیزنی می‌کنند.

نزدیکان عبدالله عبدالله می‌گویند که حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین و عبدرب الرسول سیاف، از چهره‌های جهادی با آقای عبدالله برای برون رفت از بحران کنونی رأیزنی کرده‌اند.

به گفته آنها،«بحث پایان مشکلات است، پایان تنش‌هاست و رسیدن به یک راه حلی است که تمام اطراف و جوانب دخیل در این وضعیت اقناع شوند».

همزمان با رأیزنی‌های چهره‌های داخلی، منابع می‌گویند که زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز در این راستا دست به کار شده است.

به گفته این منابع، آقای خلیل‌زاد، دوبار با عبدالرشید دوستم، یکی از حامیان عبدالله عبدالله،  گفت‌وگوی تلفنی داشته است و پیشنهادهایی هم برای آقای دوستم شده است.

  تلاش خلیلزاد برای جلب توافق غنی و عبدالله مبنی بر ایجاد یک حکومت فراگیر - اسپوتنیک افغانستان
تلاش خلیلزاد برای جلب توافق غنی و عبدالله مبنی بر ایجاد یک حکومت فراگیر

اما، نزدیکان آقای دوستم گفته اند که پیشنهادهای خلیل‌زاد نپذیرفته نشده است.

پس از آنکه عبدالله عبدالله نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را نپذیرفت و آن را تقلبی خواند، او و اشرف غنی به تاریخ 19 حوت مراسم های جداگانه تحلیف را برگزار کردند و هر دو خودشان را رییس‌جمهور اعلام کردند.

این بحران در حالی ایجاد شده است که افغانستان در شرایط حساسی قرار دارد و قرار است گفت‌وگوهای صلح با طالبان به‌زودی آغاز شود و امریکا نیروهایش را از افغانستان بیرون کند.

شماری از اعضای مجلس نمایندگان، اختلاف‌ها میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله را در این شرایط بسیار نگران کننده می‌دانند.

میرزا محمد کتوازی، معاون نخست مجلس نمایندگان بیان داشت: «این‌ها هردوی شان باید از اختلاف‌های درونی بگذرند و بخاطر مردم، بخاطر کشور یکدیگر را بپذیرند و اتفاق کنند.»

تنش‌ها میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی پس از آن شدت گرفتند که کمیسیون مستقل انتخابات اشرف غنی را برنده انتخابات ریاست جمهوری که در ششم ماه میزان برگزار شد، اعلام کرد. عبدالله عبدالله این نتیجه را نپذیرفت و گفت که حکومت خودش را می‌سازد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала