توافق سیاسیون به ایجاد شورای مصالحه و آغاز مذاکرات صلح

© Photo / Khaliliتوافق سیاسیون به ایجاد شورای مصالحه و آغاز مذاکرات صلح
توافق سیاسیون به ایجاد شورای مصالحه و آغاز مذاکرات صلح  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از سیاسیون به‌شمول عبدالله عبدالله، حامد کرزی و گلبدین حکمتیار امروز (چهارشنبه، 24 حوت) نشستی را در خانۀ محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح برگزار کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، در این نشست صلاح‌الدین ربانی، رهبر جمعیت اسلامی، محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، سید اسحاق گیلانی  رهبر نهضت همبستگی ملی افغانستان، دادفر رنگین اسپنتا و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی نیز حضور داشتند.

بربنیاد اعلامیه‌یی که این سیاسیون نشر کرده‌اند، در این نشست دربارۀ ایجاد زودهنگام شورای عالی مصالحه، آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی و چگونگی برون رفت از بحران سیاسی پیش آمده، گفتگو شده‌است.

محمد اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
غنی: هیئت مذاکرات کننده با طالبان تا سه روز دیگر آماده می شود

اما فضل هادی وزین، معاون گلبدین حکمتیار در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که در نشست امروز دربارۀ ایجاد شورای عالی مصالحه که رهبری روند صلح را به عهده خواهد داشت و آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی توافق شده‌است.

آقای وزین می‌گوید که سیاسیون تأکید کرده‌اند که ایجاد شورای عالی مصالحه تنها راه برداشتن چالش‌های پیش آمده در روند صلح است: «یکبار دیگر تأکید شده به این‌که  مذاکرات بین‌الافغانی هرچه زودتر آغاز شود و یک مرجع با صلاحیت ایجاد شود که هیئت مذاکره کننده را ایجاد کند».

از سویی دیگر، محمد اسماعیل خان، از چهره‌های جهادی می‌گوید که اگر بحران سیاسی به میان آمده حل نشود، گفتگوهای بین‌الافغانی با طالبان آغاز نخواهد شد: «حکومت کسانی را برای عضویت در هیئت گفتگوکننده تعیین کرده بود که مورد تأیید این سیاسیون قرار نگرفت. سیاسیون در برابر لیست اعضای هیئت متأثر شدند و خواستند تا با مشوره لیست خودرا با حکومت شریک بسازند».

او می‌افزاید: «طبیعتأ تا این‌ها اختلاف‌ها را حل نکنند، نه این‌که هیئت مذاکره کننده ایجاد نمی‌شود بلکه در حقیقت در آینده برای طالبان چانس بیشتری می‌دهند که با برتری جویی بیشتری آن‌ها وارد مذاکره شوند».

ارگ ریاست‌جمهوری اما تاکنون در این باره واکنش نشان نداده‌است.

لطیف محمود، معاون سخن‌گوی رئیس‌جمهور غنی اما می‌گوید که پس از آماده‌گی طالبان برای آغاز گفتگو با حکومت افغانستان فهرست هیئت مذاکره کننده با طالبان اعلام خواهد شد: «دولت افغانستان هنوز هیئت مذاکره کننده را نهایی نکرده‌است و هرگاه طالبان وارد مذاکره مستقیم با دولت افغانستان شوند این فهرست اعلام خواهد شد».

این در حالی است که رئیس‌جمهور غنی به روز دوشنبۀ هفتۀ گذشته در مراسم تحلیف خود تأکید کرد که فردای این مراسم فهرست هیئت مذاکره کننده را اعلام خواهد کرد، اما تا کنون این هیئت نهایی نشده‌است.

از سویی هم، جریان‌های سیاسی پیش از این گفته‌اند که هیئت مذاکره کنندۀ حکومت با طالبان، بی مشوره با احزاب سیاسی ایجاد شده‌است و برای آنان پذیرفتنی نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала