زمان آزادی اولین گروه زندانیان طالبان مشخص شد

© Photo / Abdul Salam Rahimi FBعبدالسلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح
عبدالسلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دولت در امور صلح از آغاز روند رهایی زندانیان طالب در هفته جاری خبر داده است.

به گزارش اسپوتنیک؛ به نقل از آریانا نیوز، سلام رحیمی، وزیر امور صلح دولت افغانستان در یک مصاحبه گفته است که دولت آماده آزادی زندانیان طالبان است اما طالبان نیز باید به تعهدات خود عمل کرده، خشونت را کاهش دهد.

آقای رحیمی در این مصاحبه همچنین گفته است که در همین هفته اولین گروه زندانیان طالبان آزاد خواهد شد، از طرف حکومت افغانستان مانعی وجود ندارد. اما طالبان باید گام‌هایی را در راستای تعهداتشان بردارند.

آقای رحیمی می‌گوید کاهش دوام‌دار خشونت "یک امتحان" برای طالبان است که باید نشان دهند که می‌توانند. نیروهای دولتی هیچ حرکتی نکردند که باعث بالا بردن سطح خشونت‌ها شود.

رحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
نبیل: رهایی زندانیان طالب یک «معامله شرم‌آور» است

آقای رحیمی همچنین ابراز داشته که  "توان و اراده" طالبان مهم است. اگر طالبان خشونت‌ها را کاهش ندهند و پایبند نمانند به این معناست که "به روند صلح پایبند نیستند".

بنا به فرمان محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور، قرار بود بخشی از زندانیان طالبان روز گذشته آزاد شوند اما نشدند؛ که آقای رحیمی دلیل آن را شروع نشدن گفتگوها با طالبان دانست و گفت "مذاکرات هم باید شروع می‌شد و یکجا پیش می‌رفت."

گروه طالبان هر نوع گفتگو و تماس با حکومت آقای غنی را رد می‌کند.

این در حالی است که روز گذشته شماری از سیاسیون برجسته و رهبران احزاب در نشستی فیصله کرده‌اند که صلح برای مردم افغانستان یک ضرورت اساسی و اولویت حیاتی است و هیچ چالش و مسأله‌ای نباید روی این روند تأثیر منفی بگذارد.

به گفته‌ی آنان، تمامی طرف‌های سیاسی تلاش کنند تا به روند صلح سرعت داده شود. به باور آنان «پروسه‌ی صلح و مذاکرات در این زمینه، در صورتی به موفقیت می‌رسد که تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها به پیش‌برود».

اشتراک‌ کنندگان این نشست همچنان گفته‌اند که هیأت مذاکره  کننده‌ی حکومت افغانستان باید ملی، همه‌شمول و متشکل از شخصیت‌های شایسته، کارفهم و مورد اعتماد مردم و تمام طرف‌های سیاسی و محورهای ملی باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала