استقبال نیروهای هوایی-فضایی روسیه از طیاره بمبارد Tu-160

© Photo / Russian Defense Ministryاستقبال نیروهای هوایی-فضایی روسیه از طیاره بمبارد Tu-160
استقبال نیروهای هوایی-فضایی روسیه از طیاره بمبارد Tu-160  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طیاره بمبارد استراتژیک روسی Tu-160M که اخیراً مدرنیزه شده، اولین پرواز آزمایشی خود را موفقانه انجام داد. گزارش داده شده که این طیاره در سال 2021 جهت تسلیح بکار گرفته خواهد شد.

چژان تزیان در مطلب منتشره در نشریه Science and Technology Daily (چین) می نویسد، به گفته سرگئی شایگو، وزیر دفاع فدراسیون روسیه، Tu-160M به جدیدترین سیستم دفاعی داخل کابین، تجهیزات مغشوش کننده و سلاح های بی مانند مجهز شده و میتواند سلاح های معمولی و هسته ای را حمل کند.

سلسله طیارات بمبارد استراتژیک Tu-160 موجود در تسلیحات می توانند بدون استفاده از سوخت گیری در هوا به اهداف فوق العاده دور حمله کنند. بنابر شکل ظاهری ظریف برازنده و رنگ سفید، بمب افکن بنام "قو سفید" یاد شده است.

TU-160 روسی از F-35A امریکایی پیشی گرفت - اسپوتنیک افغانستان
TU-160 روسی از F-35A امریکایی پیشی گرفت

در طیاره Tu-160M چه تغییراتی ایجاد شده است؟ چرا روسیه توسعه تولید و بهبود Tu-160M را ادامه می دهد، در حالی که دیگران هنگام طراحی نسل بعدی طیارات بمب افکن استراتژیک جهت بهبود بخشیدن ویژگی های ستیلس آنها تلاش می ورزند؟

قطعات عمده طیاره کاملاً تعویض شده اند

به گفته ون چانگ کارشناس نظامی، بمب افکن های سلسله Tu-160 در دوران جنگ سرد طراحی شده بودند. هدف اصلی آنها پرتاب نمودن بمب های معمولی و هسته ای و راکت های کروز بود. آنها جهت تسلیح نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1987 به کار گرفته شدند و استفاده از آنها در سال 1988 شروع شد. این طیارات دو رکورد جهانی را قایم نموده و به سریعترین و بزرگترین بمب افکن های استراتژیک مبدل گشتند. هنگام پرواز در ارتفاعات، سرعت آنها می تواند به Mach 2.05 برسد و نظر به این شاخص از سایر بمب افکن ها برتری زیاد دارند. در حال حاضر، نیروهای هوایی-فضایی روسی تعداد کمی – فقط 15 بال- از طیارات سلسله Tu-160 را در اختیار دارند.

طیاره تو-95 قوای هوا-فضائی روسیه در جریان پرواز محاربوی بر مواضع  و شبکات داعش در سوریه - اسپوتنیک افغانستان
اولین پرواز محاربوی طیارات بمب افگن استراتیژیکی تو-160 و تو-95 م س در فضائی سوریه

طبق اطلاعات که در دسترس عام قرار دارند، بمب افکن های Tu-160 به چهار موتور جیت مجهز می باشند، درای هندسه متغیر بال ها است که با بدنه و دم صلیبی یکپارچه شده اند. طول بدنه آن 54 متر و طول بالها به 55.7 متر می رسد. ارتفاع عملی بمب افکن ها 15 هزار متر است، به عبارت دیگر، می تواند با سرعت دو برابر سرعت صدا، در ارتفاع 10-15 هزار متر پرواز نمایند.

نیروهای هوایی روسیه هنوز به مدل پیشرفته Tu-160M مجهز نشده اند. طبق اطلاعات طرف روسی، بمب افکن استراتژیک Tu-160M مدرنیزه شده می تواند تا 12 هزار کیلومتر بدون سوخت گیری پرواز کند. از نظر شکل خارجی، مدل جدید شبیه به Tu-160 است، ولی، تمام قطعات عمده آن به طور کامل تعویض شده اند.

خبر داده شده که تمام بمب افکن های استراتژیک Tu-160 شامل خدمت به مدل های Tu-160M و Tu-160M2 مدرنیزه خواهند یافت.

خبرنگار Science and Technology Daily توانست معلوم نماید که Tu-160 یک بمب افکن استراتژیک مافوق سرعت صوت است که مسیر اصلی انکشاف آن کاملاً بر خلاف روند کلی ایجاد بمب افکن های استراتژیک نسل بعدی است که شامل بهبود مشخصات ستیلس می باشد.

از همینرو، ون چانگ می گوید که در سال 2015 روسیه دوباره خط تولید Tu-160 راه اندازی کرد. به دلیل تحریم های اقتصادی غرب در سال 2014، طراحی بمب افکن های نسل بعدی که اولین پرواز آن در سال 2019 پلان شده بود، تخصیص مالی کافی دریافت نکرد.

ون چانگ می گوید: "در حال حاضر، سیستم های دفاع هوایی اهداف را بخوبی کشف و نابود می سازند. از همینرو، دستیابی به موفقیت در دفاع هوایی با سرعت بلند و ارتفاع کم، مانند Tu-160 و B-1B کمتر محتمل به نظر می رسد. می توان گفت که این تاکتیک دیگر کهنه شده است."  

مقایسه بمب افکن ویرانگر TU-160 روسی و B-1B  امریکایی - اسپوتنیک افغانستان
مقایسه بمب افکن ویرانگر TU-160 روسی و B-1B امریکایی

اول اینکه، روسیه Tu-160 را به منظور ایجاد اثر ارعاب استراتژیک حفظ و توسعه می دهد. ثانیاً، علاوه بر افزایش برد پرواز راکت های کروز، طیارات بمب افکن امکان وارد آوردن ضربه پیشگیرانه بر تاسیسات دوربرد دشمن، بدون آنکه به ساحه فعالیت سیستم دفاع هوایی آن وارد شود، کسب نموده است. سوم اینکه، هنگام رو برو شدن با دشمن ضعیف، بار بزرگ بمب ها و پرواز طولانی در هوا نقش را به نفع بمب افکن های استراتژیک بازی می کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала