کرونا ویروس و «مرگ سیاه»

© AFP 2023 / Piero Cruciattiکرونا ویروس و «مرگ سیاه»
کرونا ویروس و «مرگ سیاه» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مصیبت از چین آمد، ولی در جهان در نتیجه توطیه اروپایی گسترش یافت

هثیم سعید در مطلب منتشره در نشریه الیمن العربیه می نویسد، اگرچه برخی رسانه ها کرونا ویروس جدید (Covid-19) را «طاعون معاصر» خوانده، اما تهدید ناشی از آن در مقایسه با شیوع طاعون تاریخی حداقل است.

براساس گزارش WHO، شمار تلفات ناشی از کرونا ویروس در سراسر جهان (در لحظه نوشتن مقاله – تبصره مدیریت مسوول) به 3 هزار نفر رسیده است، در حالی که طاعون یا "مرگ سیاه" که آن  را بعضی اوقات به این نام یاد میکنند، باعث مرگ تقریباً 30- 50% جمیعت اروپا در اواسط قرن XIV شد.

کرونا ویروس  به سرعت در خارج از چین در حال گسترش است - اسپوتنیک افغانستان
کرونا ویروس به سرعت در خارج از چین در حال گسترش است

ولی شباهت نگران کننده بین شیوع اپیدمی وجود دارد. به طور مثال، همانطور که در نشرات در سایت The Conversation گفته شده، همه نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد بشریت از گذشته خود درس عبرت نگرفته است. این پلتفورم متون محققان عادی و دانشمندان بزرگ را منتشر می کند.

طاعون در چین یا در نزدیکی چین رخ داد، سپس در سرتاسر شرق نزدیک گسترش یافت و سرانجام از طریق مسیرهای تجاری ایتالیا وارد اروپا شد، همانطور که در مورد کرونا ویروس رخ داد، اما شباهت ناراحت کننده بین این دو شیوع، واکنش عامه است.

تایید بیش از ۴.۲ هزار مورد کرونا ویروس در امریکا - اسپوتنیک افغانستان
تایید بیش از ۴.۲ هزار مورد مثبت کرونا ویروس در امریکا

مولف می افزاید، در زمان طاعون در قرن چهاردهم، ظاهراً، جوامع یهودی به مقیاس کوچکتر نسبت به همسایگان مسیحی شان مردند. بسیاری این موضوع را ثبوت آن می دانستند که یهودیان به طور عمدی بیماری را پخش می کنند، چاه ها، رودخانه ها و چشمه ها را مسموم می کنند و در نتیجه یهودیان را در سرتاسر قاره اروپا شکنجه می کردند و می کشتند.

در طول شیوع بعدی این بیماری همه گیر در اواخر قرن شانزدهم - اوایل قرن XVII ، مردم شروع به ترس از همه بیگانگان می کردند. به گونه مثال، در زمان سلطنت الیزابت اول، اعلام شد كه هر خارجی كه می خواست وارد شهر شود، می تواند این كار را فقط با "گواهی ویژه" انجام دهد که معمولاً فقط به شهروندان ثروتمند تعلق داشتند.

روزنامه: در شهر مگس ها فقط خداوند از طاعون حفاظت میکند - اسپوتنیک افغانستان
روزنامه: در شهر مگس ها فقط خداوند از طاعون حفاظت میکند

امروز، آسیایی ها در سراسر جهان قربانی حملات نژاد پرستانه می شوند و شرکت هایی در محله چاینا تاون لندن از کاهش تجارت خبر داده اند. مردم از خوردن غذای آسیایی می ترسند و صاحبان موسسات کمپاین اطلاعاتی را که اخبار جعلی پخش میکند، متهم می کنند.

در روم، یک کافی نزدیک فواره Trevi ، ورود تمام افرادی که از چین به این کشور آمده، ممنوع کرد. در بولیوی سه گردشگر جاپانی در یک بیمارستان قرنطین شدند، هرچند آنها هرگز به زادگاه خود سفر نکرده اند و هیچ علائمی از این بیماری را نداشتند.

امروز می دانیم که طاعون از کیک که حامل باکتری Yersinia pestis هستند به انسان منتقل می شود. این به نوبه خود با سرفه یا عطسه از فرد به فرد دیگر منتقل می شود. ولی، توضیحات دیگر در مورد گسترش سریع طاعون در آن زمان رایج بود. به عنوان مثال، برخی تصور می کردند که این مجازات خداوند است، در حالی که برخی دیگر منبع عفونت را در بوی نامطبوع می دیدند.

شیوع طاعون در امریکا - اسپوتنیک افغانستان
شیوع طاعون در امریکا

در حقیقت، بیشتر مردم در مقابل بیماری همه گیر طاعون، ناتوان بودند و یگانه اقدام مؤثر و قابل دسترسی در آن شرایط، فرار از مناطق آسیب دیده بود. همه اینها دلیل ظهور اطلاعات غلط در مورد برخی مناطق و روشهای درمانی موجود شد.

متأسفانه بعد از صدها سال، ظاهراً ما در حال تکرار همین اشتباهات هستیم. در شرایط فعلی، اطلاعات به همان سرعت، مانند ویروس در حال گسترش است، حتی می گویند که  شیوع کرونا ویروس ناشی از سلاح های بیولوژیکی است که چین ایجاد کرده است.

در حال حاضر، کاربران شبکه های اجتماعی اپیدمی کرونا ویروس را با ظهور شبکه 5G مربوط می سازند. طبق گفته یکی از جوامع شناخته شده در فیس بوک، این ویروس "پوششی" برای بیماری هایی است که ممکن است در نتیجه بکاربرد نسل پنجم ارتباطات موبایل بوجود آیند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала