روسیه بر نقطه آسیب دیده - نفت امریکا – ضربه متقابل وارد می سازد

© AP Photo / LM Oteroروسیه بر نقطه آسیب دیده - نفت امریکا – ضربه متقابل وارد می سازد
روسیه بر نقطه آسیب دیده - نفت امریکا – ضربه متقابل وارد می سازد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده طی شش سال تحریم ها علیه روسیه وضع می کند. و اینک روسیه تصمیم گرفت که زمان پاسخ دادن فرارسیده است. نویسنده معتقد است، وقتی امپراتوری ضربه جوابیه وارد میکند، این ضربه بسیار سخت خواهد بود.

 سکوت ریتر (Scott Ritter) در مقاله منتشره در نشریه The American  Conservative (امریکا) می نویسد، هدف روسیه جنگ نفت با عربستان سعودی نیست، بلکه نابودی نفت شیل امریکایی است.

روشن است که در زمینه تحریم ها که باید اقتصاد روسیه را تضعیف کند، پوتین قاطعاً مصمم است با شانس انتخاب مجدد ترامپ عین کار را انجام دهد.

روسیه و عربستان سعودی جنگ نفتی را با یکدیگر آغاز کردند که به شکل موج ضربتی در سرتاسر جهان گسترش یافت و باعث سقوط شدید قیمت جهانی نفت شد و ثبات مالی - یا حتی بقای - شرکتهای بزرگ بین المللی نفت را با تهدید مواجه ساخت.

Москва дольше Эр-Рияда продержится при низких ценах на нефть - اسپوتنیک افغانستان
مسکو برنده جنگ نفتی با ریاض است

در نظر اول، این منازعه مبارزه بین دو تولید کننده بزرگ نفت بر سر سهم در بازار نفت معلوم میشود. شاید این دقیقاً همان چیزی باشد که باعث انگیزه اصلی عربستان سعودی شد و به شدت نسبت به امتناع روسیه از کاهش سطح تولید - با کاهش قابل توجه قیمت نفت خود و تهدید افزایش حجم تولید واکنش نشان داد و بدین ترتیب بازار را با نفت ارزان در تلاش برای جلب نمودن خریداران از رقبای خود، پر کرد.

در عین حال، دلایل روسیه کاملاً متفاوت به نظر می رسد. هدف آن عربستان سعودی نیست بلکه نفت شیل امریکایی است. روسیه که باید با تحریم های سخت امریکا علیه بخش انرژی خود مقابله کند و به مدت سه سال با شرکای جهانی (از جمله عربستان سعودی) همکاری کرده، تا قیمت جهانی نفت را با کاهش تولید ثابت نگه دارد، در حالی که ایالات متحده فروش نفت شیل را در بازار جهانی افزایش می داد، حالا از تحمل آن خسته شده است. بیماری همه گیر عفونت کرونا ویروس منجر به کاهش قابل توجه تقاضای نفت در سراسر جهان شده است و این امر تأثیر منفی بر تولیدکنندگان نفت شیل امریکا بجا گذاشته است. در همین حال، روسیه در حال آماده سازی احتمال جنگ نفتی با امریکا بود. و هنگامی که تولید کنندگان نفت شیل امریکایی با مشکل روبرو شدند، روسیه تصمیم گرفت زمان وارد آوردن ضربه جوابیه فرا رسیده است. هدف مسکو ساده است و آن وادار کردن تولید کنندگان نفت شیل امریکایی "به شریک ساختن درد" می باشد.

روسیه بر عربستان سعودی در نبرد فعلی قیمت نفت پیروز میشود - اسپوتنیک افغانستان
روسیه بر عربستان سعودی در نبرد فعلی قیمت نفت پیروز میشود

ایالات متحده علیه روسیه از زمانی پیوستن شبه جزیره کریمیا به روسیه، به مدت شش سال تحریم ها وضع میکرد.

مهمترین دور تحریم ها توسط مایك پومپئو، وزیر امور خارجه امریكا در تاریخ 18 فبروری سال 2020 اعلام شد. تحریم ها علیه شرکت سوئیسی Rosneft Trading (کمپنی مربوط Rosneft) که در بخش نفت ونزوئلا فعالیت می کند، اعمال شد. اخیراً، ایالات متحده همچنان تحریم هایی را برضد پروژه های «Nord Stream 2» و «جریان ترکیه» وضع کرده است.

روسیه از آغاز تحریم های امریکا در همان ابتدا ابراز نارضایتی کرد. در جولای سال 2014، رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین هشدار داد كه تحریم های ایالات متحده روابط بین دو كشور را "به انزوا" سوق می دهد و "منافع ملی طولانی مدت حکومت ایالات متحده و مردم آن" را تهدید می كند.

 پیش بینی قیمت نفت در آینده نزدیک - اسپوتنیک افغانستان
پیش بینی قیمت نفت در آینده نزدیک

روسیه به هیچ وجه به خاطر سرگرمی این راه را در پیش نه گرفته است. اهداف آن به وضوح بیان شده است – ورشکست ساختن صنعت نفت شیل امریکا - و هزینه های این مرحله، اقتصادی و سیاسی (از جمله شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده سال 2020) از قبل محاسبه شده است. شما می توانید برای مدت طولانی با یک خرس روسی بازی کنید، بدون اینکه واکنش متقابل آن را تحریک کنید. اما اکنون می دانیم که واکنش او چه می تواند باشد: وقتی امپراتوری ضربه جوابیه وارد می کند، این ضربه بسیار سخت خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала