اخراج دو دیپلمات ایرانی از افغانستان

© Photo / Twitter/mfa_afghanistanاخراج دو دیپلمات ایرانی از افغانستان
اخراج دو دیپلمات ایرانی از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بربنیاد اطلاعات رسیده، حکومت افغانستان دو دیپلمات بلندپایه ایران را از کشور اخراج کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع، بربنیاد اطلاعات، یکی از این دیپلمات‌ها به اتهام فعالیت های استخباراتی و دیپلمات دیگر به اتهام عضویت در سپاه قدس از افغانستان اخراج شده اند.

محمد رضا عبدالله آبادی، که به حیث رایزن فرهنگی سفارت ایران در کابل تعیین شده بود، او در واقع برای انجام فعالیت های استخباراتی در ماه حوث سال 394 به افغانستان آمده بود.

بربنیاد این اطلاعات، دیپلمات های دیگر که نیز سه ماه پیش با این دیپلمات از سوی حکومت افغانستان اخراج شده است کسی به نام جعفر فتح آبادی بوده است که این فرد به حیث عضو با تجربه شاخه قدس سپاه پاسداران ایران یاده شده است.

آلوده شدن یعقوب یسنا و همسرش به ویروس کرونا در ایران - اسپوتنیک افغانستان
آلوده شدن یعقوب یسنا و همسرش به ویروس کرونا در ایران

بربنیاد این اطلاعات جعفر فتح آبادی از سال 1387 تا سال 1392 به حیث عهدار ماموریت کنسولگری ایران در ننگرهار نیز کار کرده است.

منابع می گوید که دولت ایران در واکنش به این کار، یک دیپلمات را از سفارت افغانستان در تهران و دیپلمات دوم را از کنسولگری افغانستان در مشهد اخراج کرده است.

سخنگویان حکومت در مورد تنش میان افغانستان و ایران چیزی نمی گویند.

داکتر عالمه، معین وزارت مهاجران و عودت کنندگان گفت: "نهادهای دیپلماتیک در این مورد تدابیر خود را دارند".

احمد سعدی، دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان در این باره اظهار داشت:‌ "وقتی که روابط بین کشورها خیلی پرتشنج می‌شود و مخالفت‌ها به اوج خود می‌رسند آن وقت دیپلومات‌ها از یک کشور اخراج می‌شوند".

اما وزارت خارجه افغانستان در یک اعلامیه می‌گوید که روابط میان ایران و افغانستان عادی است:‌ "روابط میان افغانستان و ایران عادی اند. این روابط  بر اصل حسن همجواری استوار اند. نمایندگی های سیاسی و کنسولی حکومت های در هردو کشور بی هیچ توقفی کارمی کنند".

وحید عمر مشاور رئیس جمهور نیز در باره چنین گفت: "مسایلی بین دو کشور وجود دارد که روی آن صحبت می‌شود".

در همین حال سفارت ایران در کابل نیز می گوید: "در حال حاضر نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی ایران و افغانستان در شهرهای گونه گون دو کشور کاملا  فعال هستند. در رابطه با کاهش مقطعی شماری معدودی از دیپلمات‌ها، این امر چند ماه پیش و با صلاحدید دو دولت صورت گرفت و برخی ادعاهای مطرح شده در این رابطه، عمدتا بربنیاد گمانه زنی بوده اند و وجاهتی ندارد".

پیش نیز اسماعیل اآنی فرمانده کنونی شاخه قدس سپاه پاسداران در حالی که معاون سفیر ایران در کابل نبوده زیر همین نام به ولایت بامیان سفر کرده بود و با والی این ولایت دیداری داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала