جنگ هسته‌ای میان هند و پاکستان چه پیامدهای جهانی خواهد داشت؟

© AP Photo / Bernat Armangueجنگ هسته‌ای میان هند و پاکستان چه پیامدهای جهانی خواهد داشت؟
جنگ هسته‌ای میان هند و پاکستان چه پیامدهای جهانی خواهد داشت؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان عواقب جنگ هسته‌ای منطقه‌ای میان هند و پاکستان را مدل‌سازی کرده اند و گفته اند که این جنگ منجر به ضربه محکم و ناگهانی سرما، فروپاشی زراعت و گرسنگی جمعی بی‌سابقه، خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از Naked-Science، دانشمندان اروپایی و امریکایی به رهبری جوناس جاگرمیر (Jonas Jägermeyr) از انستیتوت تحقیقات اقلیمی پوتسدام، گفته اند که حتی جنگ هسته‌ای منطقه‌ای منجر به گرسنگی جمعی جهانی خواهد شد.

در واقع، تقریبا تمام ۱۴ هزار کلاهک‌های هسته‌ای موجود در جهان، شامل تسلیحات روسیه و ایالات متحده امریکا است. پاکستان و هند هر کدام حدود ۱۵۰ کلاهک هسته‌ای دارند، و دانشمندان برای مدل‌سازی، برای هر یک از این کلاهک‌ها قدرت ۵۰ برابر قدرت بمب "پسرک" که بر فراز هیروشیما منفجر شد، تعیین کرده اند. این محاسبه براساس استاندردهای مدرن صورت گرفته است.

دانشمندان این تحقیقات شان را درمورد قربانی‌های مستقیم این جنگ انجام نداده اند، بلکه از مدل‌های مدرن اقلیمی و اقتصادی و همچنان از مدل‌های مناسب برای پیشبینی زراعت استفاده نموده اند، تا پیامدهای دورتر این جنگ را ارزیابی کنند.

جنگ هسته‌ای با پاکستان؛ هند دومین موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای  را آزمایش کرد - اسپوتنیک افغانستان
جنگ هسته‌ای با پاکستان؛ هند دومین موشک «بالستیک برد متوسط» آزمایش کرد

طبق ارزیابی دانشمندان، این جنگ منجر منجر به آزاد شدن حدود پنج میلیون تُن دوده به اتمسفر خواهد شد.

این مقدار دوده با رسیدن به استراتوسفر، به سرعت در سراسر سیاره پخش می‌شود و میزان تابش نور خورشید به سطح زمین را کاهش می‌دهد.

مدل‌سازی نشان داده است که میانگین دمای جهانی حداقل برای ۵ سال به اندازه ۱.۸ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد. که کاهش دمای جهانی نیز منجر به کاهش شدید بهره‌وری محصولات زراعتی عمده، تغذیه‌کننده بشر: گندم، برنج، ذرت و سویا، خواهد شد.

تولید این محصولات در مدت ۵ سال ۱۱ درصد کاهش خواهد یافت.

دانشمندان گفته اند که بهره‌وری محصولات زراعتی بیشتر در اروپا، روسیه، چین، کانادا و امریکا، کاهش خواهد یافت.

عمران خان از احتمال جنگ اتمی بین هند و پاکستان هشدار داد - اسپوتنیک افغانستان
عمران خان از احتمال جنگ اتمی بین هند و پاکستان هشدار داد

اما از این موضوع بیشتر به کشورهای جنوبی و پرنفوس آسیب خواهد رسید، کشورهایی که قادر به تولید محصولات لازم غذایی برای نفوس شان نیستند و ذخایر لازم مواد غذایی ندارد.

به مجرد اینکه کشورهای پیشرفته صادرات مواد غذایی را توقف دهند، در کشورهای مذکور گرسنگی جمعی آغاز خواهد شد.

براساس ارزیابی این دانشمندان، حدودا در ۷۰ کشور جهان به‌خصوص در کشورهای نه چندان غنی که در حال حاضر نفوس مجموعی آنها به ۱.۳ میلیارد دالر می‌رسید، نفوس این کشورها بیشتر از ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت. کشورهایی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، عبارت از بنگلادیش، یمن، سوریه، سومالی، رواندا، نیجر و هندوراس، می‌باشند.

جاگرمیر گفت: "حتی یک جنگ محدود منطقه‌ای ویرانگرترین اثرات غیرمستقیم در مقیاس جهانی خواهد داشت".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала