راز اژدهای سرح: چین چگونه به جلوگیری از کرونا ویروس دست یافت؟

© AP Photo / Xinhua / Xie Huanchiراز اژدهای سرح: چین چگونه به جلوگیری از کرونا ویروس دست یافت؟
راز اژدهای سرح: چین چگونه به جلوگیری از کرونا ویروس دست یافت؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چین اعلام کرده که توانسته از گسترش کرونا ویروس در منبع اصلی آن یعنی ولایت هوبی، جلوگیری نماید. چین در عین حال بر نقش عظیم فناوری اطلاعاتی و هوش مصنوعی در مهار کردن این بیماری همه گیر تأکید کرد.

بهية حلاوي در مقاله منتشره در نشریه ال میادین (لبنان) می نویسد، چین خود را به مثابه یک بازیگر پیشرفته در عرصه اقتصادی جهانی ثابت ساخته، اما پس از شیوع کرونا ویروس جدید، معلوم شد که این قدرت اطلاعاتی است که دستگاه ها و سیستم های پیشرفته، پیچیده دارد. از جمله موارد دیگر، این کشور موفق شده است اقتصاد دیجیتالی را که به حجم زیادی به معلومات و هوش مصنوعی بستگی دارد، در منطقه ای آزمایش کند که قصد داشت تا سال 2030 به یک قدرت پیشرفته تبدیل شود.

در چین از داروی موثر برای مبارزه با کرونا ویروس، نام برده شد - اسپوتنیک افغانستان
در چین از داروی موثر برای مبارزه با کرونا ویروس، نام برده شد

ما در این مقاله مهمترین عوامل فن آوری و اجتماعی را که در موفقیت چین در مهار کردن این بیماری همه گیر کمک کرده، بررسی خواهیم کرد.

1.ایمان کشور به فناوری و تجزیه و تحلیل معلومات

در شرایط اپیدمی و ترس که شهرهای چین را فرا گرفته بود، کشور از فناوری تجزیه و تحلیل معلومات به مثابه وسیله عمده مبارزه با تهدید استفاده کرده است. همانطور که می دانید چین در حال تدوین مجموعه ویژه ای از برنامه های نظارت است که می تواند به مقامات کمک کند، تا اطلاعات را به سرعت دریافت کند و تصمیم اتخاذ کنند.

در گذشته، ما قبلاً شاهد بودیم که چگونه مقادیر زیادی از معلومات برای مبارزه با بیماری همه گیر استفاده می شد. برنامه هایی را که در سیرالئون برای مقابله با ویروس ابولا، مانند flowminder، استفاده می شد، یادآوری میکنیم.

امروز استفاده از این فناوری ها در چنین منطقه جغرافیایی بزرگی با جمعیت عظیم (بیش از 1.35 میلیارد نفر) و برای یک زمان بی سابقه حادثه بسیار مهم است. البته در پهلوی اوضاع روانی عمومی که در نتیجه اقدامات رسانه ها و جنگ اطلاعاتی ایجاد شده که همه و هر یک را تحت تأثیر قرار داده است.

تناقض در این است که ما عادت کرده ایم که بصورت واکنش زمان عمل کنیم، وقتیکه صحبت راجع به فناوری مطرح بحث باشد، زیرا اکثراً هنگام بروز مشکلی به آنها متوسل می شویم. ولی راه حل وضعیت استفاده از فناوری به صورت پیشگیرانه است. در برابر پیشگیری از این بیماری همه گیر در چین، حکومت به طرح نمودن ضمیمه رایگان اتکا کرد که به شهروندان امکان می دهد، تا معلومات را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنند، و سپس وضعیت سلامتی و احتمال ابتلا به آن را تعیین کنند.

این نرم افزار که توسط  Ant Financials، یک شرکت مربوط کمپنی عظیم چینی Alibaba  طراحی و پحش شده، قادر است بیماری را براساس طیف گسترده ای از معلومات، مانند تاریخ سفر، تماس با افراد آلوده، جغرافیای حرکات و معلومات الکترونیکی در مورد خرید، از جمله مواد پزشکی، بطور دقیق و به طور خودکار تشخیص کند.

کرونا ویروس  به سرعت در خارج از چین در حال گسترش است - اسپوتنیک افغانستان
کرونا ویروس به سرعت در خارج از چین در حال گسترش است

پس از جمع آوری این معلومات و مقایسه آن با موارد موجود عفونت، در صورتی که خطر ابتلا به عفونت حداقل باشد، رنگ زرد در صورت احتمال وجود دارد و در صورت نیاز به قرنطین، روی صفحه رنگ سرخ نمایش داده می شود.

تا اندازه زیادی کیفیت تشخیص بستگی به معلومات دارد که قبلاً با استفاده از هزاران کمره عکاسی در سراسر چین جمع آوری شده که می توانند به صورت خودکار چهره ها را تشخیص دهند.

2. اتکا به هوش مصنوعی به جای انسان

مردم ماشین را ایجاد و برنامه ریزی کردند. ما نقش انسان را در بررسی نتایج کار خود و تعیین اولویت ها انکار نمی کنیم، ولی در موارد شیوع بیماری ها وقتی فرد حامل اصلی ویروس است، وظیفه اصلی کاهش وابستگی به عامل انسانی و کاهش تماس های جسمی است. بنابراین، فعالیت های انسانی توسط پیشرفت های فن آوری، از جمله روبات هایی که مواد غذایی را به افراد قرنطین شده توزیع می کنند، خیابان ها را ضد عفونی می کنند و حتی تجهیزات پزشکی را حمل می کنند، تعویض می شوند.

در چین ، جمعیت به شدت وابسته به حمل و نقل عمومی است که به نوبه خود می تواند به شیوع ویروس کمک کند - بیش از 5500 ایستگاه راه آهن در این کشور وجود دارد.

  جنگ تبلیغاتی چین و آمریکا برسر گسترش ویروس کرونا - اسپوتنیک افغانستان
جنگ تبلیغاتی چین و آمریکا برسر گسترش ویروس کرونا

همچنین در این کشور برای استفاده از هرگونه خدمات الکترونیکی یا کارت برای پرداخت هزینه سفر یا استفاده از اینترنت باید مدارک شناسایی داشته باشید. به جای متوقف کردن کار حمل و نقل عمومی و مختل کردن ریتم زندگی روزمره، کارمندان را کمره های حرارتی تعویض کرده که ایمنی مسافران را در ایستگاه ها و استیشن ها بررسی می کنند. دستگاه ها درجه حرارت بدن مسافران را اندازه گیری می کنند و اطلاعات دریافتی به همراه تصویر یک شخص روی صفحه نمایش داده می شود.

به محض اینكه سیستم شاخصی را نشان می دهد كه نشان دهنده وجود این بیماری باشد، همه مسافران این وسیله نقلیه مورد معاینه قرار می گیرند و درباره بروز عفونت احتمالی به آنها هشدار داده می شود.

در همین راستا، شرکت های تخصصی در زمینه توسعه هوش مصنوعی با تهیه نمودن نرم افزار کمکی که به تحلیل چهره ا و حرکات بدن می پردازد، برای تشخیص دقیق تر به دولت کمک می کنند.

کاهش 84 در صدی مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در چین - اسپوتنیک افغانستان
84 در صد بیماران ویروس کرونا در چین درمان شده اند

از بسیاری جهات، کیفیت تشخیص بستگی به معلومات دارد که قبلاً با استفاده از هزاران دوربین در سراسر چین جمع آوری شده اند که می توانند به صورت خودکار چهره ها را تشخیص دهند.

3. نظارت دقیق بر نقل مکان و آگاهی

وقتی مقامات از افراد خاص می خواهند خود را منزوی کنند، ما با یک مساله بسیار حساس برخورد می کنیم. اثربخشی انزوای انفرادی به این بستگی دارد که شهروندان برای مهار کردن این بیماری همه گیر محدودیت ها را رعایت کنند؛ اما تخلفات از قرنطین از کشورهای مختلف گزارش شده است.

در چین، انجام این کار عملاً غیرممکن است، زیرا مختصات جغرافیایی هر شخصی که توصیه برای رعایت قرنطین دریافت کرده است، ردیابی می شوند. این برنامه بطور خودکار و خیلی سریع هشدارهایی را ارسال می کند و هرگونه تخلف از رژیم انزوا را برای جلوگیری از حرکت شهروندان گزارش می کند. کمره ها که در همه جا قادر به شناسایی آنها است، این روند را تا حد زیادی تسهیل می کنند.

چنین اطلاعات نقش بنیادی در پروسه تأیید معلومات قبلاً به دست آمده که در تجزیه و تحلیل استفاده می شود، بازی می کند.

4. فرهنگ مردم چین از نظر پذیرش فناوری

به گفته تحلیلگران، نبود فرهنگ تغییرات در بین کارکنان یک مانع جدی برای توسعه پروژه های خلاق است.

با این مشکل همه کشورهایی که مایل به ارائه خدمات به روشی مدرن و ساده تر هستند، روبرو میشوند. به نظر می رسد در چین مردم به طور خودکار روش های ابتکاری کار را معرفی می کنند. این ویژگی با توانایی انطباق سریع با فن آوری های جدید و کار با آنها بدون در نظر گرفتن سن و منشا مشخص می شود.

موج دوم حمله کروناویروس - اسپوتنیک افغانستان
چین را موج دوم حمله کرونا ویروس تهدید می کند

بدون هرگونه تردید، اقدامات زیادی وجود دارد که مقامات چینی می توانند برای اطمینان مردم جهت جمع آوری معلومات اتخاذ کنند. ما در مورد روشها و قوانین مختلفی صحبت می کنیم تا سطح شفافیت در پروسه جمع آوری معلومات، استفاده از آن و تنظیم مکانیزم های مربوطه افزایش یابد.

نقش مهمی در اینجا توسط مؤسسات حقوق بشری واقع در پایتخت چین ایفا می شود که امروز با توجه به اینکه قبلاً حمایت از حریم خصوصی توسط قوانین مدنی و جزایی پیش بینی شده بود، به موضوعات مربوط به معلومات طبی مانند نشان انگشت توجه می کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала