کشته شدن 60 نیروی دولتی توسط گروه طالبان در سه روز اخیر

© Flickr / ResoluteSupportMediaکشته شدن 60 نیروی دولتی توسط گروه طالبان در سه روز اخیر
کشته شدن 60 نیروی دولتی توسط گروه طالبان در سه روز اخیر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همزمان با آغاز سال نو 1399، نبردهای طالبان در دست کم 16 ولایت کشور از سر گرفته شده است و در سه روز سال نو همچنان ادامه داشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، آمارهای نخستین نشان می دهند که در این مدت بیش از 60 نیروی دولتی جان باخته اند و حکومت افغانستان ادامه خشونت‌ها را از سوی طالبان نقض توافق‌نامه صلح می داند.

وحید عمر، مشاور رئیس جمهور در بخش روابط عامه و راهبردی گفت: " کشتار وحشیانه طالبان، نیت درست این گروه را نشان نمی‌دهد. از طرف ما تمامی اقدام‌ها بخاطر حسن نیت صورت گرفته‌ است".

پولیس بلخ: طالبان در تلاش سرباز گیری اند  - اسپوتنیک افغانستان
پولیس بلخ: طالبان در تلاش سرباز گیری اند

وزارت دفاع ملی می گوید که نیروهای دولتی افغانستان اکنون در حال دفاع فعال قرار دارند و در لایت های زابل و کندز تحرک های نظامی گروه طالبان را سرکوب کرده اند.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی گفت: " در ولایت کندز در ولسوالی‌های خان‌آباد و دشت ارچی طالبان حمله کردند و در ولسوالی امام صاحب پلان حمله را داشتند. به همین ترتیب در ولایت زابل طالبان پلان حمله را داشتند و در ولایت کندهار در ولسوالی خاکریز طالبان پلان حمله را داشتند که نیروهای امنیتی تلفات سنگینی را به طالبان وارد کردند".

ننگرهار، غزنی، هلمند، کندز، زابل، کندهار، سمنگان، بلخ، سرپل، جوزجان، فاریاب، بغلان، بادغیس و غور از ولایت هایی استند که حمله ها در آنها ادامه دارند.

گفته می‌شود که در دو شبانه روز گذشته این حمله‌ها در شمال شرق و غرب کشور جدی بوده‌اند.

بشیر رشید، فرمانده پولیس کندز اظهار داشت: "در برابر حملات طالبان، نیروهای امنیتی در حالت دفاع فعال قرار داشتند که طالبان ۲۴کشته داشتند و دو زخمی و متاسفانه که نیروهای ما هم چهار کشته و زخمی داشتند".

اما حمله بامداد جمعه (1،حمل) در ولایت زابل باعث کشته شدن 11 سرباز ارتش و شش پولیس شد که یکی از مرگبارترین حمله ها از آغاز سال نو گفته شده است.

حکومت نیز از راه اندازی عملیات متقابل سخن گفته است، و همچنان از بازداشت طراح حمله بر نیروهای دولتی خبر داده است.

زهرا توخی، نماینده مردم زابل در مجلس حکومت را انتقاد می‌کند که تدابیری برای مهار حمله‌های طالبان ندارد: "پس از آن حمله، این عملیات به چه معنا است؟ وظیفه ارگان‌های کشفی و استخباراتی چه است؟ چرا نتوانستند که مانع آن حمله شوند؟".

منابع نزدیک به طالبان می گویند که رها نشدن زندانیان طالبان از سوی کابل، علت های اصلی افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان است.

خلیل صافی، مسوول پیشین نهاد پگواش در افغانستان در این باره بیان داشت: "تاخیر در رهایی طالبان سبب شده‌است که گفت‌وگوهای بین الافغانی هم به وقتش برگزار نشود و جنگ‌ها نیز شدت بگیرند".

طالبان برای کاهش خشونت های خواهان رهایی 5 هزار زندانی به صورت همزمان هستند، خواستی که دولت جمهوری اسلامی افغانستان آن را نپذیرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала