قطع کمک‌های یک میلیارد دالری آمریکا به افغانستان

© Photo / ARGقطع کمک‌های یک میلیارد دالری آمریکا به افغانستان
قطع  کمک‌های یک میلیارد دالری آمریکا به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار بی‌نتیجه با رهبران در افغانستان اعلام کرد که واشنگتن تصمیم گرفته تا یک میلیارد دالر از کمک‌های خود به کابل را قطع کند.

به گزارش اسپوتنیک، پس از آن که مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با رهبران افغان در کابل دیدار کرد و دیدارهای آنان بی نتیجه پایان یافت، ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که کمک هایش به افغانستان را امسال تا یک میلیارد دالر کاهش می دهد و نیز  کاهش یک میلیارد دالر دیگر را سال آینده میلادی بررسی خواهد کرد.

آیا غنی و عبدالله حکومت مشترک خواهند ساخت؟ - اسپوتنیک افغانستان
آیا غنی و عبدالله حکومت مشترک خواهند ساخت؟

آقای پمپئو در بیانیه‌ای با انتقاد تند از تنش میان غنی و عبدالله، این تنش را بی‌احترامی به افغان‌ها، آمریکایی‌ها و شرکای ائتلاف جنگ افغانستان دانست.

او گفت که ناکامی در رهبری حکومت افغانستان تهدیدی مستقیم برای منافع ملی آمریکا است و ایالات متحده میزان همکاری های خود با دولت افغانستان را به طور فوری مورد بازبینی قرار خواهد داد.

وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه گفته است که «در میان دیگر اقدامات، ما امروز تعدیل در مصارف ما در افغانستان را اعلام می کنیم و به صورت آنی یک میلیارد دالر از کمک های ما به افغانستان را امسال کاهش می دهیم. ما همچنان بازنگری تمام برنامه‌ها و پروژه های خود را آغاز خواهیم کرد تا کاهش بیشتر را مشخص کنیم و تعهدات ما در نشست های آینده کشورهای کمک کننده به افغانستان را بازنگری می کنیم.»

در ادامه بیانیه وزارت خارجه آمریکا گفته شده که ایالات متحده تنها راه حل اختلاف موجود در افغانستان را یک توافق سیاسی می‌داند و از یک حکومت فراگیر حمایت می‌کند.

وزیر خارجه امریکا در اخیر با اشاره به روند صلح از تشکیل نشدن هیات گفتگو کننده دولت و تبادل زندانیان انتقاد کرده و گفته است: «رهبران افغانستان همسو با تعهدات خود در قبال توافق دوجانبه همکاری میان امریکا و افغانستان عمل نمی‌کنند و از تشکیل یک تیم همه‌جانبه برای گفتگوهای میان افغان‌ها باز مانده و یا از تسهیل زمینه برای آزادی زندانیان غافل مانده، اقداماتی به رسیدن که یک توافق سیاسی و فراهم کردن آتش‌بس گسترده کمک می‌کند».

ایالات متحده در این اعلامیه راهی برای بازنگری این تصمیم نیز گذاشته و گفته است که «اگر رهبران افغان راه تشکیل یک حکومت همه شمول را انتخاب کنند که بتواند امنیت را تأمین کند و در روند صلح اشتراک کنند، ایالات متحده امریکا آماده است تا از این تلاش‌ها حمایت کند و بازنگری امروزش را پس بگیرد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала