پیش‌بینی بحران "باورنکردنی" برای عربستان سعودی

© Fotolia / Peyman Kaiediپیش‌بینی بحران "باورنکردنی" برای عربستان سعودی
پیش‌بینی بحران باورنکردنی برای عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشریه بلومبرگ در مقاله‌ای بحران بی‌سابقه و باور نکردنی را برای عربستان سعودی پیش بینی نموده است.

به گزارش اسپوتنیک، دیوید فیکلینگ؛  ستون نویس Bloomberg   در مقاله‌ای نوشت: پادشاهی سعودی در خلیج فارس یک بار توانست ثروت نفتی را "مهار کند" ، اما در آینده نزدیک، عربستان سعودی و همسایگانش می توانند با بحران جدی مالی روبرو شوند.

این روزنامه نگار می‌نویسد: "جنگ قیمت کنونی در بازارهای نفتی فقط باعث تسریع در نزدیک شدن لحظه ای می شود که ماهیت شکننده اقتصاد کشورهای خلیج فارس با یک حساب بی‌رحمانه مواجه شود."

وی به عنوان مثال ، اوضاع در رابطه با دارایی های مالی دولت عربستان سعودی - ذخایر طلا، ارز بانک مرکزی و وجوه ثروت مستقل بدون بدهی های دولت را ذکر کرده می نویسد: "همه این دارایی‌ها کاهش یافته و تنها 0.1 درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهند. این دارایی ها برای چهار سال متمادی تا سال 2018 50 در صد بود."

سقوط تاریخی بهای نفت از دوران جنگ دوم جهانی - اسپوتنیک افغانستان
سقوط تاریخی بهای نفت از دوران جنگ دوم جهانی

بر اساس داده های صندوق بین‌المللی پول، طی چهار سال گذشته ، دارایی های خالص مالی شش پادشاهی خلیج فارس حدود نیم تریلیون دالر کاهش یافت و به دو تریلیون رسید.

فیکلینگ افزود: "اگر قبل از سال 2040 اوج تقاضای نفت وجود نداشته باشد، مقدار باقی مانده، به گفته کارشناسان صندوق بین‌المللی پول، تا سال 2034 به پایان می رسد. و اگر نفت 20 دالر برای هر بشکه قیمت گذاری شود، این دارایی‌ها حتی سریعتر تمام می شوند و خزانه این کشورها  تا سال 2020 کاملا خالی خواهد شد.

 این مقاله نویس افزود: بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، اگر قیمت نفت در محدوده 50 تا 55 دالر باشد ، پس ذخایر طلا و ارز عربستان سعودی تا حدود پنج ماه هزینه واردات کنونی پایین آمده و تا سال 2024 کاهش خواهد یافت.

به گفته وی ، چنین گزینه ای بسیار نگران کننده است ، زیرا تنها طی چند ماه  آینده ممکن است عربستان سعودی در برابر یک "بحران باورنکردنی" قرار بگیرد  و مجبور شود که نرخ ارز دالر را که تجارت جهانی برای چندین نسل را تأمین می‌کرد رها کند.

قیمت نفت تقریباً از ابتدای ماه مارچ و در اثر کاهش تقاضای بازار به دلیل شیوع کرونا ویروس و همچنین فروپاشی معامله اوپک جمع وعده های عربستان سعودی مبنی بر افزایش قابل توجه تولید - تا 13 میلیون بشکه در روز - تقریباً تا نصف کاهش یافته ممکن است معاملات آتی نفت برنت در روز جمعه 27-30 دالر برای هر بشکه معامله شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала