سلاح فراصوتی روسیه به «قاتل» کشتی های طیاره بردار امریکا مبدل خواهد گشت

سلاح فراصوتی روسیه به «قاتل» کشتی های طیاره بردار امریکا مبدل خواهد گشت
 سلاح فراصوتی روسیه به «قاتل» کشتی های طیاره بردار امریکا مبدل خواهد گشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه به طور جدی در حال توسعه سلاح های hypersonic است و در حال حاضر سه نوع راکت های هیپرسونیک در زرادخانه آن وجود دارد. اخیراً راکت زیرکان با موفقیت پرتاب شد که قبلاً لقب "قاتل همگانی" کشتی های طیاره بردار امریکایی کسب کرده بود. هونگ شی توضیح می دهد که چرا.

هونگ شی در مقاله منتشره در نشریه چژونگو تزیون وان (چین) می نویسد، در جنوری امسال، از داخل کشتی پروژه 22350 نوع دریاسالار گورشکوف اولین پرتاب موفقیت آمیز راکت هیپرسونیک 3M22 زیرکان صورت گرفت. این راکت به هدف زمینی واقع در حوزه نظامی اورال شمالی اصابت کرد، برد پرواز ان بیش از 500 کیلومتر بود. این سومین مجتمع هیپرسونیک بعد از مجموعه هیپرسونیک هوایی «کینجل» و مجتمع هیپرسونیک زمینی «آوانگارد» و اولین مجتمع استقرار بحری روسیه بود. اگرچه هدف آزمایش در سطح زمین بود، اما رسانه های خارجی معتقدند که هدف این راکت حمله بر کشتی های طیاره بردار خواهد بود.

انجن مافوق سرعت صوت ریاکتیوی هوایی

راکت زیرکان برای اولین بار در سال 2016 مورد آزمایش قرار گرفت. در ابتدا قرار بود نیروی بحری روسیه به راکت هایی از این نوع در سال 2018 مجهز شود. اما به دلیل مشکل بزرگ تکنالوژیکی و پیچیدگی بالای طراحی، موعد اجرای پروژه بارها تمدید شده است. در فبروری سال 2019، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در پیام خود در مورد وضعیت این  راکت را یادآوری کرد و گفت حداکثر برد پرواز آن 1000 کیلومتر و حداکثر سرعت آن 9 ماخ است. از آن زمان، دولت هیچ اطلاعات و حتی عکس از این راکت منتشر نکرده است. رسانه های روسی زیرکان را نوعی طیاره هیپرسونیک مجهز به موتور ریاکتیوی توصیف کردند که می تواند از سکوهای دریایی مانند کشتی های روی آبی و تحت البحری های هسته ای پرتاب شود و همچنین برای حمله به  کشتی های طیاره بردار دشمن نیز استفاده می شود. تکنالوژی کلیدی راکت «زیرکان» انجن مافوق سرعت صوت ریاکتیوی هوایی آن می باشد. این نوع انجن معمولاً از سوخت هایدروکاربنی یا راکت سوخت مایع استفاده می کند، زیرا در جریان سرعت مافوق صوت کاملاً می سوزد و کشش بیشتری تولید می کند و سرعت راکت را از 6 به 25 ماخ افزایش می دهد.

پوتین حامل جدید راکت های هیپسونریک را معاینه نمود - اسپوتنیک افغانستان
پوتین حامل جدید راکت های هیپرسونیک را معاینه نمود

«قاتل» کشتی های طیاره بردار نسل جدید

روسیه به توسعه سلاح های هیپرسونیک اهمیت زیادی می دهد و در حال حاضر دارای سه نوع راکت های هیپرسونیک است. راکت های هیپرسونیک "آوانگارد" که در نیروهای راکتی استراتژیک در خدمت هستند، مأموریت های ضربتی استراتژیک را انجام می دهند. سیستم راکتی هیپرسونیک "کینجل" که توسط نیروهای هوایی-فضایی مورد استفاده قرار می گیرد، در طیارات شکاری MiG-31M "Fox Hound" نصب شده و ماموریت های عملیاتی و تاکتیکی را انجام می دهد. کشتی های روی آبی مختلف و تحت البحری های نیروی بحری می توانند به مثابه راکت حامل M22 3 زیرکان عمل کنند و این راکت عمدتاً برای از بین بردن اهداف روی آبی و زمینی در مسافت دور استفاده میشود.

پوتین: روسیه درباره سلاح مافوق سرعت صوت در جهان پیشتاز است - اسپوتنیک افغانستان
پوتین: روسیه درباره سلاح مافوق سرعت صوت در جهان پیشتاز است

به گفته رسانه های خارجی، راکت زیرکان در ماهیت یک راکت ضد کشتی هیپرسونیک است که توسط نیروی بحری در زمان شوروی مورد استفاده قرار می گرفت. نیروی بحری شوروی که در طول جنگ سرد با کشتی های طیاره بردار متجاوز امریكا روبرو شد، از برکت سیستم های شناسایی فضایی، هوایی و دریایی این مجتمع را ایجاد كرد. این کار کشتی های طیاره بردار ایالات متحده را وحشت زده ساخت. پیش از ظهور سیستم دفاع راکتی اجیس، مجتمع های روسیه امکان کشف، شناسایی و رهگیری اهداف هوایی کشتی های طیاره بردار امریکایی فراهم کرد و به تدریج تعادل سیستم های ضد کشتی رابرقرار کرد.

«سرمات» و «خنجر» چه اند؟ - اسپوتنیک افغانستان
«سرمات» و «کینجل» چه اند؟

به گفته رسانه های غربی، راکت زیرکان برای " کشتی های طیاره بردار امریکایی" به یک "قاتل" تبدیل می شود. اگر سرعت پرواز راکت Mach 9 درست باشد، این بدان معنی است که سیستم ضد راکتی Aegis از جمله راکت های سلسله SM-3 استاندارد برای رهگیری راکت های بالستیک با برد متوسط ​​و راکت های استاندارد SM-6 برای رهگیری راکت های ضد کشتی در بحر از راکت های روسی به میزان قابل توجهی پایین خواهد بود. اگر زیرکان از سیستم رهگیری راکت های با برد متوسط ​​و دوربرد دشمن عبور کند و با سرعت بالایی از افق عبور نماید، سیستم دفاعی کشتی های جنگی دشمن حتی ممکن است زمان کافی برای یک شلیک نداشته باشد. اگر این واقعیت داشته باشد، آنگاه پیشرفت و توسعه موفقیت آمیز راکت های زیرکان تأثیر عمده ای در نبردهای بحری آینده خواهد داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала