بحران میان غنی و عبدالله، قطع کمک ها و آینده نامعلوم افغانستان را به کجا می‌برد؟

© Photo / ارگعبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی
عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، برای فروکش تنش های سیاسی میان غنی و عبدالله به گونه غیرمنتظره صورت گرفت، اما واکنش تند او پس از دیدار با این مقامها، نشان داد که این تلاش‌ها نتیجه ای در پی نداشته است.

وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار بی‌نتیجه با رهبران در افغانستان اعلام کرد که واشنگتن تصمیم گرفته تا یک میلیارد دالر از کمک‌های خود به کابل را قطع کند.

آقای پمپئو در بیانیه‌ای با انتقاد تند از تنش میان غنی و عبدالله، این تنش را بی‌احترامی به افغان‌ها، آمریکایی‌ها و شرکای ائتلاف جنگ افغانستان دانست.

بحران میان رئیس جمهور غنی و رئیس حکومت "همه شمول" عبدالله عبدالله به کجا خواهد رسید؟ عدم حل این بحران و شکست گفت‌گو ها میان رهبران چه پیامد های برای افغانستان خواهد داشت؟ راه برون رفت از این بحران چیست؟ آیا کاهش کمک های آمریکا در واقعیت هم طوری که رئیس جمهور غنی گفت تاثیر چندانی بر بخش های کلیدی ندارد؟

اسپوتنیک این پرسش‌ها را در صحبت با احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی و دیپلمات سابق افغانستان مطرح کرد. وی در پاسخ گفت:

بحران سیاسی: یک افغانستان و دو رئیس جمهور - اسپوتنیک افغانستان
بحران سیاسی: یک افغانستان و دو رئیس جمهور

 باید بگویم که عدم هم‍پذیری و مدارا میان آقایان غنی و عبدالله باعث شده که در گام نخست منافع ایالات متحده با خطر مواجه شود. بنابراین آمریکا تصمیم گرفته که عجالتا مقداری از کمک های خود به افغانستان را مورد بازبینی قرار دهد. آقای سعیدی می‌گوید:

« بازدید اخیر آقای پمپئو از افغانستان دو پیام داشت، نخست اینکه کاهش این کمک‌ها تهدیدی است برای آقای غنی و عبدالله عبدالله که سرانجام باید با هم کنار بیایند و منافع ملی را مقدم‌تر از منافع شخصی قرار دهند. اینجا  نقش خلیلزاد نیز در شکست گفتگوها میان آقای اشرف غنی و آقای عبدالله عبدالله مشخص است. خلیلزاد به عنوان یک فرد بیطرف اقدام نکرد. او با شرکت در مراسم تحلیف آقای اشرف غنی در واقعیت نتوانست بیطرفی خود را حفظ کند. پیام دوم، چنانچه اکنون به همه مشخص شده، ایالات متحده آمریکا در منطقه شکست خورده و با قبول این شکست احتمالا تصمیم گرفته که حضور خود در افغانستان را کاهش دهد، و برای این اقدام به دنبال بهانه است و اکنون تلاش دارد تا رهبران افغانستان را مسوًول این شکست معرفی کند».

آقای سعیدی راه های برون رفت از این بحران را در قدم نخست کمک کشور های منطقه دانست و افزود:

اینجا از همه نخست کمک کشور های منطقه مهم است.  کشور های منطقه از همه نخست، کشور روسیه باید نگذارد که ایالات متحده آمریکا هر آنچه که دلش خواست در افغانستان انجام دهد. مسئله مهم، بازهم تکرار می‌کنم که در حال حاضر بدون توافق میان آقایان اشرف غنی و عبدالله راهی برای نجات افغانستان وجود ندارد.

  تلاش خلیلزاد برای جلب توافق غنی و عبدالله مبنی بر ایجاد یک حکومت فراگیر - اسپوتنیک افغانستان
تلاش خلیلزاد برای جلب توافق غنی و عبدالله مبنی بر ایجاد یک حکومت فراگیر
« امری ناممکن است که اگر آقای غنی بخواهد که با یکه تازی در افغانستان حکومت کند. مردم افغانستان رأی دادند اما او تقلب را مقدم دانسته و خواستار ریاست جمهوری با تقلب شد. بناء بهترین راه ممکن اکنون همکاری و همدیگر پذیری، دفاع از منافع ملی و پشتیبانی از مردم است که مارا از این بحران نجات خواهد داد. در غیر آن افغانستان بیشتر به بحران خواهد رفت و با خطر تجزیه روبرو خواهد شد که در این صورت  راه برون رفت از آن نیز مشکل تر از اکنون خواهد بود. در صورت چنین سناریو ما می‌دانیم که بسیاری از افرادی دارای "دو پاسپورت" از همه پیشتر از افغانستان فرار خواهند کرد و قربانی نخست چنین سناریو، همانند گذشته مردم افغانستان خواهند بود».

در خصوص  عدم نگرانی رئیس جمهور غنی از قطع کمک های آمریکا کارشناس از ابراز نظر خود داری نموده فقط گفت:

«سخنان آقای غنی در مورد عدم نگرانی وی از قطع کمک های آمریکا، فقط این را می‌رساند که  قطع این کمک‌ها بالای ارگ تاثیر چندانی نخواهد داشت».

در حالی که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اشرف غنی را برنده انتخابات ریاست جمهوری ماه سپتامبر اعلام کرده با این حال عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی سابق نیز خود را برنده این انتخابات می‌داند و مدعی است که در جریان شمارش آرا به نفع اشرف غنی تقلب شده است. عبدالله عبدالله همزمان با اشرف غنی مراسم تحلیف برگزار کرد و خود را رئیس جمهوری افغانستان دانست.

یادآوری می‌کنیم، وزیر امور خارجه آمریکا   پس از دیدار بی نتیجه با غنی و عبدالله، اظهار داشته که ناتوانی سیاستمداران افغان به کار مشترک «تهدید مستقیمی» را متوجه منافع ایالات متحده امریکا کرده است. وی هشدار داد که حکومت ایالات متحده به بازنگری همه برنامه های حمایتی اش از افغانستان شروع می کند که با کاهش کمک یک میلیارد دالری در سال جاری شروع می شود. او افزود که یک میلیارد دالر دیگر از کمک های ایالات متحده آمریکا در سال 2020 کاهش خواهد یافت.

 با این هم آقای غنی تاکید کرد که تلاش می کند تا قناعت ایالات متحده آمریکا را فراهم کند: «چنانچه در اعلامیه ایالات متحده امریکا آمده است آنها هنوز این کمک ها را قطع نکرده بلکه مشروط ساخته‌اند. تلاش خواهیم ورزید از راه گفتگو و مذاکره قناعت شان را فراهم سازیم».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала