اظهارات عبدالله عبدالله به گفته‌های غنی

© Sputnik / K.Akifiاظهارات عبدالله عبدالله به گفته‌های غنی
اظهارات عبدالله عبدالله به گفته‌های غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس دولت همه‌شمول روحیۀ اصلی قانون اساسی، احترام به رأی مردم، انتخابات شفاف و عادلانه، عدالت، صداقت و برابری است.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالله عبدالله، رئیس دولت همه‌شمول افغانستان امروز 26 مارچ در یک کنفرانس خبری، درباره گفته‌ای اشرف غنی و سفر مایک پمپئو گفت: "سفر دو روز قبل وزیر خارجۀ امریکا در اوج بحران کرونا، نشان‌دهندۀ اهمیت افغانستان به ایالات متحده امریکا و دوام همکاری‌ این کشور برای افغانستان است. وی گفت که به قصد میانجیگری نیامده؛ بل‌که بر حل فوری بحران سیاسی - انتخاباتی تاکید می‌کند. جناب پمپئو گفت که با فورمول نیامده‌ایم؛ اما رهبران سیاسی افغانستان مسوولیت دارند که به بحران راه‌حل پیدا کنند. اگر راه حل پیدا شود، کمک‌ها را ادامه می‌دهیم، در پروسۀ صلح کار را با جدیت دنبال می‌کنیم و در مقابله با تروریزم در کنار مردم افغانستان می‌مانیم. وزیر خارجۀ امریکا تأکید داشت که در شرایط بحرانی کنونی، به ویژه بحران ناشی از کرونا، باید فوراً راه حل پیدا شود و به مشکلات افزوده نشود. بحران بالای امنیت ملی امریکا، پروسۀ صلح و سلامت نیروهای دفاعی و امنیتی تأثیر دارد."
آقای عبدالله درباره صحبت با اشرف غنی نیز می‌گوید که با کمال انعطاف‌پذیری تلاش کردیم که یک راه حل پیدا شود. اگر به این فکر باشیم که انتخابات تمام است و بحران حل است، این واقعیت نیست. با وجود کوشش‌ها از طرف مقابل هیچ‌گونه انعطاف ندیدیم.
رئیس دولت همه‌شمول می‌گوید: "گفتند که ما خواهان تغییر یک‌شبۀ قانون اساسی هستیم. قضیه چنین نیست. روحیۀ اصلی قانون اساسی، احترام به رأی مردم، انتخابات شفاف و عادلانه، عدالت، صداقت و برابری است. درحالی‌که در چند سال به تکرار شاهد نقض قانون اساسی بودیم. در این مدت، خلاف قانون اساسی فرمان‌های تقنینی صادر شد و اداره‌های موازی ایجاد گردید. خواست ما در مطابقت با روحیۀ قانون اساسی کشور بوده است."
نتیجۀ عدم توافق، ادامۀ بحران و قطع کمک امریکا است. وزیر خارجۀ ایالات متحده تأکید داشت که قطع کمک اولین اقدام است، اگر موافقه صورت نگیرد اقدامات بعدی انجام می‌شود. برخورد سرسری با قطع کمک امریکا و این‌که بدیل جستجو می‌کنیم، واقع‌بینانه نیست. این کمک‌ها به مردم افغانستان است نه یک شخص. این نوع برخورد غیرمسوولانه است. کمک به نام یک شخص و دوشخص نیست. قطع کمک بخش معارف، زیربنا، انرژی و صحت را متضرر می‌سازد. ادامۀ لجاجت و بی‌اعتنایی به قطع کمک امریکا، همانند بحث اصلاحات انتخاباتی، پروسۀ انتخابات و ... غیرمسوولانه است که کشور را با بحران کم سابقه روبرو ساخت. افغانستان نباید دوباره به انزوای سیاسی برود. اگر روابط ما با جامعۀ بین‌المللی و ایالات متحده امریکا به روابط بعد از جنگ سرد تقلیل پیدا کند و به مبارزه با تروریزم محدود شود، در راستای منافع ملی کشور ما نخواهد بود. قطع کمک‌های امریکا به هیچ صورت قابل جبران نیست.
عبدالله عبدالله، می‌گوید: "ایستادگی ما در دفاع از رأی پاک مردم، بحث منافع شخصی و دفاع از یک گروه و تیم نیست. مردم برای دفاع از مردم‌سالاری، حاکمیت قانون و حق شهروندی، قربانی‌های زیاد پرداختند. اکنون حق همه است که به این اطمینان برسند که دیگر تقلب فایده ندارد، دستبرد به آرای مردم در تعیین سرنوشت کمک نمی‌کند. وظیفۀ همۀ ماست که لکۀ تقلب را از نام انتخابات افغانستان پاک کنیم. بنابراین، با قاطعیت اطمینان می‌دهم که برای تحقق ارادۀ مردم ایستاده هستیم. ایستادگی به خاطر جلوگیری از دفن دموکراسی است. هیچ تصمیمی خلاف منافع ملی نخواهیم گرفت.
آقای عبدالله: "برای حل بحران آمادۀ گفت‌وگو و مذاکره هستیم. عقل سلیم ایجاب می‌کند که برای منافع کشور ما به بحران یک راه حل بیابیم. بحران یک طرفه حل نمی‌شود. هیچ کسی هم حق ندارد که یک طرفه مسوولیت خرابی کشور و عواقبش را بگیرد. صدای ما از ضعف نیست. انعطاف ما به این معنا نیست که دیگر وسیله‌یی در اختیار نداریم. درست است که تفنگ را کنار گذاشته‌ایم. یک وقتی در دفاع از کشور تفنگ برداشتیم، وقتی مسألۀ رأی و انتخابات شد، مردم با رأی‌شان رقابت سیاسی کردند. مردم نباید در مجبوریت قرار گیرند. نمی‌خواهم رنج مردم ادامه پیدا کند و ما عاملش باشیم."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала