ایجاد یک سوراخ بزرگ در " لایه های اوزون" قطب شمال

© Flickr / U.S. Geological Surveyیخ ها در قطب شمال پیوسته حتی در زمستان کاهش می یباند
یخ ها در قطب شمال پیوسته حتی در زمستان کاهش می یباند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان ناسا از ایجاد یک سوراخ بزرگ "اوزون"در لایه های مرکزی قطب شمال خبر داده اند.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه اینترنتی Nature با استناد از داده های پورتل NASA Ozone Watch نوشت: درجه حرارت‌های سرد و گردباد قطبی قدرتمند به مواد شیمیایی اجازه داده است که به لایه‌ی اوزون محافظ در  قطب شمال نفوذ کنند. سوراخی بزرگ در لایه‌ی اوزون قطب شمال تشکیل شده که احتمالا بزرگ‌ترین سوراخی محسوب می‌شود که تاکنون (از زمان ثبت رکوردها) در آسمان قطب شمال باز شده است.

سطح کم لایه های "اوزون" در قطب شمال مرکزی مساحتی حدود سه برابر اندازه گرینلند را پوشش می‌دهد.

کشف سوپرباکتری‌ها در یخ‌های قطب شمال - اسپوتنیک افغانستان
کشف "سوپرباکتری‌ها" در یخ‌های قطب شمال

در ارتفاع 18 کیلومتری، دانشمندان افت غلظت 90 در صدی اوزون را ثبت کردند. مارتین دامریاس از مرکز هواشناسی آلمان می‌گوید:"این اولین بار است که می توانیم در خصوص ایجاد یک سوراخ اوزون واقعی در قطب شمال صحبت کنیم."

 قطب شمال در سال‌های 1997 و 2011 نیز کاهش اوزون را تجربه کرد؛ اما به نظر می‌رسد کاهش امسال فراتر از مواردی باشد که قبلا دیده شده است.

متخصصان می‌گویند، سوراخ اوزون در قطب شمال تهدیدی برای سلامتی بشمار نمی‌رود؛ زیرا در عرض‌های جغرافیایی بالاتر خورشید تازه از افق بالا آمده است.

 احتمال کمی وجود دارد در هفته‌ی آینده، سوراخ به عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر و مناطق پرجمعیت‌تر نقل مکان کند که در این مورد مردم برای اجتناب از آفتاب‌سوختگی باید از ضد آفتاب استفاده کنند.

به گفته دانشمندان چند هفته‌ی آینده بسیار مهم است، زیرا به عقیده دانشمندان، همانطوری که  که خورشید به آرامی بالا می‌آید، دما نیز در منطقه‌ی سوراخ لایه ازن شروع به افزایش می‌کند. با درهم شکستن گردباد قطبی در هفته‌ی آینده، اوزون نیز بزودی شروع به بهبودی خواهد کرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала