تشخیص 50 نوع سرطان فقط با یک آزمایش خون

© Fotolia / Dan RaceАнализ крови
Анализ крови - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پژوهشگران آزمایش خونی را توسعه داده‌اند که به کمک هوش مصنوعی می‌تواند بیش از 50 نوع سرطان را به دقت تشخیص داده و حتی محل آن‌ها را در بدن نشان دهد.

به گزارش اسپوتنیک، متخصصان انستیتوت تحقیقات سرطان بوستون دانا فاربر آزمایش جدید را با استفاده از سلول های آزاد DNA   در خون (cfDNA) را که پس از مرگ سلولی در خون ظاهر می شود ، برای تشخیص انواع سرطان در بدن انسان پیشنهاد کرده اند. به عقیده متخصصان، به کمک این روش می‌توان بیش از 50 نوع سرطان را به دقت تشخیص و حتی محل آن‌ها را در بدن نشان داد.

نتایج این پژوهش در مجله‌ی Annals of Oncology منتشر شده است.

 روابط جنسی: یکی از دلایل ابتلا به سرطان  - اسپوتنیک افغانستان
روابط جنسی: یکی از دلایل ابتلا به سرطان

آزمایش جدید از الگوریتم یادگیری هوش مصنوعی برای یافتن تغییرات شیمیایی خاص در DNA که الگوهای متیلاسیون نامیده می‌شود و با سرطان در ارتباط است، استفاده می‌کند. این تغییرات به‌شکل DNA بدون سلول (cfDNA) یافت می‌شود که از بسیاری سلول‌ها ازجمله سلول‌های تومور درون خون ریخته می‌شود.

 پژوهشگران برای آموزش الگوریتم یادگیری ماشین از بیش از سه هزار نمونه خون مربوط به مطالعه‌ی CCGA استفاده کردند. نیمی از این افراد مبتلا به سرطان بودند (یکی از 50 نوع سرطان مختلف) درحالی‌که گروه دیگر مبتلا نبودند. وقتی الگوریتم یاد گرفت به‌دنبال چه الگوهای متیلاسیونی بگردد، از آن برای طبقه‌بندی 1200 نمونه‌ی دیگر که نیمی از آن‌ها دچار سرطان بودند، استفاده شد.

آزمایش جدید، تا حد زیادی موفق بود و در مراحل بعدی سرطان دقت آن بیشتر شد. این الگوریتم قادر به تشخیص 18 درصد از تومورهای مرحله‌ی یک، 43 درصد از تومورهای مرحله‌ی دوم و 81 درصد از تومورهای مرحله‌ی 3 و 93 درصد از تومورهای مرحله‌ی 4 بود. الگوریتم مذکور همچین قادر بود که با دقت 93 درصد مشخص کند که سرطان از کدام بافت منشا گرفته است و مهم‌تر اینکه نرخ مثبت کاذب آن فقط 0/7 درصد بود. 

در حال حاضر این آزمایش‌ها در مرحله بالینی قرار دارند، اما نتایج امیدوارکننده‌ای  آن در حوزه علم پزشکی دلگرم‌کننده است. به‌نظر می‌رسد روش جدید یکی از دقیق‌ترین و جامع‌ترین روش‌ها باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала