مبارزه بر سر نفت هنوز خاتمه نه یافته است

© Depositphotos.com / Mic1805مبارزه بر سر نفت هنوز خاتمه نه یافته است
مبارزه بر سر نفت هنوز خاتمه نه یافته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در بازار نفت تولیدکنندگان عمده موضعگیری آشتی ناپذیر بر ضد یک دیگر اتخاذ کرده اند.

مارتین هوک (Martin Hock) در مطلب منتشره در نشریه Frankfurter Allgemeine Zeitung (آلمان) می نویسد، به دلیل تأثیر اقتصادی پاندیمی کرونا ویروس، قیمت نفت در آوایل هفته به شدت کاهش یافت. قیمت هر بیرل (159 لیتر) دریای شمال برنت در حال حاضر 22.8 دالر، پایین تر از سطح نوامبر سال 2002 است. در نتیجه حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001، قیمت نفت تحت فشار قرار گرفت. قیمت نوع WTI سبک امریکایی 20.22 دالر است و شب برای مدتی پایین تر از 20 دالر معامله شد.

Нефть упала до 20 долларов - اسپوتنیک افغانستان
بهای نفت زیر 20 دالر سقوط کرد

پس از آنکه روسیه و عربستان سعودی نتوانستند حدود سه هفته پیش هنگام کاهش تقاضا به دلیل بیماری همه گیر کرونا ویروس در مورد اقدام مشترک توافق کنند، قیمت نفت به شدت کاهش یافت. از آن زمان، نفت دو برابر ارزان شده است. کاهش تقاضا به دلیل بیماری همه گیر بی سابقه است: به گفته تحلیلگران در هفته های اخیر، این کاهش تقریباً یک چهارم از حد معمول است. از سال 1965، تقاضا برای نفت فقط در دوره 1979 تا 1982 با 7.5%، و همچنین در سال 2009 - 1.4% کاهش یافته بود.

پس از جنجال با روسیه، عربستان سعودی علی رغم شرایط فعلی، تولید نفت را به میزان قابل توجهی افزایش داد و قیمت ها را پایین آورد تا بتواند مسکو را به دادن امتیازات مجبور سازد. ولی تا کنون موفق نشده است. عربستان جمعه گذشته گزارش داد که هیچ مذاکره ای با روسیه در جریان نیست. پاول سوروکین معاون وزیر انرژی فدراسیون روسیه گفت: اگرچه قیمت نفت 25 دالر دلگرم کننده نیست، اما برای تولید کنندگان داخلی فاجعه نیست. ویویک دهار (Vivek Dhar)، کارشناس مواد خام در بانک مشترک المنافع استرالیا (Commonwealth Bank of Australia)، گفت: "امیدهای بازار برای توافق از بین رفته است."

یک بشکه نفت به 5 دالر توسط ونزوئلا به فروش می رسد - اسپوتنیک افغانستان
یک بشکه نفت به 5 دالر توسط ونزوئلا به فروش می رسد

مقاومت روسیه مبتنی بر تداوم تلاش برای قدرت است. به نظر می رسد که رهبری روسیه هنوز به موضع مشترک با عربستان سعودی علاقه مند است. همانطور که رئیس صندوق دولتی روسیه، کریل دمیتریف گفت، اقدامات مشترک برای حل مشکلات لازم است و آنها در چارچوب انجمن اوپک + امکان پذیر هستند که علاوه بر کشورهای اوپک، سایر تولید کنندگان از جمله روسیه را نیز شامل می شود. برعکس، ایگور سچین، رئیس کمپنی نفتی «روس نفت» روسیه، آشکارا اظهار داشت که کاهش تولید فقط تضمین بقای شیل آمریکا است.

در عین حال، حکومت امریکا، آشکارا، جهت کمایی نمودن وقت تلاش می ورزد. اخیراً کاخ سفید اعلام كرد كه در زمان مناسب مداخله خواهد كرد. دن برولیت (Dan Brouillette) ، وزیر انرژی، به آژانس بلومبرگ گفت: اتحاد با عربستان سعودی یکی از بسیاری مفکوره ها است که اکنون در سیاست امریکا بررسی میشود. در حال حاضر همه چیز به جنگ طولانی قیمت ها اشاره میکند.

آمادگی نمایندگان صنعت نفت آمریکا برای توافق با روسیه - اسپوتنیک افغانستان
آمادگی نمایندگان صنعت نفت آمریکا برای توافق با روسیه

تقاضای بلند به حفظ قیمت مازوت کمک می کند

ازدحام در مراکز بارگیری مواد سوخت باعث افزایش زمان بارگری تا چند ساعت می شود. مطابقاً، زمان انتقال مواد سوخت از ترمینال های دور افزایش می یابد. اگر هم زمان تعداد افراد بیمار افزایش یابد، یک وضعیت اضطراری واقعاً به وجود خواهد آمد.

علاوه بر این، تقاضای فوق العاده زیاد شاید نه فقط از قیمت ناشی شده باشد که اکنون، با وجود همه چیز، حدود 20 درصد پایین تر از ابتدای سال است. البته قیمت را نمی توان به طور غیر عادی پایین نامید. در سال 2017 نیز در مدت مشابه چنین بود و در سال 2016 اصلاً فقط 46 یورو  تشکیل میداد. در دهه 2000 (به استثنای سال 2008)، قیمت حتی به طور مرتب پایین تر بود.

و حتی اگر روسیه و عربستان سعودی به توافق برسند، ممکن است افزایش قابل توجهی در قیمت نفت اتفاق نیفتد. هر اتحاد احتمالاً شکننده است. علاوه بر این، وضعیت به تقاضا بستگی دارد که به نوبه خود تحت تأثیر عواقب بیماری همه گیر کرونا ویروس قرار خواهد داشت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала