کشف منشا مخازن عظیم آب در مریخ

© Photo / PixabayMars
Mars - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروهی از دانشمندان در پی یک مطالعه منابع مخازن بزرگ آب در سیاره مریخ را مشخص نمودند.

به گزارش اسپوتنیک، مطالعه دانشمندان دانشگاه آریزونا در آمریکا نشان داد که مخازن عظیم آب در مریخ از دو منبع مختلف به دست آمده است. دانشمندان بر این باورند که مریخ بر خلاف زمین، ممکن است هرگز تحت پوشش اقیانوس ماگما "مواد مذاب" نبوده.

نتایج این مطالعه در مجله علمی Nature Geoscience منتشر شده است.

 آب روی سیاره مریخ احتمال دارد در نتیجه سقوط اجسام آسمانی دیگر پیدا شده است. کارشناسان معتقدند که در مرحله اولیه پیدایش مریخ ، این سیاره حداقل دو مخزن بزرگ آب با ترکیب شیمیایی متفاوت داشته است.

Dawn on Phobos  . . . and on Mars! - اسپوتنیک افغانستان
دانشمندان: ادرار انسان بهترین کود برای پرورش گیاه در مریخ است

این نتایج، پس از مطالعه دو شهاب سنگ ، جدا شده از پوسته مریخ - NWA7034 و ALH84001 امکان پذیر شد. ترکیب ایزوتوپی در اجسام آسمانی یکسان بود ، اما شهاب سنگ ها در نسبت ایزوتوپ های هیدروژن با سایر سنگ های مریخی که توسط مریخ نورد Curiosity مورد مطالعه قرار گرفتند، تفاوت داشتند. بنابراین  در بخش شمال غربی Northwest Africa 7034 حدود 1.5 میلیارد سال پیش آب مایع وجود داشت و مخزن آلن هیلز 84 001 - حدود 3.9 میلیارد سال پیش، آب داشته است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند تاکنون زمین ۳۴ بار تحت بارش شهاب سنگی از سوی سیاره مریخ قرار گرفته است که سه مورد از شهاب سنگ ها به احتمال زیاد دارای شواهدی از زندگی پیشین بر سطح سیاره هستند.

در نتیجه بررسی ، مشخص شد که یکی از شهاب سنگها از نظر اجزای حاشیه بسیار متفاوت بوده و شهاب سنگ دومیاز نظر ترکیب شبیه سنگ های زمین بوده است. نتیجه گیری از مطالعه ترکیب ایزوتوپی سنگ های مریخ می تواند دانشمندان را به درک منشأ مریخ و ظهور آب در سیاره سرخ نزدیک کند.

 کارشناسان امیدوار هستند با توجه به نتیجه‌های به دست آمده بتوانند به بررسی وضعیت آب و هوایی سیاره سرخ در طول میلیون‌ها سال بپردازند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала