روند رهایی زندانیان طالبان دوباره به تاخیر افتاد

© REUTERS / Lucas Jacksonروند رهایی زندانیان طالبان دوباره به تاخیر افتاد
روند رهایی زندانیان طالبان دوباره به تاخیر افتاد 
 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چنانچه گروهای فنی طالبان و حکومت در چهارمین روز هم نتوانستند برسر رهایی زندانیان به توافق برسند، منابع نزدیک به طالبان می‌گویند وضع شرط های تازه از سوی حکومت این روند را با چالش روبرو ساخته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، جلال الدین شینواری دادستان کل پیشین طالبان می‌گوید: «پیشنهاد شرط های تازه روند رهایی زندانیان را با مشکل مواجه ساخته است».

حکومت تا هنوز در باره شرط های تازه چیزی نگفته است، اما منابع می‌گویند که حکومت در بدل رهایی زندانیان طالب خواهان کاهش خشونت ها شده است، آنچه که سازمان ملل و اتحادیه اروپا هم بر آن تاکید دارد.

 نخستین گروه زندانیان طالبان و حکومت فردا مبادله می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
نخستین گروه زندانیان طالبان و حکومت فردا مبادله می‌شوند

انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «من باور دارم حالا زمان آن رسیده که دولت و طالبان از بهر گسترش ویروس کرونا در سراسر کشور، دست از دشمنی بردارند. و من هم قول حمایت کامل را می‌دهم».

از سویی هم باور ها این است که هر قدر روند رهایی زندانیان دو طرف زمان گیر شود، روند مذاکرات میان افغانی را آسیب خواهد زد.

آنهم در اوضاعی که طرف های سیاسی و حکومت روی تشکیل شورای عالی مصالحه و اجندای مذاکرات میان افغانی به توافق نرسیده اند.

فوزیه کوفی، عضو هییت مذاکره کننده صلح، گفت: «نیاز است که بزرگان سیاسی روی تشکیل شورای عالی مصالحه به توافق برسند تا اجندای مذاکرات تهیه شود».

روند رهایی زندانیان در حالی به بن بست خورده که پیشتر گروه های فنی حکومت و طالبان روی رهایی زندانیان به توافق های نخستین رسیده بودند، بر بنیاد آن توافق قرار بود که 5 روز پیش 100 زندانی طالب و 20 زندانی وابسته به حکومت از بند رها شوند و همین گونه این روند ادامه بیابد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала