رقابت روسیه-امریکا در قطب شمال تشدید میشود

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر رقابت روسیه-امریکا در قطب شمال تشدید میشود
رقابت روسیه-امریکا در قطب شمال تشدید میشود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به قطب شمال بسیاری از کشورها، اما بیشتر از همه روسیه و امریکا علاقمندی دارند. نشریه «چژانگو تزیونوانگ» (چین) خاطرنشان می سازد که رقابت کشورها در این "سرزمین های سرد" آشکارتر می شود، زیرا کنترول بر منطقه نه تنها منابع، بلکه برتری مهم جیوپولیتیکی را نیز تأمین می کند.

لیو ویچژی کارشناس چینایی می نویسد، در این اواخر نیروی بحری ایالات متحده از "بازی نشان دادن زور بازو" در قطب شمال خجالت نمی کشد. چندی پیش، آنها ویدئویی را منتشر کردند که در آن هنگام تمریناتIceX-2020  تحت البحری «تولدو» با شکستن یخ ها از آب برآمد. با این کار، امریکا توانایی جنگیدن خود را در منطقه قطب شمال نشان داد. طرف روسی بلافاصله از خود واکنش نشان داد. قوماندانان بحریه شمال و اقیانوس آرام می توانند تمام تحت البحری های هسته ای خود را از زیر یخ قطب شمال بالا بیاورند، در حالی که تنها چند تحت البحری بحریه امریکایی چنین توانایی دارند. اکنون رقابت بین روسیه و امریکا در منطقه قطب شمال شدت بیشتر کسب نموده است.

 کشف پایگاه نظامی آمریکا در قطب شمال توسط روسیه - اسپوتنیک افغانستان
کشف پایگاه نظامی آمریکا در قطب شمال توسط روسیه

به موقعیت استراتژیک قطب شمال توجه بیشتری مبذول میگردد و "سرزمین های سرد" قطب شمال به تدریج به موضوع "علاقمندی داغ" همه کشورها مبدل می گردد. قطب شمال دارای ذخایر گسترده ای از منابع طبیعی مانند نفت و گاز طبیعی است. در آیند ، می تواند به یک مرکز مهم برای کاهش اثرات بحران جهانی که ناشی از کمبود منابع است، تبدیل شود. قطب شمال در نقطه تماس با قسمت های شمالی سه قاره: آسیا، اروپا و امریکای شمالی قرار دارد. اگر در قطب شمال یا در مجاورت مستقیم آن تسلیحات با برد مورد نیاز نصب شوند، آنها می توانند در مدت زمان کوتاهی به هر هدف واقع در قلمرو کشورهای نیمکره شمالی ضربه بزنند. این بدان معنی است که با به دست آوردن کنترول بر قلمرو هوایی و فضایی قطب شمال، می توان تمام نقاط مهم نیمکره شمالی را کنترول نمود.

جهات بسیار مهم مبارزه بر سر قطب شمال - اسپوتنیک افغانستان
جهات بسیار مهم مبارزه بر سر قطب شمال

روسیه به مثابه بزرگترین کشور مجاور قطب شمال، از زمان تزاری تاکنون علاقه عمیقی به توسعه این منطقه داشته است. سرزمین های قطب شمال متعلق به آن، در آینده به یک منبع از منابع و همچنین یک قلعه جیوپولیتیکی تبدیل خواهد شد. برای تقویت و گسترش حوزه منافع خود، این کشور باید حضور خود را در منطقه افزایش دهد. برای اجرای سیاست قطب شمال طی چند دهه گذشته، حکومت روسیه در منطقه قطب شمال عمیقاً درگیر بود، نهادهای ویژه ای را برای هماهنگی و اجرای اقدامات خاص، بازسازی و ایجاد پایگاههای نظامی جدید در قطب شمال ایجاد کرد، بطور فعال تحت البحری های اتمی پروژه «بوری» و کشتی های یخشکن هسته ای را در منطقه مستقر می ساخت . این اقدامات برای حفظ نیروهای ارعاب نظامی فراتر از دایره قطب شمال و بازداری مطمئین ناتو که با خیالات خود جهت سرکوب استراتژیک روسیه تلاش می ورزد، انجام می شود. این کشور همچنین امیدوار است که به توسعه همکاری های بین المللی، انکشاف مشترک منطقه کمک کند، از منابع و پتانسیل های حمل و نقل قطب شمال به سود منافع اقتصادی و تجدید اوضاع در روابط بین المللی استفاده کند.

صحنه ظاهرشدن زیردریایی امریکا در قطب شمال+ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
کلوپ ویدیو
صحنه ظاهرشدن زیردریایی امریکا در قطب شمال+ویدیو

ایالات متحده برای آنکه ستون های استراتژیک روسیه را در قطب شمال تضعیف کند، به دنبال "گسترش ناتو به سوی شرق"، همچنان جهت کاهش قابلیت های استراتژیک آن ادامه می دهد. آنها از پیمان INF خارج شدند، سیستم های دفاع ضد راکتی را در كشورهای همسایه با روسیه مستقر كردند و همکاری های نظامی را با ناروی و سایر متحدین تقویت كردند و از این طریق تهدید های را برای امنیت روسیه در منطقه قطب شمال افزایش دادند. در سال 2018، وزیر دفاع آمریكا، جیمز ماتیس اظهار داشت كه این كشور باید رقابت در قطب شمال را به سطح جدیدی برساند و تعداد محافظان ساحلی در منطقه را افزایش دهد. پس از آن، گروه کشتی ها به رهبری کشتی طیاره بردار هری ترومن عازم بحیره ناروی، واقع در ماورای قطب شمال شد. در سال 2018 ، بسیاری از رزمایش های نظامی مانند ArcticEdge ، Northern Eagle  و IceX برگزار شد. اصولاً آنها از مهارت شاخه های مختلف نیروهای مسلح برای انجام درگیری های مشترک در محیط قطبی استفاده کردند و اثربخشی جنگی سربازان امریکایی را در قطب شمال نشان دادند.

با توجه به اینکه ایالات متحده به قطب شمال اهمیت بیشتری قایل می باشد و حضور نظامی خود را در منطقه افزایش می دهد، روسیه برای بردوش گرفتن ریاست شورای قطب شمال از سال 2021 تا 2023 آماده می شود. برای این منظور، روسیه قصد دارد، تا اقدامات را برای تحکیم کنترول بر قطب شمال انجام دهد. "علاقمندی داغ" به "سرزمینهای سرد" قطب شمال بدان معنی است كه جامعه جهانی باید از نزدیک نظارت كند كه آیا کدام یكی از طرف های رقابت استراتژیك در قطب شمال تحولات جدید جهانی را تحریک خواهد كرد یا خیر.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала