حکومت: خواست طالبان برای آزادی 15 فرمانده ارشد این گروه پذیرفتنی نیست

© @ARG- FBرئیس جمهور غنی با زندانیان پلچرخی دیدار کرد
رئیس جمهور غنی با زندانیان پلچرخی دیدار کرد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس عمومی اداره مستقل ارگان‌های محلی می‌گوید که برای اعتمادسازی میان دولت افغانستان و طالبان، دولت آماده است که زندانیان این گروه را به‌گونه‌ی مرحله‌وار آزاد کند، اما طالبان به صدای صلح‌خواهی لبیک نمی‌گویند.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالمتین بیگ، رییس اداره مستقل ارگان‌های محلی می‌گوید که طالبان خواستار رهایی 15 فرمانده ارشد شان هستند و به همین خاطر روند آزادی زندانیان با تاخیر مواجه شده‌است.  او گفت که دولت نمی‌تواند قاتلین مردم افغانستان را آزاد و صف جنگ دشمن را تقویت کند.

به گفته‌ی آقای بیگ، 15 نفری که هیأت فنی طالبان به رهایی آنان تأکید دارد، کسانی اند که در چندین حملات انتحاری و حملات پیچیده‌ی دیگر دست دارند.

رییس عمومی اداره مستقل ارگان‌های محلی می‌گوید که طالبان اگر صلح می‌خواهند باید بپذیرند که زندانیان‌شان آهسته آهسته و با توجه به تغییر شرایط جنگ و کاهش خشونت آزاد خواهند شد.

محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: زندانیان ما پس از آزادی به میدان جنگ باز نمی‌گردند

بیگ تأکید کرد که رهایی پنج هزار زندانی طالبان تعهد دولت افغانستان نبوده و چیزی است که در توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان مطرح شده است. به گفته‌ی او، دولت افغانستان در گذشته نیز در این راستا به گونه‌ی واضح تأکید کرده است که رهایی زندانیان صلاحیت مطلق حکومت افغانستان است.

او در عین حال گفت که محمداشرف غنی در مورد رهایی زندانیان یک انعطاف نشان داده است، اما رهایی این زندانیان باید براساس میکانیزمی صورت بگیرد که خشونت‌ها کاهش یابد.

متین بیگ گفت که دولت افغانستان مانع صلح نه، بلکه می‌خواهد یک راه حل سیاسی برای جنگ افغانستان پیدا شود. او تأکید کرد که صلح باید از یک جایی شروع شود و در مورد رهایی زندانیان نیز، در گام نخست افراد آزاد شوند که به جامعه خطر کم‌تر دارند.

او خطاب به طالبان گفت: «لجاجت هم یک حد و حدود دارد. هر چیزی را ما نمی‌توانیم بیشتر از این تحمل کنیم. ما می‌خواهیم که صلح بیاید در این مملکت. صلح را از یک جایی شروع کنیم. یک تعداد زندانیان آماده‌اند و ما آماده هستیم که آزاد کنیم. اول از کسانی شروع کنیم که خطر کمتر به جامعه دارند. اگر واقعا طالبان صلح می‌خواهند، چرا لبیک نمی‌گویند؟»

رهایی پنج‌هزار زندانی گروه طالبان در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان در توافق‌نامه‌ی صلح آمریکا و طالبان مطرح شده است. محمداشرف غنی نیز فرمانی در مورد رهایی زندانیان طالبان صادر کرده است. براساس این فرمان، زندانیان طالبان در چند مرحله به‌گونه‌ی مشروط آزاد می‌شوند.

از سویی هم، چند روز پیش یک هیأت فنی گروه طالبان برای بحث تخنیکی در مورد رهایی زندانیان به کابل آمده است. تا کنون جزئیات روشن از نشست‌های این هیأت با دولت افغانستان همگانی نشده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала