اعتراض باشندگان بامیان به تبعیض حکومت افغانستان در مبارزه علیه کرونا

© Sputnik / D.Fuladiاعتراض باشندگان بامیان به تبعیض حکومت افغانستان در مبارزه علیه کرونا
اعتراض باشندگان بامیان به تبعیض حکومت افغانستان در مبارزه علیه کرونا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از باشندگان بامیان در یک گردهمایی اعتراضی پول اختصاص یافته از سوی حکومت افغانستان را برای مبارزه با ویروس کرونا به این ولایت ناعادلانه خواندند.
کمک 3.8 میلیون دالری جاپان برای حفظ آبدات تاریخی ولایت بامیان  - اسپوتنیک افغانستان
کمک 3.8 میلیون دالری جاپان برای حفظ آبدات تاریخی ولایت بامیان

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام وطندار، شماری از باشندگان، کنش‌گران مدنی و اعضای جنبش روشنایی در ولایت بامیان در یک گردهمایی اعتراضی با رعایت توصیه‌های پزشکی، پول اختصاص‌یافته از سوی حکومت برای مبارزه با ویروس کرونا به این ولایت را ناعادلانه و تبعیض‌آمیز عنوان کرده‌اند.

معترضان می‌گویند، حکومت در شرایط حساس کنونی که شماری از کشورهای جهان با تمام امکانات با این ویروس کشنده مقابله می‌کنند، دست از عمل‌کرد های تبعیض‌آمیز بردارد و نیازمندی هر ولایت را با دقت بررسی و براساس آن بودجه اختصاص دهد.

معترضان بامیانی، ایجاد مرکز تشخیص ویروس کرونا را از اولویت‌های باشند‌گان این ولایت عنوان کرده و از حکومت خواسته‌اند، که با ایجاد مرکز تشخیص و تداوی بیماران مبتلا به ویروس کرونا، جلو فاجعه را بگیرد.

عبدلله دانشیار، یکی از باشندگان بامیان و عضو جنبش روشنایی در این ولایت می‌گوید، که نبود مرکز تشخیص کوید-۱۹ و مرکز ویژۀ تجرید و تداوی بیماران کرونا نگرانی بامیانیان را دو چند کرده است.

به گفتۀ آقای دانشیار، تنها چند بستر معدود برای بیماران کرونا در درمانگاه ولایتی این ولایت آماده شده است که با توجه به افزایش شمار مبتلایان در کشور کافی نیست.

نبود مرکز تشخیص ویروس کرونا در این ولایت سبب شده تا نتایج آزمایش موارد مشکوک به این ویروس، پنج روز زمان را در بر بگیرد.

از سوی دیگر، باشندگان بامیان از رهبران حکومت خواستار حل بحران سیاسی شده و از آنان درخواست کرده‌اند، که در این روزهای دشوار در کنار مردم بمانند و متحدانه به جنگ کرونا بروند.

باشندگان بامیان اختصاص ۳۰ میلیون افغانی را برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و تداوی بیماران مبتلا به آن را ناچیز می‌دانند و از حکومت خواستار تجدید نظر در مقدار این پول شده‌اند.

برخلاف ادعای باشند‌گان این ولایت، عبدالطیف عظیمی سخنگوی والی بامیان می‌گوید، که اداره محلی بامیان به حکومت مرکزی ایجاد یک مرکز با ظرفیت ۳۵۰ بستر را پیشنهاد کرده است.

به گفتۀ آقای عظیمی، از ۳۰ میلیون افغانی بودجۀ اختصاصی مبارزه با کرونا، ۲ میلیون آن به دست‌رس اداره محلی بامیان قرار گرفته است که براساس فرمان رئیس‌جمهور و برحسب ضرورت برای پیش‌گیری از این ویروس مصرف خواهد شد.

به گزارش اداره محلی بامیان، تا کنون ۳۰ مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در این ولایت شناسایی شده و از میان 20 مورد آن منفی بوده و 10 مورد دیگر آن در آزمایشگاه‌های وزارت صحت آزمایش می‌شوند.

یادآوری می کنیم، که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به ۴۲۳ تن رسیده که ۱۸ تن بهبود یافته و ۱۱ تن دیگر جان باخته‌اند. وزارت صحت کشور برای جلوگیری از گسترش این ویروس شماری از شهرهای کشور را قرنطینه اعلام کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала