ترامپ حق استخراج منابع معدنی کره ماه برای آمریکایی‌ها را تضمین کرد

© REUTERS / Alexander Dragoترامپ
ترامپ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با امضای فرمانی حق استخراج منابع کره ماه را برای آمریکایی ها تضمین کرد.

به گزارش اسپوتنیک رئیس جمهور ایالات متحده با امضای فرمانی، حق آمریکایی‌ها برای استخراج منابع فضایی را تأمین و دستور داد تا در مدت شش ماه توافق های مربوطه با دیگر كشور ها مورد بحث قرار گیرد.

 در سند مربوط که از سوی کاخ سفید منتشر شده آمده است: «آمریكایی‌ها باید مطابق با قوانین مناسب، حق انجام پژوهش های تجاری، استخراج و استفاده از منابع موجود در فضای دور کیهانی را داشته باشند».

در این سند همچنین گفته شده: «فضا، از نظر قانونی و فیزیکی، دامنه منحصر به فردی از فعالیت های انسانی است و ایالات متحده آن را  در مالکیت عمومی نمی داند».

Художественное изображение космической базы на Луне - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ در تلاش استخراج منابع کره ماه است

اداره دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص توضیح این موضوع ادامه داد، ایالات متحده اتخاذ یک سند بین المللی جدید را ضروری نمی داند ، اما آنها می خواهند این موضوع را با شرکا در میان بگذارند

در فرمان رئیس جمهور آمریکا تأکید شده است که ایالات متحده آمریکا  از توافقنامه فضایی سال 1967پشتیبانی می کند ، اما مخالفت خود را با یکی از ماده های این توافقنامه مبنی بر فعالیت دولتها در ماه و سایر اجسام آسمانی است که امروز کمتر از 20 کشور آن را امضا کرده‌اند، ابراز می‌دارد.  

همچنین گفته شده است که آمریکا تصویب سند جدید بین‌المللی در این رابطه را ضروری نمی داند اما آمریکایی‌ها می خواهند این موضوع را با شرکا بررسی کنند. 

در سند همچنین گفته شده است: این فرمان هیچ تغییری در سیاست ایالات متحده ایجاد نمی کند ، بلکه فقط موقعیت فعلی آمریکا را تقویت می کند. همچنین قانونی تصویب شده توسط کنگره در سال 2015  را تأیید می‌کند که به آمریکایی ها و شرکت های آمریکایی اجازه داده است تا مطالعات تجاری و استخراج منابع فضایی از جمله آب و مواد معدنی را انجام دهند.

در سند مربوطه ابراز امیدواری شده است که آمریکا قصد دارد از حمایت بین‌المللی در این عرصه برخوردار شود. بر اساس این سند، وزارت امورخارجه و دیگر نهادها و وزارتخانه‌ها باید مذاکراتی در سطح بین‌المللی برای امضای توافق‌های دوجانبه و چند جانبه جهت استفاده ، طراحی و استخراج منابع در کره ماه و دیگر سیارات توسط شرکت های خصوصی و دولتی به انجام برسانند. طی 180 روز وزیر امور خارجه آمریکا باید در باره کارهای انجام شده در این زمینه  گزارشی ارائه بدهد.

این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا بودجه ناسا را یک میلیون 600 هزار دالر افزایش داد و همزمان اعلام کرد که آمریکا در حال بازگشت به ماه و سپس سفر به مریخ است.

اعلام شد که ایالات متحده با افزایش بودجه ناسا در نظر دارد زمینه بازگشت انسان به کره ماه و انجام چنین ماموریتی را برای سال 2024 میلادی فراهم کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала