جنگ نفتی عربستان و روسیه/ چه کسی برنده خواهد شد؟

© Sputnik / Aleksey Nikolskyi /  مراجعه به بانک تصاویر جنگ نفتی عربستان و روسیه/ چه کسی برنده خواهد شد؟
جنگ نفتی عربستان و روسیه/ چه کسی برنده خواهد شد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از کارشناسان دلیل تنش‌ها در مذاکرات روسیه و عربستان سعودی در رابطه به نفت را مورد ارزیابی قرار داده و اولتیماتوم عربستان را یکی از دلایل این تنش‌ها عنوان نمودند.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه  Bloomberg در گزارشی نوشت: دلیل دشواری مذاکرات برای کاهش تولید نفت بین کشورهای اوپک و روسیه، اولتیماتومی بود که عربستان سعودی به مسکو تحویل داد.

 پیش از این یک کارشناس مشهور و مشاور دولت سعودی در زمینه اقتصاد بین‌المللی و بازار نفت اعلام کرد عربستان سعودی آماده است تولید نفت را کاهش دهد اما تنها در صورت مشارکت سایر کشورها و در درجه اول روسیه در این کار.

استقبال ترامپ از برنامه سعودی‌ها برای راندن روسیه از بازار نفت - اسپوتنیک افغانستان
استقبال ترامپ از برنامه سعودی‌ها برای راندن روسیه از بازار نفت

یعنی در واقع ریاض  خواست تا روسیه تولید خود را بیش از هر کس دیگری 1.5 میلیون بشکه در روز را که به گفته کارشناسان عربستان سعودی باعث فروپاشی معامله اوپک + در مذاکرات قبلی در اوایل ماه مارچ شد، کاهش دهد.

اما مسکو این شرط را نپذیرفت و اعلام کرد که روسیه تنها به شرطی حاضر است تولیدش را معادل 10 درصد از تولید ماه مارچ کاهش دهد که آمریکا هم به محدودیت عرضه ملحق شود.

 طبق گفته منابع آگاه، در وهله اول تولید عربستان احتمالاً به بیش از 10 میلیون بشکه در روز در ماه آپریل می رسد. عربستان در حال حاضر 9.7 میلیون بشکه در روز تولید دارد. به نظر می‌رسد این به معنای یک اعلام جنگ است.

 این اقدام عربستان می‌تواند تلاشی باشد برای اعمال حداکثر فشار بر روسیه و سایر تولید کنندگان و بازگرداندن آنها بر سر میز مذاکره. بعد از آن احتمالاً عربستان به سرعت تولید خود را کاهش می‌دهد و یک قرارداد کاهش تولید دیگر بسته می شود.

 شاخص نفت برنت در روز جمعه 9.4 درصد کاهش قیمت داشت که بیشترین کاهش قیمت آن از زمان بحران مالی 2008 بود. نفت برنت در روز های اخیر 45.27 دالر در هر بشکه معامله شد.

 افزایش تولید و کاهش قیمت نفت عربستان پس از آن اتفاق افتاد که وزیر انرژی روسیه اولتیماتوم شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان را برای کاهش تولید نفت رد کرد. پس از شکست مذاکرات وین، نواک اعلام کرد کشورها آزادند از پایان ماه مارچ هر چقدر که می‌خواهند تولید کنند.

 قیمت نفت برنت طی یک جنگ قیمت نادر که عربستان سعودی در دسامبر 1998 به راه انداخته بود به 9.55 دالردر هر بشکه رسید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала