به چه مدت کرونا ویروس در هوا، پلاستیک، فلز و مقوا زنده می ماند

© Sputnik / Kirill Kallinikov /  مراجعه به بانک تصاویر به چه مدت کرونا ویروس در هوا، پلاستیک، فلز و مقوا زنده می ماند
به چه مدت کرونا ویروس در هوا، پلاستیک، فلز و مقوا زنده می ماند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان مطالعه کرده که تا چه مدت کرونا ویروس روی سطوح مواد مختلف زنده می ماند.

لاسی بیورنستادت (Lasse Biørnstad) در مطلب منتشره در نشریه Forskning (ناروی) می نویسد، تیمی از دانشمندان تحت نظارت انستیتوت ملی بهداشت امریكا مطالعه كردند که چه مدت ویروس در هوا، روی فولاد ضدزنگ، پلاستیک و مقوا زنده می ماند.

یکی از کشفیات عمده این است که ویروس زنده می تواند در هوا به شکل ذرات کوچک ابر به مدت سه ساعت زنده بماند. برای مقایسه: برخی از ویروس های انفلوانزا حدود یک ساعت در هوا و سپس تنها در شرایط خاصی زنده مانده میتوانند. در این باره تحقیقات انجام شده در سال 2018 گواهی میدهد.

شمار مبتلایان ویروس کرونا در جهان از مرز یک میلیون نفر گذشت - اسپوتنیک افغانستان
شمار مبتلایان ویروس کرونا در جهان از مرز یک میلیون نفر گذشت

کرونال ویروس تا 24 ساعت روی مقوا زنده می ماند. اما طولانی ترین مدت زنده ماندن آن در روی پلاستیک و فولاد ضد زنگ تا سه شبنه روز می باشد.

این بدان معنی است که ویروس می تواند برای مدتی در موارد مختلف مانند جعبه های مقوایی، شیردهن ها یا روی میزها زنده بماند، اما با گذشت زمان تکاثف آن کاهش می یابد.

آیا کسی را آلوده کرده میتواند

گونویگ گرودلند (Gunnveig Grødeland)، کارمند گروه ایمونولوژی، پوهنتون اوسلو می گوید: "این اطلاعات بسیار مهم است که به شما امکان می دهد نحوه سرایت ویروس را بهتر ارزیابی کنید و چه اقداماتی را انجام دهید."

شمار بیماران درمان‌شده ویروس کرونا در جهان اعلام شد - اسپوتنیک افغانستان
شمار بیماران درمان‌شده ویروس کرونا در جهان اعلام شد

این معلومات همچنین تأیید می کنند که شستن مرتب دستان چقدر مهم است. طبق مطالعات سال 2015 که در ژورنال امریکایی کنترول عفونت - American Journal of Infection Control منتشر شده، مشخص نیست که این ویروس چه مدت در پوست دستها زنده می ماند، اما اکثر افراد ده ها بار در ساعت چهره هایشان را لمس می کنند.

گونویگ گرودلند توضیح می دهد، این بدان معنی است که افراد می توانند با لمس کردن سطوح در حالی که دارای ذرات زنده هستند، با ویروس آلوده شوند.

سازمان جهانی صحت آخرین آمار مبتلایان کرونا ویروس در جهان را اعلام کرد - اسپوتنیک افغانستان
سازمان جهانی صحت آخرین آمار مبتلایان کرونا ویروس در جهان را اعلام کرد

"ما دقیقا نمی دانیم چه مقدار ویروس برای بیمار شدن لازم است، اما شاید نه چندان زیاد."

گرودلند گفت که برای بیمار شدن فقط به سه ذره ویروس انفولانزا کافی است. در حین عطسه، میلیون ها ذره از ویروس به هوا پرگنده می شوند، اما همانطور که قبلاً نیز گفته شد، هنوز مشخص نیست که در مورد کرونا ویروس چه تعداد از آنها برای عفونت لازم است.

حرارت

شرکت کنندگان این مطالعات جدید، مقدار واقعی از ذرات ویروس را بر روی سطوح مختلف آزمایشگاه قرار داده اند و همچنین ویروس را روی آنها به شکل ذرات معلق در هوا پاشیده اند.

همه تست ها در دمای 21 تا 23 درجه با رطوبت 40% انجام شده است. این مهم است زیرا ویروس در زمان های مختلف در درجات مختلف حرارت زندگی می کند.

"این یک نقطه خوب آغاز است، اگر هوا گرمتر باشد، ویروس کمی کمتر زندگی می کند."

گرودلند می افزاید، اما در زمستان ناروی، هنگامی که درجه حرارت در سطح پایین تر قرار دارد، ویروس احتمالاً کمی طولانی تر از آنچه دانشمندان در آزمایش های خود تعیین کرده اند، زندگی می کند.

 کرونا ویروس با شروع گرما از بین نمی رود و دود آن را پخش نمی کند - اسپوتنیک افغانستان
کرونا ویروس با شروع گرما از بین نمی رود و دود آن را پخش نمی کند

تقریباً همانطور که انتظار می رفت

شرکت کنندگان مطالعات جدید نتایج را با زنده ماندن ویروس SARS مقایسه کرده اند که شباهت زیادی به کرونا ویروس فعلی دارد که امروز در بسیاری از کشورهای جهان گسترش یافته است. معلوم شد که بقای این دو ویروس در سطوح مختلف کاملاً مشابه است.

اگرچه ویروسی که باعث Covid-19 می شود، یک کرونا ویروس جدید است که به تازگی گسترش یافته است، اما رفتار آن با سایر ویروس ها که بیشتر برای ما آشنا هستند، تفاوت چندانی ندارد.

گرودلند می گوید: "ویروس انفولانزا نیز برای چند روز روی سطوح باقی می ماند، بنابراین معمولاً این مورد برای ویروس های از این نوع معمول است."

از آنجا که ویروس همانطور که انتظار می رود رفتار می کند، بنابراین اقدامات انجام شده باید کافی باشد. اما اگر ویروس به روشی کاملاً متفاوت از آنچه دانشمندان انتظار داشتند رفتار کند، ما دلیلی برای نگرانی خواهیم داشت.

نزدیک به 4 میلیارد نفر در قرنطین هستند - اسپوتنیک افغانستان
نزدیک به 4 میلیارد نفر در قرنطین هستند

گرودلند همچنین معتقد است که اقدامات فوری این هفته برای جلوگیری از بازگشت دوباره بیماری افراد به موقع اعمال شده است. "این اقدامات مبتنی بر آگاهی از ویروس های مشابه است که قبلاً ما آنها را می شناختیم."

محقق گفت: "در روزهای اخیر، عفونت به طور غیرقابل کنترول گسترش می یابد، بنابراین لحظه بطور مناسب انتخاب شده است." او اقدامات اخیر را ضروری می داند، اگرچه می پذیرد که این موارد بسیار سختگیرانه است. "آنها حتی می توانند تقویت شوند، اما تاکنون هر کاری که مسوولان انجام می دهند، بسیار صحیح به نظر می رسد."

در تلاش برای کندی شیوع عفونت در ناروی، همه مدارس و کودکستان ها بسته شدند. اقدامات بسیاری دیگر نیز انجام شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала