نخستین قربانیان تغییرات اقلیمی مشخص شدند

© Sputnik / Anton Denisow /  مراجعه به بانک تصاویر Korallen (Symbolbild)
Korallen (Symbolbild) - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تیمی از دانشمندان هشدار داده‌اند در صورتی که گرمایش جهانی به دو درجه سانتی‌گراد برسد به احتمال زیاد طی 20 سال آینده مرجان‌های گرمسیری به طور کلی ریشه کن خواهند شد.

به گزارش اسپوتنیک، گروهی از دانشمندان انگلستان، ایالات متحده و آفریقای جنوبی در یک پژوهش جدید چندین سناریوی تغییرات اقلیمی را شبیه سازی نموده‌اند. آنها نشان دادند که اکوسیستم های سیاره زمین در معرض خطر جدی قرار دارند.

نتایج این پژوهش در مجله علمی Nature منتشر شده است.

دانشمندان معتقدند که با انتشار فعلی گاز های گلخانه‌ای و سرعت گرم شدن کره زمین، اکوسیستم های اقیانوس در دهه جاری شروع به از بین رفتن خواهند کرد وتا سال 2040 ، زمین با یک  فاجعه تمام عیار مواجه خواهد شد.

آینده تیره در انتظار سیاره ما قرار دارد - اسپوتنیک افغانستان
کشور های جهان آماده مبارزه با تغییرات اقلیم می‌شوند

کارشناسان چندین مدل تغییرات اقلیم را گردآوری کردند و کره زمین را به بخش‌هایی از 100 کیلومتر مربع تقسیم نموده اند. دانشمندان داده های شناخته شده از سال 1850 را گردآوری نموده  و پیش بینی‌ها تا سال 2100 را به با آن اضافه نمودند.

 در این پژوهش دانشمندان مشخص نمودند که سطح فعلی تولید  و انتشار گازهای گلخانه ای 73 در صد از 30 هزار گونه پرنده ، پستانداران، خزندگان و ماهی‌ها را با پیامد های  فاجعه بار تهدید می کند.

دانشمندان دریافتند که  به ویژه اکوسیستم های مناطق گرمسیر اقیانوس ها آسیب پذیر تر از سایر مناطق هستند. در حال حاضر در دهه گذشته آنها با تغییرات غیر قابل برگشت روبرو شده‌اند. صخره های مرجانی که حاوی یک چهارم از کل زندگی دریایی هستند، خواهند مرد.

دانشمندان هشدار داده‌اند در صورتی که گرمایش جهانی به دو درجه سانتی‌گراد برسد به احتمال 99 درصد طی 50 سال آینده مرجان‌های گرمسیری به طور کلی ریشه کن خواهند شد.

مرجان ها که به نام جنگل های زیر دریایی شناخته می شوند با سرعتی حتی بیشتر از جنگل‌های آمازون در حال نابودی هستند. افزایش دمای هوای جهان حتی فقط به میزان یک تا دو درجه می‌تواند منجر به نابودی جلبک‌هایی شود که بقای مرجان ها با آن‌ها بستگی دارد.

 بر اساس این پژوهش، گرم شدن چهار درجه 15 درصد از گونه های حیوانات را با خطر انقراض مواجه خواهد ساخت و این آسیب تقریباً به همه اکوسیستم های منطقه ای یکسان خواهد بود.

 برای نخستین بار در سال 1983 میلادی نابودی مرجان ها مشاهده شد و در سال 1998 این امر به سطح جهانی رسید. سپس در سال 2010 میلادی نابودی مرجان ها ادامه یافت و بعد از آن برای سه سال متوالی از سال 2015 تا 2017 میلادی مشاهده شد.

در حال حاضر 11 صخره مرجانی از 29 صخره مرجانی جهان در حال نابودی بوده و طبق پیش‌بینی‌های یونسکو این روند به 25 صخره تا سال 2040 میلادی گسترش خواهد یافت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала