عضو پیشین مجلس افغانستان: اگر سلیمانی نبود، احمدشاه مسعود موفق نمی‌شد

© Photo / FB / Massoud Foundationعضو پیشین مجلس افغانستان: اگر سلیمانی نبود، احمدشاه مسعود موفق نمی‌شد
عضو پیشین مجلس افغانستان: اگر سلیمانی نبود، احمدشاه مسعود موفق نمی‌شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گفته این عضو پیشین مجلس افغانستان، مجاهدین بزرگی مثل احمدشاه مسعود یا دیگر فرماندهان جهادی مقاومت افغانستان، در شرایط سخت، تنها ملجا و پناه خود را نیروهای ایرانی می‌دانستند.

به گزارش اسپوتنیک، نصرالله صادقی زاده نیلی، نماینده پیشین مردم ولایت دایکندی در مجلس افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری ایرانی تسنیم درمورد فعالیت‌های جنرال قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در افغانستان توضیحات داده است.

وی در مورد ارتباط نیروی قدس و ایران در کل با حوادث و اتفاقات در افغانستان گفته است: "می‌توان به چند مرحله اصلی و مهم اشاره کرد. بحث اول به مقطع جهاد مردم افغانستان علیه اتحاد جماهیر شوروی برمی‌گردد که در آن زمان، همکاری‌های گسترده و وسیعی صورت گرفت و جمهوری اسلامی کمک‌های زیادی به نیروهای جهادی کرد و در سنگرهای مختلف در شمال، جنوب و مرکز افغانستان در کنار مجاهدان چه شیعه و چه سنی ایستاد. اینها علاوه بر کمک‌هایی بود که به مردم افغانستان می‌کردند تا زندگی بهتری داشته باشند".

بازگشت احمد مسعود به عرصه سیاسی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
واکنش پسر «احمد شاه مسعود» به ترور «سردار سلیمانی»

وی افزوده است:

"بحث دیگر در زمان جنگ‌های داخلی پس از شکست شوروی است که گروه‌های تروریستی مثل القاعده شکل گرفتند. در آن مقطع هم جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم افغانستان ایستاد. باز هم تاکید می‌کنم که به هیچ وجه موضوعاتی مثل شیعه و سنی مطرح نبود و آنها در سخت‌ترین شرایط، با همه مردم افغانستان همکاری کردند. یادم هست در مقطعی که تروریست‌ها عرصه را بر مردم مناطق مرکزی و دیگر جاها تنگ کرده بود، جمهوری اسلامی با هواپیما، مواد غذایی و دیگر امکانات زندگی را برای مردم در این مناطق می‌ریخت".

به گفته وی، در افغانستان نیرویی به نام "سپاه محمد" از مجاهدینی که سابقه جنگ و جهاد داشتند تشکیل شده بود که این نیروها تاثیر بسیار زیادی در مقابله با القاعده داشتند و می‌توان گفت که اگر اینها در کنار احمدشاه مسعود و دیگر نیروهایی که در داخل افغانستان مقاومت می‌کردند حضور نداشتند، پیروزی به این سرعت حاصل نمی‌شد.

این عضو پیشین مجلس افغانستان در بخش دیگری از مصاحبه درمورد آیا ایران قصد دخالت در امور داخلی افغانستان را داشت یا خیر، گفت: حضور اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان در سال 1358 یک حضور اشغالگرانه بود. آنها 120 هزار نیرو آوردند و تمام مراکز افغانستان را اشغال کردند. حتی حاکمیتی بوجود آوردند و با مردم افغانستان که آن حکومت را قبول نداشت درگیر شدند. بواسطه این اشغالگری، شهرها، روستاها و تمام امکان عمومی و شخصی مردم تخریب شد و میلیون‌ها انسان مجبور به مهاجرت و ترک سرزمین خودشان شدند و صدها هزار نفر هم به شهادت رسیدند، خُب اینها نمی‌تواند با شکل حضور ایران قابل قیاس باشد.

در مورد آمریکایی‌ها هم، درست است که آنها در مرحله اول با موافقت سازمان ملل و به بهانه مبارزه با تروریست‌ها به افغانستان آمدند، ولی کم کم تبدیل به یک کشور اشغالگر شدند که در افغانستان جا خوش کرده است، مراکز نظامی را در اختیار خودشان گرفتند و آنها را به پایگاه نظامی خود تبدیل کردند و در انتخابات و امور افغانستان هم دخالت می‌کنند.

اما جمهوری اسلامی ایران در دوران جهاد، بدون هیچ توقعی آمد و در کنار مردم افغانستان قرار گرفت. نیروهای ایرانی مثل مجاهدان افغان زندگی می‌کردند. نان خشک می‌خوردند و علیه اشغالگران می جنگیدند.

وقتی هم که تروریست‌های زیادی از نقاط مختلف جهان به افغانستان آمدند و شما می‌دانید که چقدر ویرانی و بدبختی برای مردم به بارآوردند، در سخت‌ترین زمان‌ها که هیچکس به داد مردم افغانستان نرسید، باز همین‌ها بودند که آمدند و در کنار مردم ایستادند. جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نه پایگاه نظامی برای خود ایجاد کرد، نه جایی را به تصرف خود درآورد و نه در مسائل داخلی افغانستان دخالت کرد".

ارگ ریاست جمهوری - اسپوتنیک افغانستان
تأثیر ترور قاسم سلیمانی به وضع افغانستان

وی در ادامه افزود:

"مجاهدین بزرگی مثل احمد‌شاه مسعود یا دیگر فرماندهان جهادی مقاومت افغانستان، در شرایط سخت، تنها ملجا و پناه خود را نیروهای ایرانی می‌دانستند و من معتقدم اگر همکاری ایران و نیروی قدس نبود، نه احمد شاه مسعود موفق می‌شد نه آقای دوستم و نه اسماعیل‌خان و نه آقای محقق و نه دیگر چهره‌های عرصه جهاد افغانستان".

نصرالله صادقی زاده نیلی همچنان گفته است: "یادم هست در مقطع جهاد با شوروی، یکی از سرداران سپاه که به افغانستان آمده بود، اینقدر در میان مردم محبوب بود که می‌گفتند اگر روزی افغانستان آزاد شود، او باید رئیس جمهور ما باشد. اینقدر که مردم افغانستان با او و نیروهایش احساس دوستی و نزدیکی می کردند".

وی همچنان درمورد فرمانده جدید نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: "سردار قاآنی از جمله همان افرادیست که اغلب در سخت‌ترین شرایط، خودش داخل افغانستان بود و مسئولین افغانستان را از نزدیک می‌شناسد.

وی با اشاره به اینکه قا‌آنی در زمان سختی‌ها در کنار مردم افغانستان حضور داشته گفت: "من معتقدم بهترین فردی است که برای فرماندهی نیروی قدس انتخاب شد و شاید لااقل برای مردم افغانستان کسی بهتر از ایشان نباشد".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала