خواست خلیل‌زاد برای تسریع روند رهایی زندانیان طالبان

© AP Photo / Jacquelyn Martinخواست خلیل‌زاد برای تسریع روند رهایی زندان طالبان
خواست خلیل‌زاد برای تسریع روند رهایی زندان طالبان   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا برای افغانستان، رهایی زندانیان طالبان را از سوی حکومت، گام مهمی در روند صلح و کاهش خشونت میداند و از آن استقبال می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان از روند رهایی زندانیان از سوی حکومت و طالبان، استقبال کرد و بر تسریع این روند، تأکید می‎ورزد.

خلیل‎زاد درصفحۀ تویترش نگاشته‎است که از آزادی زندانیان از سوی حکومت افغانستان و طالبان استقبال می‎کند.

او افزود که آمریکا به این باور است که هر دو طرف باید تلاش‌های خود شان را در جهت دستیابی به اهداف مشخص شده در توافق‎‏نامه صلح امریکا و طالبان، سرعت بخشند.

او همچنان شیوع بیماری COVID-19 را در زندان‎ها یک تهدید واقعی و دلیل بیشتر برای حرکت فوری در راستای رهایی زندانیان می‌داند.

از سویی هم، حکومت افغانستان نیز به نوبه خود، هدف از رهایی زندانیان طالبان را تلاش برای صلح و مبارزه با گسترش ویروس کرونا عنوان می‌کند.

جاوید فیصل، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی در پیامی در صفحۀ تویترش نگاشته‌است که حکومت افغانستان تاکنون 361 زندانی طالب را از زندان بگرام بر بنیاد فرمان ریاست‌جمهوری، آزاد کرده‌است.

در برابر، طالبان نیز 20 تن از نیرو های امنیتی را که در اسارت بودند، از بند رها کردند.

بربنیاد توافق صلح ایالات متحده  و طالبان، باید تا پنج‌هزار زندانی طالبان از زندان‌های حکومت آزاد شوند و نیز طالبان یک‌هزار نیروی امنیتی را که در بند دارند آزاد کنند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان روز جمعه گفت که افراد آزادشده از سوی حکومت افغانستان «افراد نامعلوم» استند.

این سخن‌گوی طالبان، از حکومت انتقاد کرده‌است که در روند رهایی زندانیان طالبان بهانه‌گیری می‌کند و به‌همین دلیل هیئت طالبان که برای رهایی زندانیان به کابل آمده بود، کابل را ترک کرده‌است.

گفت‌وگوهای میان افغانان باید ده روز پس از امضای توافق‌نامۀ صلح آمریکا با طالبان – در بیستم ماه حوت سال گذشته - آغاز می‌شدند، اما به علت آن‌چه که تأخیر در رهایی زندانیان طالب و روشن نبودن هیئت گفت‌وگوکنندۀ حکومت و بحران به میان آمده سیاسی پس از انتخابات دانسته می‌شود آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان به تاخیر افتاده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала