آیا روسیه بحریه نظامی ضعیف دارد؟

© Sputnik / Mikhail Fomichev /  مراجعه به بانک تصاویر آیا روسیه بحریه نظامی ضعیف دارد؟
 آیا روسیه بحریه نظامی ضعیف دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یگانه کشتی طیاره بردار روسیه دوران سختی را پشت سر می گذارد و این یکی از دلایلی است که دائماً بحریه روسی مورد انتقاد قرار می گیرد. ولی روسیه کار درست را انجام داده است که سعی نمی کند با کشتی های روی آبی با امریکا روبرو شود، زیرا نیروی اصلی آن در واقع در زیر آب پنهان است.

کاربر نشریه Sohu (چین) معتقد است که اردوی روسیه ب دومین نیروی نظامی بزرگ جهان شناخته شده است. در مقایسه با نیروی هوایی و راکتی، نیروی بحری روسیه دائماً مورد انتقاد قرار می گیرد. بیش از یک دهه است که روسیه کشتی های جدیدی را نه ساخته و عمر خدمت اکثر کشتی ها به پایان رسیده است. تنها کشتی طیاره بردار روسی ادمیرال کوزنتسوف نیز در بهترین وضع قرار ندارد. حین ترمیم در کارخانه کشتی سازی، حادثه ای رخ داده است، به همین دلیل بازگشت آن به زودی اتفاق نمی افتد. این امر به این واقعیت منجر شد که روسیه به یگانه کشوری در بین پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد تبدیل شد که در اصل هیچ کشتی طیاره بردار ندارند.

بسیاری از کارشناسان غربی ادعا می کنند که نیروی بحری روسیه قدرت سابق خود را از دست داده است و نمی توان آن را با نیروی بحری امریکا مقایسه کرد. اما آیا واقعاً چنین است؟ همه ما می دانیم که نمی توان چیزی را به صورت سطحی قضاوت کرد. این امر همچنین در مورد بحریه روسیه صدق می کند، زیرا مهمترین نیروی آن در واقع "زیر آب" پنهان است.

قدرت‌مندترین زیردریایی‌های اتمی روسیه - اسپوتنیک افغانستان
قدرت‌مندترین کشتی های تحت البحری اتمی روسیه

صحبت در اصل راجع به «گروه های گرگ های زیرآبی» - تحت البحری های استراتژیک هسته ای مطرح می باشد. با وجود این واقعیت که روسیه از ساختن کشتی های روی آبی بزرگ امتناع ورزیده، او همچنان به حفظ جهات مهم استراتژیک - توسعه تحت البحری های هسته ای - ادامه می دهد. در حال حاضر، نیروهای اصلی بحریه زیرآبی روسیه تحت البحری های هسته ای کلاس «Typhoon» و همچنین تحت البحری های کلاس «Borey» هستند. امروز بیش از دوازده تحت البحری با قدرت هسته ای در کشور در حال ساخت است و تحقیقات و توسعه تحت البحری نسل بعدی به نام «Husky» از قبل آغاز شده است.

تحت البحری های روسیه میتوانند بطور ناگهانی در نزدیک سواحل امریکا از آب بالا شوند - اسپوتنیک افغانستان
تحت البحری های روسیه میتوانند بطور ناگهانی در نزدیک سواحل امریکا از آب بالا شوند

تنها از برکت نیروهای هسته ای استراتژیک بحری، روسیه هنوز هم به شایستگی مقام دوم را در جهان احراز می کند. باید بگویم که این تصمیم استراتژیک برای کشور آسان نبود، اما تصمیم درستی است.

در سالهای اخیر، با تحریم های جاری اقتصادی غرب، همراه با کاهش قیمت جهانی مواد سوخت و انرژی، اقتصاد روسیه با فشارهای بی سابقه ای روبرو شده است. در این شرایط نیازی به همسری با ایالات متحده در زمینه کشتی سازی دیده نمی شود، در غیر این صورت مشکل کمبود هزینه های نظامی به طور کامل روسیه را غرق می کند. علاوه بر این، حتی اگر سرمایه گذاری در ساخت کشتی سازی را آغاز کند، همچنان در مقیاس و تعداد کشتی های طیاره بردار هسته ای از ایالات متحده عقب خواهد ماند. بنابراین، بهتر است هزینه های محدود نظامی را به نیازهای اولویت دار - توسعه و تولید تحت البحری های مطمین تر هسته ای تخصیص داده شوند. از این گذشته، نیروهای زیرآبی هسته ای نه تنها پر برتر روسیه برای نبرد با طیارات امریکایی، بلکه حامل راکت های بین قاره ای هستند که تهدیدی برای امریکا محسوب می شوند.

قدرت‌مندترین زیردریایی‌های اتمی روسیه - اسپوتنیک افغانستان
قدرت‌مندترین کشتی های تحت البحری اتمی روسیه

از دیدگاه استراتژیک، تولید تحت البحری های هسته ای گزینه مناسبی برای روسیه است. ما می دانیم که ایالات متحده در دریا تسلط دارد، در حالی که روسیه بیشتر قدرت زمینی است. در روسیه منابع استراتژیک ارزشمندی در قطب شمال وجود دارد. این منطقه ویژه ای است که به آن ورود کشتی های جنگی بزرگ به ویژه کشتی های طیاره بردار ممنوع است. حتی اگر از کشتی یخشکن مخصوص استفاده شود، انجام کارها در این منطقه برای کشتی های طیاره بردار دشوار خواهد بود. اما تحت البحری های هسته ای روسیه می توانند در زیر یخ های قطب شمال در حرکت باشند و از منافع دولت و امنیت کشور محافظت کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала