چگونه ویروس آرایش سیاسی را در ایالات متحده کاملاً تغییر می دهد

© REUTERS / Tom Brennerچگونه ویروس آرایش سیاسی را در ایالات متحده کاملاً تغییر می دهد
چگونه ویروس آرایش سیاسی را در ایالات متحده کاملاً تغییر می دهد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارشناس ژان اریک برانا تغییرات در سیاست امریکا را در اوج اپیدمی کرونا ویروس بررسی می کند. به عقیده وی، اکنون باید بیش از هر زمان دیگر در مورد پیش بینی نتیجه انتخابات آینده از احتیاط کار گرفت: اثری از سناریوهای دیروزی باقی نمانده است.

ژوآخیم ایماد (Joachim Imad) خبرنگار روزنامه Le Figaro (فرانسه) با ژان اریک برانا (Jean-Éric Branaa)، استاد پوهنتون پاریس II، کارمند علمی انستیتوت مطالعات بین المللی و استراتژیک مصاحبه انجام داده که توجه شما را به آن جلب میداریم.

Le Figaro: سنگینی بحران فعلی بهداشت در ایالات متحده با چه مربوط است؟ با آسیب پذیری سیستم بهداشت آمریکا؟ یا این تقصیر اداره ترامپ است؟

Jean-Éric Branaa: بحران بهداشت در سراسر جهان، نه فقط ایالات متحده امریکا گسترش یافته و اوضاع در همه جا پیچیده است.

عدم آمادگی رهبری جهانی و همه حکومت ها که عقب جبهه را تقویت نکردند، اگرچه پیش بینی های انجام شده از قبل چنین پیشرفتی را پیش بینی می کرد، تعجب آور ترین است. به گونه مثال، در یک کنفرانس در سال 2015، بیل گیتس در مورد ظهور قریب الوقوع یک بیماری همه گیر کنترول نشده صحبت کرد و آن را بدترین مشکلی دانست که تمام جهان با آن روبرو خواهد شد.

در عین زمان، اقدامات دونالد ترامپ در طول بحران فاجعه بار بود. او در تاریخ 3 جنوری مطلع شد، اما وی در مورد نادیده گرفتن هشدارها تصمیم گرفت. البته سرویس های بهداشتی و طبی بلافاصله اقداماتی را انجام دادند، به ویژه که آنها دمای افرادی که از اواخر جنوری از ووهان وارد شده بودند، اندازه گیری می کردند. ولی نمایش های عمومی ترامپ تصور فریبنده ای را در بین مردم ایجاد کرد. وی مقیاس اوضاع را کم توصیف نمود و به بی توجهی مردم نسبت به مقررات بهداشتی پیشنهادی کمک کرد. علاوه بر این، در میتنیگ در فینیکس، او همه چیز را "معلومات نادرست از جانب دموکرات ها" خواند که بدینوسیله در میان بسیاری از هوادارانش عدم پذیرش این استانداردهای بهداشتی ر بوجود آورد. این انكار به مدت 70 روز به طول انجامید كه به سریعترین و گسترده ترین شیوع ویروس منجر شد.

آخرین آمار کرونا در امریکا؛ بالاتر از ۵۶۰ هزار مبتلا و ۲۲ هزار قربانی - اسپوتنیک افغانستان
آخرین آمار کرونا در امریکا؛ بالاتر از ۵۶۰ هزار مبتلا و ۲۲ هزار قربانی

- برنی سندرز از مبارزات کاندیدان دموکرات برای انتخابات آینده خارج شده است. پیشنهادهای بهداشتی به مقیاس بزرگ وی برای جلب جو بایدن کافی نبود. آیا فکر می کنید که این دو کمپاین بتوانند ذهنیت امریکایی ها، به ویژه در مورد مسائل بهداشتی را تغییر دهند؟

- ممکن مقیاس مصائیب که بر ایالات متحده سرازیر شده، باعث ضرورت بازسازی یا اصلاح سیستم مراقبت های بهداشتی موجود شود. اما با توجه به اوضاع سیاسی و آرایش نیرو در هر دو مجلس، این همه تا هنوز هم بعید به نظر می رسد. ولی همه چیز در آینده امکان پذیر است. برنامه جو بایدن خیلی بیشتر از آنچه انتظار میرفت، از برنی سندرز نقل شده است، اگرچه کار تا سیستم سراسری نمی رسد، مفکوره ای که او بلافاصله آن را رد کرد.

در کوتاه مدت، "میراث" برنی سندرز ممکن است به همین محدود شود. ولی همانطور که خود بایدن اعتراف کرد، او پیشگام کل "جنبش" بود که در اعماق دموکرات ها ریشه گرفت و در درجه اول به نسل های جوان متکی بود که نظرات سیاسی آنها با نظرات امریکایی های مسن متفاوت است: آنها از شمول و سخاوت بیشتر حمایت می کنند. این وضعیت بدون توجه به پیروزی در انتخابات بعدی، باعث تغییر اوضاع در سیاست امریکا و پیشنهاد آینده دموکرات ها خواهد شد.

مشاور سابق ترامپ: بیل گیتس ویروس کرونا را ساخته است - اسپوتنیک افغانستان
مشاور سابق ترامپ: بیل گیتس ویروس کرونا را ساخته است

- به تعقیب بحران بهداشتی کنونی بحران اقتصادی بوجود خواهد آمد که به گفته بسیاری افراد بسیار دشوار خواهد بود. واکنش اقتصادی اداره ترامپ در مورد مبارزه با کرونا ویروس را چگونه ارزیابی می کنید؟

- به نظرم ترامپ راه را گم کرده است. اما چه کسی در جای دچار سردرگمی نمی شد؟ و آیا در کدام جای دیگری وضع طوری دیگر است؟ این بحران واقعاً تاریخی است، اما در قدم اول بی سابقه است. رهبران باید راه حل های جدیدی ارائه دهند و شجاعت نشان دهند. مثل دونالد ترامپ و بقیه. او غالباً نظر خود را در مورد بسیاری از مسائل تغییر می دهد، اما با ارزیابی مجدد شدت اوضاع، این مساله را توضیح می دهد. اوضاع واقعاً بسیار دشوار، پیچیده و بی سابقه است. او را نمی توان از این بابت سرزنش کرد و او این را می فهمد. او پیامهایی را درباره اقدامات مشخص به محیط منتقل می کند و خود را به مثابه مدافع ملت تبارز می دهد.

علاقمندی نیروی ویژه امریکا به سلاح روسی  - اسپوتنیک افغانستان
پنتاگون: شواهدی از ساخت ویروس کرونا در آزمایشگاه موجود نیست

بالاخره، تمام برنامه های جدید معرفی می کند و اکنون فهمیده نمی شود که این همه چه وقت پایان خواهد یافت. در آمریكا، همه اینها با طرحی 2.5 میلیارد دالری آغاز شد كه سپس توسط كنگره به 8.5 میلیارد افزایش یافت. علاوه بر این، یک قانون باورنکردنی 2.2 تریلیون دالری تصویب شد، اما این همه چیز نیست. کنگره در حال حاضر برنامه جدیدی را برای کمک به مشاغل کوچک و متوسط ​​با ارزش 250-375 میلیارد در نظر گرفته است، در حالی که دموکرات ها خواستار 100 میلیارد اضافی برای بیمارستان ها هستند. همانطور که می بینید، اکنون همه رهبران از رکود اقتصادی شدید و پایدار ترس دارند.

- البته دونالد ترامپ با توجه به اینکه ایالات متحده یک جمهوری فدرال است، تمام اهرم های قدرت را در دست ندارد. آیا دودستگی بین ایالات در رابطه با پاسخ به بحران وجود دارد؟

- درست است دونالد ترامپ برای کنترول زندگی روزمره امریکایی ها از اهرم های پولیس برخوردار نیست که به وی اجازه می دهد تا تصمیمات را در ایالات مختلف اجرا کند. قابلیت های آن به شدت توسط قانون اساسی فدرال محدود شده است. در عین حال، او در شرایط اضطراری که در ماه مارچ اعلام شد، طیف گسترده ای از اهرم ها را دارد.

- اکنون تمام توجه رسانه ها به بحران فعلی جلب شده است، اما به زودی زمان انتخابات ریاست جمهوری فرا می رسد. آیا نتایج دونالد ترامپ در انتخاب مجدد وی نقش دارد؟ شاخص های اصلی کدامند؟

- اگر به شاخص های کلاسیک پایبند باشید، احتمال پیروزی بایدن محتمل به نظر می رسد: اقتصاد در حال فروپاشی است و برنامه های نجات یکی پس از دیگری دنبال می شوند. بایدن از یک مزیت استراتژیک عظیم برخوردار است: او از موضعگیری میانه رو پیروی می کند. یعنی جذب رأی دهندگان معتدل از اردوگاه دیگر برای او راحت تر است. نظرسنجی ها همچنین به نفع ترامپ نیست: در روز چهارشنبه، همه آنها نشان دهنده پیروزی مطمئن رقیب او بودند (Researchco: 45-40 ، 43-37 رویترز ، 44-39 CNBC ،49-41  Quinnipiac). مهم نیست که شما درباره اهمیت نظرسنجی ها در چنین مرحله اولیه تبلیغات چه می گویید، آنها هنوز هم نشان می دهند که پویایی فقط در یک اردوگاه وجود دارد.

در هر صورت، پاندیمی تمام بازی سیاسی را سرچپه ساخته، نه تنها آن را بی قرار ساخته ، بلکه شرایط را برای تغییرات اساسی ایجاد کرده است: همه چیز به تعداد قربانیان، به وضعیت اقتصاد و جامعه در شش ماه آینده بستگی دارد. سوال مهم دیگر اینست که آمریکایی ها از برخورد رئیس جمهور نسبت به حل بحران چه نتیجه گیری خواهند کرد؟ این حتماً آنچه نخواهد بود که به آنها گفته می شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала